
Texel, 16 juni 2023 – Op, of kort voor, de dag met het langste daglicht organiseren diverse vliegvelden de mogelijkheid om (bijna) tot het einde Uniforme DaglichtPeriode (UDP) te vliegen. De aangewezen dag hiervoor is de vrijdag die het dichte bij 21 juni ligt. Dit jaar was dat op 16 juni 2023.

Menukaart
Om deze dag een beetje te coördineren zetten alle deelnemende vliegvelden hun speciale aanbieding voor deze dag bij elkaar in een handig overzicht. Het lijkt op een soort menukaart waarbij de piloten en hun passagiers kunnen kiezen waar ze zin in hebben. In totaal kon men bij veertien vliegvelden terecht.

Wij hadden wel trek in een hamburger met frites en dus werd met de PH-JBC vanaf Hilversum naar Texel gevlogen. De weergoden hadden deze avond extra hun best gedaan, het was erg helder en er zat geen rimpeltje in de lucht.

Op Texel aangekomen hebben snel de altijd even gastvrije havenmeesters Ed en Mike de Bruijn gedag gezegd en zijn we vlot met de camera in de hand de aanwezige toestellen afgelopen. Het avondlicht was prachtig, dat leverde mooie beelden op.
Koploper
Naar ons idee is er één toestel geweest dat uit zoveel mogelijk “ruifjes” heeft willen eten deze dag, de PH-0A0. Deze supersnelle Porto Aviation Risen was rond het middaguur als eerste van zijn thuisbasis Breda/Seppe naar Teuge gevlogen, om daar de medepassagier op te halen. Vervolgens werd naar Groningen gevlogen, werd Ameland aangedaan en werd een pizza gegeten op Lelystad. Hierna was Texel aan de beurt. En na een korte stop werd nog even teruggevlogen naar Teuge om de medepassagier af te zeten en vervolgens werd koers gezet naar de stal op Breda/Seppe.

Overige bezoekers
Onder de kisten die we deze avond op Texel zagen was de vrij nieuwe Shark Aero Shark 600. Deze PH-0B8 staat sinds 14 december 2022 ingeschreven in ons land. Na de PH-4S6 is dit het tweede exemplaar van dit type met een PH-registratie.

De Britse G-BTNT is een Piper PA-28-151 Cherokee Warrior. Dit toestel verblijft de afgelopen dagen op Lelystad Airport en is al naar diverse Nederlandse velden gevlogen in tussentijd. Na Hilversum werd vandaag Texel aangedaan. Deze kist heeft de basiskleuren van TUI (in Engeland Thomsonfly), de welbekende chartermaatschappij. Voorheen stond ook het logo daarvan in de staart, maar dat is inmiddels verdwenen. In het verleden vloog dit kistje voor de vliegclub van Brittania/Thomsonfly. Nu is het toestel in dienst van Azure Flight, een vliegschool in de UK.
























Locals
Er stonden nog aardig wat rood/witte toestellen van Tessel Air buiten. We hadden de PH-PCZ hiervan nog niet eerder gezien. Dit toestel is de vroegere G-PBCL die voorheen op Lelystad Airport verbleef. In een hangaar stond de PH-RLD. Deze SAAB 91D Safir hoort thuis op Lelystad Airport, maar staat al enige tijd met panne op Texel.







Helaas was de nieuwe hangaar, met daarin twee Boeing Stearman PT-13’s gesloten. De nieuwste aanwinst, N68831 Boeing Stearman PT-13D Kaydet, konden we dan ook alleen via het raam bekijken.

Retour
Rond 21:00u werd de terugvlucht aangevangen. Ook nu weer een rimpelloze vlucht, er zat geen enkele turbulentie in de lucht.



Via de afsluitdijk en het Paard van Marrakesh (of Marken?) – we konden de tourguide niet helemaal goed verstaan op dat moment – werd langs Almere het Gooi weer binnen gevlogen. Met een rechterhand circuit en met de lage zon vol in het gezicht op baseleg, werd een nette lading gemaakt.



Met dank aan Hans Bergsma en Luc van Huijgevoort voor hun bijdrage aan dit artikel.