
Breda/Seppe, 24 juni 2023 – Wij hadden er tot deze week nog nooit van gehoord, van de Gogetair G750. En uiteraard hadden we er dan ook nog nooit één gezien, tot deze dag. We troffen namelijk op Breda/Seppe de S5-MTI aan. Deze Gogetair G750 bracht in de ochtend een kort bezoekje aan Brabant. Een mooie gelegenheid voor ons om het toestel eens goed te bekijken.

Deze Sloveens geregistreerde S5-MTI hoort sinds 28 november 2022 thuis in Duitsland en wel op Schwarze Heide (EDLD) bij Dinslaken, daar kwam het kistje dan ook deze zaterdagmorgen vandaan. Na tweeëneenhalf uur werd weer teruggevlogen. Grappig daarbij is dat de S5-MTI exact dezelfde route vloog op de heen- en terugreis. De lijnen liggen zo strak op elkaar, daar moet een autopilot aan het werk geweest zijn. Dan weten we meteen dat dit tot het uitrustingsniveau behoort van dit toestel.


Concept 2 ONE of OneAircraft ONE
Een van de eerste dingen die we doen als we een opvallen vliegtuig zien is kijken of we het typeplaatje ergens aan de buitenkant kunnen ontdekken. Gelukkig was dit bij de S5-MTI aanwezig, links op de romp, onder de staartvleugel. Hierop is af te lezen dat dit toestel een ONE is, gebouwd door C2P d.o.o. en met als constructienummer ONE004. Het toestel is in september 2013 gaan vliegen. De gebruikte benaming toen was Concept 2 (C2P) ONE. Dit toestel vliegt dus al tien jaar! En we hadden er nog nooit van gehoord…

Dit model is een ontwerp van Iztok Šalamon. Hij en zijn vrouw Ania zijn de drijvende krachten achter dit vliegtuig. De eerste ONE vloog al in 2011. In 2014 vormde C2P d.o.o. samen met Kops pro d.o.o. een joint venture genaamd OneAircraft. In 2019 werd het bedrijf OneAircraft gerebrand naar Gogetair Aviation. Dit onder andere vanwege potentiële conflicten met de bedrijfsnaam OneAircraft.

De typeaanduiding van dit toestel was in het verleden nogal divers; C2P staat op het typeplaatje, Concept 2 ONE en OneAircraft ONE komen we ook tegen. Met de benaming Gogetair G750 lijkt hier een beetje eenheid in gekomen te zijn.

De huidige productie vindt sinds 2020 plaats op het veld Slovenske Konjice (LJSK), niet ver van Ljubljana. Vanaf dan wordt het toestel aangeduid als Gogetair G750. De naam Gogetair is een afgeleide van “go-getter”. Dit als uitdrukking van de gedrevenheid naar succes van het betrokken team. Inmiddels werken er zo’n twintig personen bij Gogetair Aviation.

Bij het ontwerp is gewerkt naar een certificeerbaar toestel in de Amerikaanse LSA-klassen en de EASA CS-23 klasse. Men hoopt volgens de huidige planning de EASA certificering in 2026 te behalen. Tot die tijd vliegen de toestellen als experimental onder toezicht van de Sloveense Civil Aciation Authority.

Een nieuwe Gogetair G750 staat in de folder voor € 234.900,00. Daarvoor krijg je dan een twee-assige autopilot (dat hadden we al bemerkt!), een Galaxy ballistische parachute als reddingsysteem en een Rotax 912iS motor van 100 pk (73 kW). De cockpit wordt standaard uitgerust met een digitaal Dynon paneel.

Optioneel
Er zijn veel opties mogelijk om het toestel te pimpen. Er kan bijvoorbeeld een Rotax 914UL motor van 115 pk / 84 kW gekozen worden (+ € 22.900,00) of een Rotax 915iS van 141 pk / 103 kW (+ € 34.900,00). In de digitale cockpit valt ook veel te kiezen. Het standaard Dynon paneel kan uitgebreid worden of er kan gekozen worden voor een luxe Garmin G3X uitrusting oplopen tot een meerprijs van € 64.900,00. De S5-MTI heeft een Dynon Skyview HDX panel aan boord.

De Gogetair G750 bestaat uit carbon fiber met een door kevlar verstevigde cabine. Bij het ontwerp is gebruik gemaakt van de vleugels en de staart van de Slowaakse Shark Aero Shark. Deze zijn in verhouding voor dit toestel aangepast en worden ook nog door Shark Aero geproduceerd.


Standaard is de G750 een tweepersoons vliegtuig. Optioneel kunnen er twee extra stoelen achterin gemonteerd worden. Deze zijn alleen bestemd voor kleine kinderen tot een maximum van 35 kg per kind. Achter de stoelen is nog een bagagecompartiment aanwezig. Deze is van buitenaf apart te bereiken en kan 17,5 kg aan bagage herbergen.

Met de Rotax 912iS motor heeft de Gogetair G750 heeft een tankinhoud van 138 liter en een endurance van maar liefst negen uur met een range van ruim 1.000 NM. De maximale kruissnelheid van de G750 ligt op 138 kts. Leeg weegt de G750 400 kg en het maximale startgewicht is 750 kg.

Op dit moment zouden er twaalf toestellen geproduceerd zijn. Tot aan de beoogde EASA CS-23 certificering verwacht Gogetair nog eens vijfentwintig extra toestellen met een experimental status te bouwen. Daar kan momenteel nog op worden ingetekend. We hebben geprobeerd een productieoverzicht samen te stellen, maar komen daarbij niet tot twaalf. Aanvullingen zijn dan ook welkom!
Registration | Type | C/N | Remarks |
I-C516 | Concept 2 One | ONE001 | ex S5-MAO, also quoted as c/n 5 |
S5-MMB | Concept 2 One | ONE003 | |
S5-MML | Concept 2 One | ? | to SP-AAV? |
S5-MMY | Gogetair G750T | IQ008 | |
S5-MTI | Concept 2 One | ONE004 | ex S5-DTP |
N50ST | Gogetair G750T | IQ007 | ex S5-MTZ |
De S5-MTI is de voormalige demonstrator van Gogetair. Voorheen was dit toestel geel/wit met groot “ONE” en “01” op het toestel. Het toestel had al zo’n 600 vlieguren voordat het naar zijn huidige Duitse eigenaresse ging.


Tweede deze week
Eerder deze week (18 juni 2023) was er in ons land ook al een Gogetair G750 te bewonderen. Dat was de S5-MMY die een bezoekje bracht aan Rotterdam – The Hague (EHRD). De S5-MMY is een exemplaar met een Rotax 914UL motor voor op de neus.

Als thuisbasis heeft de S5-MMY Trienen (LSPN) in Zwitserland. Dit toestel wordt gevlogen door de Zwitser Bernard Matošević. Hij is de vertegenwoordiger van Gogetair in Zwitserland, Oostenrijk en Duitsland en vliegt sinds februari 2021 met de S5-MMY. Doel van dit bezoek was het bijwonen als Kroatische supporter van de finale van de UEFA Nations League in de Rotterdamse Kuip tussen Spanje en Kroatië (Spanje won na strafschoppen met 6-5). Opmerkelijk dat er juist in één week twee van deze toestellen in ons land te zien waren!


Met dank aan Henk Wadman voor zijn bijdrage aan dit artikel.