Schotse ambulancevlucht

D-CQAC Bombardier Learjet 45 in de landin

Lelystad Airport, 28 mei 2023 – Op deze eerste Pinksterdag arriveerde op Lelystad Airport een speciale ambulancevlucht. Vanuit het Schotse Inverness (EGPE) bracht de D-CQAC een patiënt die liggend vervoer nodig had. De D-CQAC is een Bombardier Learjet 45 en wordt gevlogen door Quick Air Jet Charter. Het medisch personeel op deze vlucht was van Malteser AeroMedical.

D-CQAC Bombardier Learjet 45 taxiet het Delta-platform op

Dit toestel heeft c/n 45-148, is in 2001 gebouwd en heeft al een aantal registraties in zijn paspoort staan, te weten N8084R, D-CDEN, OE-GAR, M-ROMA, N148J en N33NJ. Daarna werd deze Learjet op 22 augustus 2019 de D-CQAC.

Het bedrijf Quick Air Jet Charter is eigenaar deze bizjet. Het toestel heeft Köln-Bonn als standplaats. Deze maatschappij heeft drie van deze Learjets in de vloot, de D-CQAA, D-CQAB en deze D-CQAC. De rest van de toestellen van Quick Air Jet Charter zijn overigens ook allemaal Learjets. Men heeft naast de drie Learjet 45’s nog drie Learjet 35’s, een Learjet 36 en drie Learjet 55’s.

Een of Twee bedden

Normaal biedt een Learjet 45 de mogelijkheid om acht passagiers comfortabel te vervoeren. De D-CQAC is volledig omgebouwd tot vliegende ambulance. Voor MEDEVAC-flights kunnen één of twee bedden gemonteerd worden. Vandaag waren twee bedden nodig. De eerste patiënt werd naar Lelystad gebracht. Voor de tweede was Eindhoven de eindbestemming.

De D-CQAC kan met één of met twee bedden uitgerust worden (afbeelding: Aviapages)

Deze D-CAQC is in oktober 2019 als derde Learjet 45 in gebruik genomendoor Quick Air Jet Charter. Het ingebouwde interieur is van LifePort, een gespecialiseerd bedrijf in interieurs van ambulancevliegtuigen.
Een Learjet is een vrij lang en smal vliegtuig. Dat betekent dat om een brancardbed in en uit het vliegtuig te krijgen er handig gemanoeuvreerd moet worden. Om dat te vergemakkelijken is er een soort geleide-plank te monteren in de deuropening. Deze plank van LifePort bevindt zich in delen gedemonteerd in het bagagecompartiment van het toestel.

De plank wordt gemonteerd om het brancardbed er makkelijk uit te kunnen schuiven

Uurtje vroeger

Eerder deze zondag wad de D-CQAC onder callsign QAJ3 uit Köln-Bonn vertrokken om naar Inverness te vliegen. Een uurtje eerder dan aanvankelijk gepland was de Learjet op een rechterhand circuit voor baan 05 van Lelystad Airport waar te nemen.
Na de landing werd op het Delta-platform geparkeerd, voor de toren. Ondanks de werkzaamheden aan het platform was er net ruimte genoeg om het toestel aan de zuidoostzijde van het vliegveld af te handelen.
Omdat de vlucht wat eerder was geland stond de ambulance nog niet gereed. Die arriveerde na een paar minuten en kon direct doorrijden naar het toestel. In korte tijd werd de patiënt overgeladen en kon de repatriëring in de ambulance voortgezet worden.

De ambulance staat naast het vliegtuig zodat de patiënt snel kan worden overgeladen

Prima vliegveld

Hier blijkt maar eens te meer dat Lelystad Airport voor dergelijke vluchten een prima vliegveld is. Er is een goede startbaan van voldoende lengte, met kan IFR landen en vertrekken en er kan makkelijk en snel tot bij het vliegtuig gereden worden met een voertuig.

Na vertrek van de ambulance zwaaide ook de crew van de Learjet snel gedag

Nach Hause

Terwijl de ambulance wegreed sloot de bemanning ook gelijk de deur van de Learjet. Er werd direct een klaring om te starten gevraagd voor een korte vlucht naar Eindhoven om daar de tweede patiënt af te leveren.

D-CQAC Bombardier Learjet 45 taxiet uit
D-CQAC Bombardier Learjet 45
De Learjet 45 is al snel los
Stijl omhoog
Gear up!

Vanaf daar werd aansluitend teruggevlogen naar Köln-Bonn. Mission accomplished!

De D-CQAC Bombardier Learjet 45 op weg naar huis

Geef een reactie