Luchtmacht Gulfstream en achtste King Air naar Zeusch Aviation

V-11 Gulfstream G-IV bij aankomst op Lelystad Airport

Lelystad Airport, 30 juni 2023 – Het was deze week dubbel feest bij Zeusch Aviation. Op woensdag 28 juni 2023 mocht men hier de achtste Beech B200 Super King Air verwelkomen en als enorme kers op de taart arriveerde vandaag, 30 juni 2023, de V-11 Gulfstream G-IV op Lelystad Airport. Na een veiling eerder dit jaar mag Zeusch Aviation zich de nieuwe eigenaar noemen van deze voormalige bizjet van de Koninklijke Luchtmacht.

V-11 Gulfstream G-IV van de KLu kort na aankomst op Lelystad Airport

Laatste keer “NAF11”

De V-11 maakte deze dag zijn laatste vlucht als militair toestel onder het callsign “Netherlands Air Force 11” (NAF11) van de vliegbasis Eindhoven naar Lelystad Airport, een kort hopje van iets meer dan een half uur. Afgelopen zondag werd de laatste operationele missie met de V-11 gevlogen, dat was naar Rzeszow/Jasionka (EPRZ) in Polen, een momenteel erg druk bezocht veld in verband met de aanvoer van militair materieel ten behoeve van Oekraïne.

V-11 Gulfstream G-IV – KLu

Watersaluut

Na de landing op Lelystad Airport werd de V-11 naar de Friendship Hangaar van Zeusch Aviation begeleid op het Foxtrot platform. Daar wachtte de kersverse Lelystedeling een verfrissend watersaluut, verzorgd door de brandweer van Lelystad Airport.

De V-11 Gulfstream G-IV krijgt een watersaluut

Nog nadruppelend van de douche stapten de militaire piloten voor de laatste keer uit en werd het toestel overgedragen. Daarbij waren tal van genodigden bij aanwezig. Niet lang daarna werd de V-11 in de hangaar gereden en sloten de deuren zich. Het is de bedoeling dat het toestel weer naar buiten komt als PH-ZUZ, dat is het kenmerk wat Zeusch Aviation voor deze Gulfstream in gedachte heeft.

De Gulfstream druppelt nog na van zijn douche

Weer een Gulfstream in Nederland

Het is geweldig dat er nu weer eens een echte Gulfstream bizjet in ons land staat ingeschreven! De eerste Gulfstream bizjet in Nederland was de PH-FJP in 1970. Dit was een Gulfstream G-1159 (Gulfstream II) die door de gloeilampenfabriek Philips werd gevlogen. Helaas verliet dat toestel ons land eind 1971 alweer.

Deze Gulfstream G550 voor Japan Coast Guard is tijdelijk PH-AQI

Er staat op dit moment tijdelijk nog een Gulfstream in ons land ingeschreven, dat is de PH-AQI. Deze Gulfstream G550 (c/n 5616) is voor de Japanse Kustwacht en wordt door Fokker Techniek op Woensdrecht voorzien van apparatuur. Na een aantal testvluchten later dit jaar zal dit toestel naar Japan vertrekken en weer uitgeschreven worden. Dan heeft Gulfstream de kleinere in Israël gebouwde G100/200/280 familie nog, Voor ons geen rasechte Gulfstream. Daarvan vlogen in ons land eerder de PH-WPB en PH-YMA.

Tiende G1159C

De toekomstige PH-ZUZ is (conform het typeplaatje) in 1986 gebouwd en in januari 1987 gaan vliegen. Het is met c/n 1009 de tiende Gulfstream G1159C (zoals de G-IV formeel aangeduid wordt) die van de band rolde. Men begon bij c/n 1000. De testregistratie was N423GA en vervolgens ging het toestel in de Verenigde Staten vliegen voor Limited Stores. Tussen 1987 en 1993 heeft het toestel bij deze eigenaar achtereenvolgens de registraties N500LS, N500VS, N700LS en N780LS gehad. Vanaf 27 januari 1993 ging de Gulfstream over naar Skyflight Ltd. Zij lieten het toestel als VR-BOY registreren.

VR-BOY Gulfstrean G-IV (Schiphol, 1994)

Verbindingsvliegtuig

De Koninklijke Luchtmacht was medio jaren tachtig op zoek naar een verbindingsvliegtuig voor algemeen gebruik. Er werden diverse tweedehands opties bekeken, zoals de Challenger 604, Fokker 70 en Falcon 900. Uiteindelijk werd voor een tweedehands Gulfstream G-IV gekozen, de VR-BOY werd aangeschaft en werd op 21 december 1995 de V-11. In april 1996 was het toestel operationeel en werd ingedeeld bij het 334 squadron op de vliegbasis Eindhoven.

V-11 Gulfstream G-IV – KLu

In de loop der jaren heeft de Gulfstream in wat verschillende uitvoeringen gevlogen. Eerst met titels met “Koninklijke Luchtmacht” er op en een rood/wit/blauwe striping. De laatste jaren alleen wit met de Nederlandse roundel en de registratie.

Zo zag de V-11 Gulfstream G-IV er in 2017 uit (Eindhoven, 5 april 2017)
De V-11 Gulfstream G-IV in zijn huidige witte uitvoering (Eindhoven, 23 juni 2022)

Er was al sinds januari 2014 sprake van dat het toestel vervangen zou worden. Dat heeft echter nog negen jaar geduurd voordat er daadwerkelijk een vervangend tweedehands toestel werd gevonden.

V-11 Gulfstream G-IV – KLu

Inmiddels is er voor de V-11 een opvolger gevonden in de vorm van een Gulfstream G650ER. Dit toestel met de registratie V-117 (c/n 6117) zal in juli 2023 operationeel worden.

Achtste Beech

Dan was er ook nog de aankomst van de PH-ZJZ op Lelystad Airport deze week. Dit toestel is een Beech B200 Super King Air (c/n BB-1181). Deze achtste King Air in de vloot is overgenomen van het Franse bedrijf APEI (Aero Photo Europe Investigation). APEI gebruikte het toestel met de registratie F-GJBS als fotokist vanaf Aérodrome Moulins Montbeugny (LFHY). Het is dan ook niet verwonderlijk dat onder in de romp een tweetal fotoluiken te vinden zijn.

PH-ZJZ Beech B200 Super King Air

De PH-ZJZ is in 1983 gebouwd en heeft eerst in de Verenigde Staten gevlogen als N6725Y. Op 23 augustus 1989 kwam de turboprop naar Frankrijk en werd de F-GJBS op naam van CM-CIC Bail SA. Sinds 18 augustus 20004 vloog APEI ermee.

PH-ZJZ Beech B200 Super King Air

Op 16 december 2022 vloog de F-GJBS van zijn standplaats naar Aérodrome de Blois-Le Breuil (LFQQ). Daar verbleef het toestel sindsdien en de F-GJBS maakte op 27 maart 2023 nog een laatste lokale (proef)vlucht. Daarna werd het toestel op 14 april 2023 uitgeschreven.

PH-ZJZ Beech B200 Super King Air

Op 6 juni 2023 werd de Super King Air als PH-ZJZ in Nederland ingeschreven om vervolgens woensdag 28 juni 2023 vanaf Aérodrome de Blois-Le Breuil afgeleverd te worden naar de Lelystad Airport, de thuisbasis van Zeusch Aviation.

PH-ZJZ Beech B200 Super King Air

Het toestel is wit met rood/zwarte lijnen. De voormalige Franse registratie in de staart is met een witte sticker afgeplakt. Het nieuwe kenmerk PH-ZJZ staat op de romp.

De voormalige Franse registratie in de staart is met een sticker afgeplakt

Vlootoverzicht

De lijst met toestellen in de vloot van Zeusch Aviation groeit gestaag door. En als het goed is zit ook de PH-ZIZ er op termijn nog aan te komen, een Beech C90A King Air. Geweldig om te zien dat Zeusch Aviation nu de stap van de turboprops naar de bizjets maakt. Een mooie ontwikkeling voor het bedrijf, de luchthaven en de luchtvaart in Nederland.

Registratie Type C/N Motor Fotoluik Ambulance Relay-antenne Historie
PH-ZAZ Beech B200 Super King Air BB-1478 PT6A-42 X X ex G-MEDZ, EC-JGB, D-IHAN, N8150N
PH-ZBZ Beech C90A King Air LJ-1164 PT6A-21 X ex 2-ZEUZ, F-WTDE, N104AJ, ZS-MIL, N3079Z
PH-ZCZ Beech B200 Super King Air BB-1281 PT6A-42 X ex N287RA, C-FAMB, N856TC, N281WJ, SE-LMA, PK-HPH, N30721
PH-ZDZ Beech B200 Super King Air BB-1675 PT6A-42 X X ex OY-PCL, N2355Z
PH-ZEZ Beech B200 Super King Air BB-952 PT6A-42 X ex N185XP, N1852B
PH-ZGZ Beech C90A King Air LJ-1236 PT6A-21 X X ex 2-MAPZ, UP-K9001, UN-K9001, N905DR, OE-FMG, D-IPEL, N5598L
PH-ZHZ Beech 200 Super King Air BB-402 PT6A-52 X ex N182Z, N318W, N400QK, N4000K
PH-ZIZ Beech C90 King Air ? ? ex TC-…, on order
PH-ZJZ Beech B200 Super King Air BB-1181 PT6A-42 X ex F-GJBS, N6725Y
PH-ZUZ Gulfstream G-IV 1009 RR Tay X ex V-11, VR-BOY, N780LS, N700LS, N500VS, N500LS, N423GA

2 gedachten over “Luchtmacht Gulfstream en achtste King Air naar Zeusch Aviation

  1. Leuk dat de V-11 in NL blijft, jarenlang was het een zorgenkindje en hoop dat dat Zeusch bespaard blijft. Ben benieuwd wat ze ermee gaan doen, neem aan ad-hoc charters? Hopelijk geven ze de G4 een leuk jasje want dat saaie witte uniform is natuurlijk helemaal niets!

Geef een reactie