Midden Zeeland, 9 juni 2023 – Op vrijdag 9 juni 2023 maakte op Midden Zeeland de Dornier Do.28A-1 met de registratie N123CA een tankstop. Het toestel was op weg van Old Warden (EGTH), waar het toestel gestationeerd is, naar een Fly-In op het Duitse vliegveldje Gelnhausen (EDFG).
Van de Dornier Do.28A-1 en de vergelijkbare Dornier Do.28B-1 (met iets sterkere motoren), zijn respectievelijk eenenzestig en zestig exemplaren gebouwd. Van iedere versie zijn nog slechts drie exemplaren operationeel, alle ingeschreven in het luchtvaartuigenregister van de Verenigde Staten. En de N123CA is daarvan het enige toestel dat in Europa vliegt. Dat maakte het bezoek van dit toestel aan Midden Zeeland erg bijzonder.
De N123CA stamt uit 1964 en heeft c/n 3051. Deze Dornier kreeg korte tijd de Duitse registratie D-IBOM alvorens het toestel per 28 juli 1964 in Groot-Brittannië als G-ASUR ging vliegen. Sinds 21 juni 2021 is de identiteit N123CA geworden.
De thuisbasis Old Warden is bekend vanwege de bijzondere collectie met luchtwaardige antieke vliegtuigen. De Dornier maakt geen deel uit van die collectie, maar vindt onderdak in een privéhangaar aan de overkant op dat veld.
Nadat vliegtuig en bemanning bijgetankt waren werd doorgevlogen naar Duitsland. De zondag daarop was het toestel weer op Midden Zeeland, nu werd de vlucht in omgekeerde richting uitgevoerd.
Luchtwaardige Do.28A-1 en B-1’s
De overige luchtwaardige Dornier Do.28A-1 toestellen zijn de N841RS (c/n 3012) en de N12828 (c/n 3023). Beide toestellen hebben we al eens op Oshkosh gezien.
Van de Dornier Do.28B-1 exemplaren vliegen nog de N128PS (c/n 3066), de N391DE (c/n 3074) en de N135LB (c/n 3091). De Do.28B-1 heeft twee Lycoming IO-540 motoren met brandstof injectie van ieder 290 pk (220 kW). Dit type is te herkennen aan een meer spits aflopende motorgondel ten opzichte van de ronde uitlaatpijpen bij de 250 pk (190 kW) sterke Lycoming O-540-A1A motoren van de Do.28A-1.
Museum en opslag
Behalve vliegend zijn we de Dornier Do.28 vooral tegengekomen in musea en bij opslaglocaties. Met name de Israëlische luchtmacht heeft met een aantal Do.28B-1’s gevlogen. Deze kregen de naam Agur mee en hiervan is nog een rijtje bewaard gebleven op het vliegveldje Habonim.
Uit de Do.27
De tweemotorige Dornier Do.28 kwam eind jaren vijftig voort uit de eenmotorige Dornier Do.27. Beide modellen hadden dezelfde vleugel en romp. De Do.28A-1 en B-1 bieden plaats aan zes personen. Deze Dornier is een opvallend model omdat de motorgondels vooraan naast het toestel zijn gemonteerd. Aan de gondels zijn tevens de hoofdwielen bevestigd.
Do.28D Skyservant
Uit de Dornier Do.28A-1 en B-1 is later de Dornier Do.28D Skyservant ontwikkeld. Dit was een flink groter toestel met een meer vierkante romp en dikkere motorgondels. Hier kunnen dertien personen in vervoerd worden. Uiteindelijk is de D-variant het meest populair gebleken met 226 gebouwde toestellen.
Do.228
De genen van de Dornier Do.28 zijn uiteindelijk weer doorgegeven aan de Dornier Do.228. Dit toestel is onder andere bij de Nederlandse Kustwacht in gebruik geweest als patrouille vliegtuig.
2 gedachten over “Zeldzame Dornier Do.28A-1 op Midden Zeeland”
Er is ook een Dornier Do-28D Skyservant ingeschreven geweest in het Nederlandse register, de PH-KLF van Flashband Flight.
Naast rondvluchten werd er ook korte tijd een lijndienst Amsterdam-Rotterdam-Midden Zeeland-Lille uitgevoerd.
Het is bijna zover gekomen dat de Do 28 hier in Nederland in licentie gebouwd zou worden. Hiertoe werden er in 1962 uitvoerige demonstraties gegeven op de luchthaven Zestienhoven bij Rotterdam, met de D-IBEL……
Pieter van Wijngaarden