
Lelystad Airport, 30 juni 2023 – Het was deze week dubbel feest bij Zeusch Aviation. Op woensdag 28 juni 2023 mocht men hier de achtste Beech B200 Super King Air verwelkomen en als enorme kers op de taart arriveerde vandaag, 30 juni 2023, de V-11 Gulfstream G-IV op Lelystad Airport. Na een veiling eerder dit jaar mag Zeusch Aviation zich de nieuwe eigenaar noemen van deze voormalige bizjet van de Koninklijke Luchtmacht.

Laatste keer “NAF11”
De V-11 maakte deze dag zijn laatste vlucht als militair toestel onder het callsign “Netherlands Air Force 11” (NAF11) van de vliegbasis Eindhoven naar Lelystad Airport, een kort hopje van iets meer dan een half uur. Afgelopen zondag werd de laatste operationele missie met de V-11 gevlogen, dat was naar Rzeszow/Jasionka (EPRZ) in Polen, een momenteel erg druk bezocht veld in verband met de aanvoer van militair materieel ten behoeve van Oekraïne.

Watersaluut
Na de landing op Lelystad Airport werd de V-11 naar de Friendship Hangaar van Zeusch Aviation begeleid op het Foxtrot platform. Daar wachtte de kersverse Lelystedeling een verfrissend watersaluut, verzorgd door de brandweer van Lelystad Airport.

Nog nadruppelend van de douche stapten de militaire piloten voor de laatste keer uit en werd het toestel overgedragen. Daarbij waren tal van genodigden bij aanwezig. Niet lang daarna werd de V-11 in de hangaar gereden en sloten de deuren zich. Het is de bedoeling dat het toestel weer naar buiten komt als PH-ZUZ, dat is het kenmerk wat Zeusch Aviation voor deze Gulfstream in gedachte heeft.

Weer een Gulfstream in Nederland
Het is geweldig dat er nu weer eens een echte Gulfstream bizjet in ons land staat ingeschreven! De eerste Gulfstream bizjet in Nederland was de PH-FJP in 1970. Dit was een Gulfstream G-1159 (Gulfstream II) die door de gloeilampenfabriek Philips werd gevlogen. Helaas verliet dat toestel ons land eind 1971 alweer.

Er staat op dit moment tijdelijk nog een Gulfstream in ons land ingeschreven, dat is de PH-AQI. Deze Gulfstream G550 (c/n 5616) is voor de Japanse Kustwacht en wordt door Fokker Techniek op Woensdrecht voorzien van apparatuur. Na een aantal testvluchten later dit jaar zal dit toestel naar Japan vertrekken en weer uitgeschreven worden. Dan heeft Gulfstream de kleinere in Israël gebouwde G100/200/280 familie nog, Voor ons geen rasechte Gulfstream. Daarvan vlogen in ons land eerder de PH-WPB en PH-YMA.
Tiende G1159C
De toekomstige PH-ZUZ is (conform het typeplaatje) in 1986 gebouwd en in januari 1987 gaan vliegen. Het is met c/n 1009 de tiende Gulfstream G1159C (zoals de G-IV formeel aangeduid wordt) die van de band rolde. Men begon bij c/n 1000. De testregistratie was N423GA en vervolgens ging het toestel in de Verenigde Staten vliegen voor Limited Stores. Tussen 1987 en 1993 heeft het toestel bij deze eigenaar achtereenvolgens de registraties N500LS, N500VS, N700LS en N780LS gehad. Vanaf 27 januari 1993 ging de Gulfstream over naar Skyflight Ltd. Zij lieten het toestel als VR-BOY registreren.

Verbindingsvliegtuig
De Koninklijke Luchtmacht was medio jaren tachtig op zoek naar een verbindingsvliegtuig voor algemeen gebruik. Er werden diverse tweedehands opties bekeken, zoals de Challenger 604, Fokker 70 en Falcon 900. Uiteindelijk werd voor een tweedehands Gulfstream G-IV gekozen, de VR-BOY werd aangeschaft en werd op 21 december 1995 de V-11. In april 1996 was het toestel operationeel en werd ingedeeld bij het 334 squadron op de vliegbasis Eindhoven.

In de loop der jaren heeft de Gulfstream in wat verschillende uitvoeringen gevlogen. Eerst met titels met “Koninklijke Luchtmacht” er op en een rood/wit/blauwe striping. De laatste jaren alleen wit met de Nederlandse roundel en de registratie.


Er was al sinds januari 2014 sprake van dat het toestel vervangen zou worden. Dat heeft echter nog negen jaar geduurd voordat er daadwerkelijk een vervangend tweedehands toestel werd gevonden.

Inmiddels is er voor de V-11 een opvolger gevonden in de vorm van een Gulfstream G650ER. Dit toestel met de registratie V-117 (c/n 6117) zal in juli 2023 operationeel worden.
Achtste Beech
Dan was er ook nog de aankomst van de PH-ZJZ op Lelystad Airport deze week. Dit toestel is een Beech B200 Super King Air (c/n BB-1181). Deze achtste King Air in de vloot is overgenomen van het Franse bedrijf APEI (Aero Photo Europe Investigation). APEI gebruikte het toestel met de registratie F-GJBS als fotokist vanaf Aérodrome Moulins Montbeugny (LFHY). Het is dan ook niet verwonderlijk dat onder in de romp een tweetal fotoluiken te vinden zijn.

De PH-ZJZ is in 1983 gebouwd en heeft eerst in de Verenigde Staten gevlogen als N6725Y. Op 23 augustus 1989 kwam de turboprop naar Frankrijk en werd de F-GJBS op naam van CM-CIC Bail SA. Sinds 18 augustus 20004 vloog APEI ermee.

Op 16 december 2022 vloog de F-GJBS van zijn standplaats naar Aérodrome de Blois-Le Breuil (LFQQ). Daar verbleef het toestel sindsdien en de F-GJBS maakte op 27 maart 2023 nog een laatste lokale (proef)vlucht. Daarna werd het toestel op 14 april 2023 uitgeschreven.

Op 6 juni 2023 werd de Super King Air als PH-ZJZ in Nederland ingeschreven om vervolgens woensdag 28 juni 2023 vanaf Aérodrome de Blois-Le Breuil afgeleverd te worden naar de Lelystad Airport, de thuisbasis van Zeusch Aviation.

Het toestel is wit met rood/zwarte lijnen. De voormalige Franse registratie in de staart is met een witte sticker afgeplakt. Het nieuwe kenmerk PH-ZJZ staat op de romp.

Vlootoverzicht
De lijst met toestellen in de vloot van Zeusch Aviation groeit gestaag door. En als het goed is zit ook de PH-ZIZ er op termijn nog aan te komen, een Beech C90A King Air. Geweldig om te zien dat Zeusch Aviation nu de stap van de turboprops naar de bizjets maakt. Een mooie ontwikkeling voor het bedrijf, de luchthaven en de luchtvaart in Nederland.
Registratie | Type | C/N | Motor | Fotoluik | Ambulance | Relay-antenne | Historie |
PH-ZAZ | Beech B200 Super King Air | BB-1478 | PT6A-42 | X | X | ex G-MEDZ, EC-JGB, D-IHAN, N8150N | |
PH-ZBZ | Beech C90A King Air | LJ-1164 | PT6A-21 | X | ex 2-ZEUZ, F-WTDE, N104AJ, ZS-MIL, N3079Z | ||
PH-ZCZ | Beech B200 Super King Air | BB-1281 | PT6A-42 | X | ex N287RA, C-FAMB, N856TC, N281WJ, SE-LMA, PK-HPH, N30721 | ||
PH-ZDZ | Beech B200 Super King Air | BB-1675 | PT6A-42 | X | X | ex OY-PCL, N2355Z | |
PH-ZEZ | Beech B200 Super King Air | BB-952 | PT6A-42 | X | ex N185XP, N1852B | ||
PH-ZGZ | Beech C90A King Air | LJ-1236 | PT6A-21 | X | X | ex 2-MAPZ, UP-K9001, UN-K9001, N905DR, OE-FMG, D-IPEL, N5598L | |
PH-ZHZ | Beech 200 Super King Air | BB-402 | PT6A-52 | X | ex N182Z, N318W, N400QK, N4000K | ||
PH-ZIZ | Beech C90 King Air | ? | ? | ex TC-…, on order | |||
PH-ZJZ | Beech B200 Super King Air | BB-1181 | PT6A-42 | X | ex F-GJBS, N6725Y | ||
PH-ZUZ | Gulfstream G-IV | 1009 | RR Tay | X | ex V-11, VR-BOY, N780LS, N700LS, N500VS, N500LS, N423GA |
2 gedachten over “Luchtmacht Gulfstream en achtste King Air naar Zeusch Aviation”
Leuk dat de V-11 in NL blijft, jarenlang was het een zorgenkindje en hoop dat dat Zeusch bespaard blijft. Ben benieuwd wat ze ermee gaan doen, neem aan ad-hoc charters? Hopelijk geven ze de G4 een leuk jasje want dat saaie witte uniform is natuurlijk helemaal niets!
niet best vliegen zonder linker motorplaat