PH-XXI / 229 Fokker D.XXI maakt vliegend debuut voor publiek

PH-XXI / 229 Fokker D.XXI

Hoogeveen, 8 juli 2023 – Tijdens het evenement Historic Heroes, georganiseerd door Egmond Vintage Wings, werd de Fokker D.XXI PH-XXI / 229 voor het eerst vliegend aan het publiek getoond. Voor deze gelegenheid waren vele belangstellenden naar het warme (32˚C) hoge noorden gekomen.

Aan het begin van de dag wordt de PH-XXI / 229 Fokker D.XXI naar het publieksterrein gesleept

Jongensdroom

Sinds 2014 heeft Jack van Egmond met zijn kleinzoon Tom Wilps gewerkt aan het realiseren van een jongensdroom, een vliegende Fokker D.XXI bouwen. Al jarenlang verzamelde Jack van Egmond vrijwel alle – van de meer dan vierhonderd – bouwtekeningen van dit roemruchte jachtvliegtuig. Daarnaast zijn in dit toestel tal van originele onderdelen van vroegere Fokker D.XXI’s verwerkt. Om dit project op deze dag voor het eerst vliegend aan het publiek te tonen, was voor Jack en andere familieleden begrijpelijkerwijs een emotionele gebeurtenis.

“Opa” Jack van Egmond heeft samen met zijn kleinzoon Tom Wilps zijn jongensdroom waargemaakt
Oorspronkelijke 229
In de meidagen in 1940 wist de Fokker D.XXI de Duitse bezetter het aardig lastig te maken in de lucht. De grote overmacht van de vijand deed het toestel het onderspit delven, helaas. De oorspronkelijke 229 was in mei 1940 ingedeeld bij het 1e luchtvaartregiment (1e LvR) en daarin de 2e Jachtvlieg Afdeling (2e JaVA), op dat moment gestationeerd op Schiphol. De PH-XXI / 229 heeft de kleuren zoals de oorspronkelijke 229 toen vloog en waarmee piloot Jacob Roos op 11 mei 1940 werd neergeschoten, maar niet voordat hij ook twee Messerschmitt Me-110’s had uitgeschakeld.

De restanten van de oorspronkelijke 229 Fokker D.XXI in Aalsmeerderbrug

Van de oorspronkelijke 229 zijn als enige nog restanten in ons land bewaard gebleven. De wrakstukken hiervan zijn ten toon gesteld in het Crash 40-45 museum in Aalsmeerderbrug.

Maiden flight

De eerste vlucht van de PH-XXI (zonder publiek) heeft plaatsgevonden op 23 mei 2022 (om 18:38u om precies te zijn). Toen zat Jac van Egmond, de zoon van grondlegger Jack van Egmond, aan de stuurknuppel. De testvluchten, die in de periode daarna met ruime tussenposes plaatsvonden, werden uitgevoerd door de Britse testpiloot Dan Griffith. Een autoriteit op dit gebied met een welhaast ongeëvenaarde ervaring (meer dan 10.000 vlieguren, waarvan 3.700 uur testvliegen en ervaring op 482 vliegtuigtypes + een Fokker D.XXI).

De PH-XXI / 229 Fokker D.XXI tijdens een taxiproef waar publiek bij aanwezig was, kort na zijn maiden flight (Hoogeveen, 28 mei 2022)

Op 19 juni 2023 was het verslag van de testvluchten door de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) beoordeeld en kon het speciaal Bewijs van Luchtwaardigheid (BvL) uitgereikt worden. Officieel staat het toestel te boek als een “Jacobus Johannes van Egmond Fokker D.XXI (replica)” in de categorie “homebuilt aircraft” en met c/n 5502 (in het frame staat 5502-1). Dat was mooi op tijd om het feestje vandaag te kunnen vieren.

Showtime!

Om 11:45u werd de Wright Cyclone GR-1820 F-52 stermotor opgestart. Na even warmgedraaid te hebben kon de Fokker D.XXI uittaxiën naar het begin van baan 09 op Hoogeveen. Hier werden de laatste pre-flight checks gedaan.

De PH-XXI / 229 Fokker D.XXI taxiet uit naar de startbaan

Vervolgens ging het gas erop! De Fokker accelereerde zeer vlot en na een korte aanloop werden de drie wielen als het ware “van het dek getrokken”, zo rap wilde de D.XXI de lucht in!

Het gas gaat erop!
De Fokker wordt omhoog getrokken door de Wright Cyclone stermotor

Dan Griffith verdween korte tijd met de D.XXI richting het noorden om te kijken of alles in de lucht ook in orde was met het toestel. Dit bleek het geval en dus dook de Fokker vanuit het noordwesten aan voor een eerste low pass.

PH-XXI / 229 Fokker D.XXI in de start
Dan Griffith vertrekt richting het noorden

Er werden diverse passes gemaakt, daarbij werd niet kinderachtig gevlogen. Er werden geen aerobatics uitgevoerd, maar dat deed zeker geen afbreuk aan de show! Wat opviel was de wendbaarheid van het toestel en de pittige snelheid waarmee het vloog.

Hierna zette Griffith de landing in en de Fokker D.XXI werd beheerst op de gladde, goed onderhouden grasmat van Hoogeveen neergezet. Een geslaagd eerste optreden voor publiek kwam hiermee ten einde.

PH-XXI / 229 Fokker D.XXI on short final
PH-XXI / 229 Fokker D.XXI landt na zijn eerste demo voor publiek

Gedoopt

Na de vlucht werd de PH-XXI / 229 gedoopt met een mooie fles champagne. Ook werden er een aantal gesigneerde prenten van de 229 geveild. Hierop stonden handtekeningen van het bouwteam en de testpiloot.

De champagne vloeit over de Fokker D.XXI, vastgelegd door de aanwezige fotografen
Een drietal gesigneerde prenten werden geveild en gingen voor mooie bedragen van de hand

Op zijn sloffen

We hadden zelf de PH-XXI nog niet gezien met zijn “sloffen” aan. De eerste testvluchten zijn namelijk, zoals de oorspronkelijke testprocedure voorschreef, gemaakt zonder deze wielkappen. De gestroomlijnde kappen maken het toestel gelijk een stukje stoerder!

De wielkappen van de PH-XXI / 229 Fokker D.XXI zijn handgemaakt
De PH-XXI / 229 Fokker D.XXI hier nog zonder “sloffen”(Hoogeveen, 28 mei 2022)
Tegenwoordig heeft de PH-XXI / 229 Fokker D.XXI wel zijn “sloffen”

Ook nieuw voor ons was de tekst achter op de romp. Hier staan een aantal maten en gewichten vermeld. Als totaalgewicht is 2050 KG af te lezen. Volgens het BvL is het maximale startgewicht 1.990 KG.

Extra informatie op de PH-XXI / 229 Fokker D.XXI
De registratie PH-XXI staat klein onder de staartvleugel

Als datum waarop het toestel gespoten is lezen we af 5 (Romeinse “V”) september 1938. Dat kan aardig kloppen met de oorspronkelijke 229, deze maakte namelijk haar eerste vlucht op 11 november 1938.

Nederlandse luchtvaarthistorie

Door de familie van Egmond is met hun Egmond Vintage Wings een nieuw hoofdstuk aan de Nederlandse luchtvaarthistorie toegevoegd. Na 82 jaar vliegt er weer een Fokker D.XXI, ’s werelds beste jachtvliegtuig uit het midden van de jaren dertig. Uniek in de wereld!

Tom Wilps van Egmond Vintage Wings op zijn “brommer” bij de PH-XXI / 229 Fokker D.XXI

Je mag dit vliegtuig natuurlijk als een replica zien. Wij zouden liever zeggen dat dit een laat productie exemplaar is. Het is dan wel niet in de Fokker fabriek gebouwd, maar wel geheel volgens de oorspronkelijke bouwtekeningen en met gebruikmaking van originele onderdelen. Het is geweldig dat er in Nederland nog steeds bevlogen mensen zijn die de Nederlandse luchtvaarthistorie op deze wijze een warm hart toedragen. Chapeau!

PH-XXI / 229 Fokker D.XXI

Lees ook:

We hebben in dit artikel niet meer de hele voorgeschiedenis van het bouwen opgenomen. Kijk daarvoor gerust nog eens terug naar de eerdere artikeltjes die we over deze geweldige Fokker D.XXI hebben gepubliceerd.

PH-XXI / 229 Fokker D.XXI

 

 

6 gedachten over “PH-XXI / 229 Fokker D.XXI maakt vliegend debuut voor publiek

  1. Ik kon niet komen helaas!!!!
    Maar wat prachtig dit ! Kom maar vaak over Beilen vliegen . En op naar een G1 😉💪

  2. Ik heb jaren bij Fokker gewerkt. Hier had ik graag mijn handen vuil aan gemaakt. Wat n plaatje! Goed gedaan mannen.

Geef een reactie