Amsterdam, 18 juni 2023 – In het IJ ter hoogte van de Sumatrakade in Amsterdam dobberde sinds zaterdag een futuristisch superyacht. Dit schip met de naam Norn is nog maar sinds april 2023 in de vaart en is dus nog splinternieuw. Het schip meet nèt geen 90 meter (89,99 🙂 ) en is tussen 2018 en 2023 in Duitsland gebouwd bij de werf van Lürssen Shipyard in Rendsburg als project 1601. Dat nummer staat ook op de boot.
Dit schip valt op door zijn zogenaamde inverted of reserve bow. Dat geeft het vaartuig een bijzonder uiterlijk. Omdat de Norm grijs is, lijkt het met zijn strakke lijnen ook wel een beetje op een oorlogsschip, maar dat is het absoluut niet. De Norn vaart onder de vlag van de Kaaimaneilanden. De opdrachtgever voor de bouw van dit schip was Charles Simonyi, een gefortuneerde Amerikaanse softwareontwikkelaar van Hongaarse afkomst.
Nog een opmerkelijk feitje over de eigenaar, deze is al twee keer met een Soyus raket naar het ISS Space Station geweest als ruimte toerist. Hij is in 2007 (Soyuz TMA-10) en 2009 (Soyuz TMA-14) mee geweest en is daarmee de eerste persoon die twee keer als ruimtetoerist in het ISS is geweest.
Naast vervoer per raket, boot of helikopter beschikt deze Charles Simonyi ook over de Falcon 7X met de registratie N786CS (c/n 31) waarmee hij over de wereld kan reizen
De Norn is de opvolger van de Skat (70,71m). Dit schip liet Simonyi eerder bij Lürssen bouwen en kwam in 2002 in de vaart. Het projectnummer van dit schip was 9906, een nummer dat ook op de Skat stond. Inmiddels is dit yacht verkocht.
Op zowel de Skat als nu de Norn wordt dezelfde helikopter gebruikt. Dat is de N9906, een Airbus Helicopters H135 (formeel een EC 135 T3). De registratie is gelijk aan het projectnummer van het vorige schip.
De N9906 stamt uit 2013 en heeft eerst als N742AE gevlogen. Op moment van aflevering bestond Airbus Helicopters qua naam nog niet. De toestellen die men toen bouwde werden aangeduid als Eurocopter EC 135. Dit exemplaar is als Eurocopter EC 135 T2+ gebouwd met c/n 1134.
Inmiddels staat de N9906 in het luchtvaartuigregister van de Verenigde Staten ingeschreven als Airbus Helicopters EC 135 T3. De marketingnaam bij Airbus Helicopters is hierbij H135. Het toestel is naar ons idee ook daadwerkelijk geüpgraded van een EC 135 T2+ naar een EC 135 T3. Dat is het beste te zien aan de verhoogde staartvin. Voor extra stabiliteit bij lage vliegsnelheden is deze indertijd hoger gemaakt bij het EC 135 T3 model.
Vergelijk maar eens de foto die Jan Mangelschot op 21 september 2014 maakte toen de (toen nog) EC 135 T2+ als luchtvracht vanaf Maastricht Aachen Airport naar Seattle werd vervoerd. De staartvin is daar nog minder hoog dan nu.
De dagen voorafgaand aan het bezoek aan Amsterdam lag de Norn in hartje Londen, bij de Tower Bridge. Nu is het schip in hartje Amsterdam voor anker gegaan. De helikopter heeft zaterdag nog een bezoek gebracht aan Schiphol-Oost, vermoedelijk om één of meerdere gasten op te halen voor het schip. De rendez-vous vond plaats op het Noordzeekanaal, nog ruim voor het binnenlopen van Amsterdam.
Veel bekijks
In diverse media kreeg het bezoek van dit luxe yacht de aandacht. En omdat de veerpont tussen het Azartplein op het Java Eiland en de Zamenhofstraat in Amsterdam Noord pal langs de Norn voer konden de passagiers het schip goed bekijken. Ook wij hebben van de gelegenheid gebruik gemaakt om gratis vanaf het water het luxe yacht te bekijken. Wat helemaal mooi was is dat de stuurman van de veerpont op de weg terug aan de andere kant van het schip langs voer. Zo konden we rondom een kijkje nemen. Top gedaan GVB!
Terwijl wij langs voeren werd aan boord net de lunch uitgeserveerd. Toen die genuttigd was staarde de eigenaar even mIJmerend over het IJ en zag dat alles goed was. Het schip zou maandag 19 juni 2023 weer vertrekken uit Amsterdam richting het Zweedse Stockholm.
Met dank aan Jan Mangelschot voor zijn bijdrage aan dit artikel.
4 gedachten over “Superyacht met helikopter in hartje Amsterdam”
Prachtig, het bevestigd maar weer eens (pijnlijk) dat ik iets verkeerd heb gedaan in mijn leven ! 🙂
als je levensgeluk af hangt van deze materie heb je gelijk: ik zou mij bijzonder schuldig voelen.
heerlijk verhaal
Kerel het keihard gewerkt en heeft dit dan ook verdiend! Deze man heeft nooit werkdagen van 7.6 uur gekend maar was dag en nacht bezig