Ier blijft hier

EI-ONZ Cessna 172P Skyhawk bij aankomst op 1 mei 2023

Lelystad Airport, 1 mei en 2 juni 2023 – Op 1 mei 2023 arriveerde vanuit het Ierse Weston Airport (EIWT), nabij Dublin, de EI-ONZ. Deze Cessna 172P Skyhawk was daar opgestegen en parkeerde na de landing op Lelystad Airport voor de deur bij Dynamic Aviation. Dit toestel is namelijk aangekocht door een Nederlandse eigenaar en de aankoop is door Dynamic Aviation begeleid. Deze Ier blijft dus hier!

De EI-ONZ Cessna 172P Skyhawk wordt bij Dynamic Aviation verwelkomd (1 mei 2023)

In de maanden hiervoor stond deze Amerikaans gebouwde Cessna uit 1984 op Weston te koop voor een vraagprijs van € 135.000,00 en met 6.670 vlieguren in de boeken. Op dat moment droeg het toestel nog zijn Britse registratie G-JONZ.

EI-ONZ Cessna 172P Skyhawk on short final (1 mei 2023)

Dit toestel met c/n 17276233 heeft tot 1989 in de Verenigde Staten gevlogen als N97835. Per 28 september 1989 werd de Skyhawk in Engeland ingeschreven als G-JONZ, op naam van Jonesco Ltd. Dat verklaart de toenmalige registratie. Op 13 maart 2019 werd 21st Century Flyers CLG (Company Limited by Guarantee) de derde Britse eigenaar. Dit bedrijf is in Dublin gevestigd.

De EI-ONZ is korte tijd ingezet bij Zelf Vliegen, onder andere voor de Transavia opleiding (15 mei 2023)

De G-JONZ had de eerste tijd nog een witte staart. Later is deze blauw gemaakt, gelijk aan de striping. We moeten zeggen dat dit het toestel niet misstaat! Deze Cessna heeft een Lycoming O-320-D2J van 160 pk (119 kW). En het is een afstandsvreter, de kist heeft long-range tanks zodat er wel tot zes uur aaneengesloten mee gevlogen kan worden.

De staart van het toestel is later helemaal blauw gemaakt

Om de verkoop naar een EASA-land te vergemakkelijken liet 21St Century Flyers de Britse G-JONZ op 6 april 2023 inschrijven in het Ierse luchtvaartuigregister. Het nieuwe kenmerk bleef dicht bij het oude; de G-JONZ werd EI-ONZ. De eerste vlucht met dat kenmerk werd op 19 april 2023 gemaakt. Er zouden in totaal acht vluchten met de EI-ONZ in Ierland gemaakt worden alvorens het toestel naar Nederland werd overgevlogen.

PH-AHJ

In de maand mei heeft de EI-ONZ een aantal vluchten in Nederland gemaakt. Het toestel werd gebruikt in het vliegprogramma van Zelf Vliegen op Lelystad Airport, onder andere voor de lesvluchten van de Transavia vliegopleiding. Op 26 mei 2023 werd de laatste vlucht als EI-ONZ gemaakt. Daarna heeft Dynamic Aviation een nieuwe Nederlandse registratie op de kist aangebracht; PH-AHJ. Er is dus maar heel weinig gevlogen onder het Ierse kenmerk, dat minder dan twee maanden op de kist heeft gestaan.

De nieuwe registratie van deze Cessna 172P Skyhawk
Het identificatieplaatje van de PH-AHJ Cessna 172P Skyhawk
Dynamic Aviation heeft haar “handtekening” op het toestel aangebracht

Eind jaren tachtig werd de PH-AH.. serie met registraties gereserveerd door Air Holland. Die maatschappij bestaat inmiddels niet meer en de PH-AHJ is nimmer eerder uitgegeven geweest aan een toestel van Air Holland. De reserveringen zijn vervallen en dus was het kenmerk “AHJ” beschikbaar voor dit kistje.

PH-AHJ Cessna 172P Skyhawk in volle glorie

Vandaag, 2 juni 2023, heeft ILT de benodigde papieren voor de PH-AHJ uitgegeven. Het toestel staat nu op naam van Magpar XI. Het is de bedoeling dat deze Cessna ook de komende tijd vanaf de locatie van Zelf Vliegen haar uurtjes gaat maken. Nederland is weer een nette Cessna 172 rijker!

PH-AHJ Cessna 172P Skyhawk

Geef een reactie