
Breda International Airport / Seppe, 24 juni 2023 – Tijdens de NVAV Fly-In op Breda International Airport / Seppe was de PH-RRY te zien. Het was voor ons de eerste keer dat we deze Asso Aerei Asso V zagen. Het toestel is in twintig jaar tijd gebouwd door Harry Aarts en maakte op 29 april 2023 zijn eerste vlucht. Tijdens die eerste vlucht werd de bouwer vergezeld door zijn zoon Ralph ‘Sheik’ Aarts, luchtmachtpiloot die onder andere van 2007 tot en met 2009 de F-16 demopiloot was. De PH-RRY is het eerste toestel van dit type in het Nederlandse luchtvaartuigenregister en draagt c/n 268.


Nederbelg
Deze Asso V staat gestationeerd op Leopoldsburg (EBLE) in België. Sinds de eerste vlucht was het bezoek aan Brabant de tweede buitenlandse vlucht van het toestel. Na Midden Zeeland was Breda/Seppe het tweede veld dat buiten België werd aangedaan.


Vliegende stoffeerder
De Asso Aeri Asso V (Champion) is een ontwerp van de (inmiddels overleden) Italiaan Giuseppe Vidor. De eerste Asso V vloog op 10 juni 1995.


Giuseppe Vidor was van origine stoffeerder en volgde in de avonduren de studie engineering. Hij is verantwoordelijk voor een flinke rij aan lichte vliegtuigen. Hiervoor richtte hij het bedrijf Asso Aerei Srl. in Rome op. Zijn ontwerpen zijn alle bedoeld om als zelfbouwtoestel vervaardigd te worden. De Asso V Champion is zijn meest succesvolle ontwerp gebleken. Zo succesvol zelfs dat de Italiaanse fabrikant Alpi Aviation dit model onder de naam Alpi Pioneer 300 aan de man brengt als fabrieksgebouwd toestel of als homebuiltkit.

Een ander succesvol ontwerp van Vidor is de Asso X Jewel. Deze slanke tandem-seater is doorontwikkeld als de Millennium Master en heeft aan de wieg gestaan van de Blackshape Prime en Pelegrin Tarragon.

Bouwtekeningen
Van de Asso V is een set bouwtekeningen te verkrijgen en vervolgens moet de bouwer alles van scratch af aan bouwen. Dat is wel even wat meer werk dan het in elkaar zetten van een (snelbouw)kit zoals die bijvoorbeeld bij Van’s Aircraft aangeschaft kan worden. Dit toestel bestaat voornamelijk uit hout. Er zijn maar een paar onderdelen, zoals de hoofdligger en het onderstel, welke door Asso Aeri worden aangeleverd. Verder worden uiteraard de motor en het instrumentarium apart gekocht. In het geval van de PH-RRY is als krachtbron een Jabiru 3300 motor gekozen. Deze zescilinder motor levert 107 pk (80 kW). Er kan bij de bouw gekozen worden voor een vast of een intrekbaar landingsgestel. Bij de PH-RRY kan het onderstel ingetrokken worden.

Het resultaat telt
Volgens de ontwerper zou het mogelijk moeten zijn om een Asso V in 1.500 bouwuren te maken. Dat is wel optimistisch. Zeker als we kijken naar de twintig jaar die Harry Aarts over de bouw heeft gedaan. Die tijd is zo lang geweest omdat niet altijd actief aan het toestel gewerkt werd. Maar het uiteindelijke resultaat is er; een prachtig luchtwaardig vliegtuig!

Een gedachte over “PH-RRY is de eerste Asso Aerei Asso V in Nederland”
Mooi resultaat!