
Zwolle, 12 mei 2023 – Watervliegtuigen in Nederland zijn een zeldzaamheid. Sinds het vertrek van de PH-PBY Consolidated PBY-5A Catalina en de PH-DUK Cessna 185 Skywagon wordt er niet meer in Nederland op het water geland. Toch is er in maart 2023 nog een watervliegtuig neergestreken in een klein poeltje. Te midden van de dinosauriërs van Dinoland in Zwolle is een prachtige Piper PA-23-160 Apache G te vinden, op drijvers!
Dit toestel is de voormalige G-ARMA. Dit is een Piper PA-23-160 Apache G, het model met een extra raampje voor de vijfde passagier. Dit toestel draagt c/n 23-1967. In het Britse register wordt als bouwjaar 1960 vermeld, maar wij denken dat het bouwjaar 1961 was. Dit omdat in het standaardwerk over Piper van Roger W. Peperell bij dit constructienummer 1961 wordt aangegeven. Het toestel is op 8 mei 1961 in Engeland ingeschreven.

De G-ARMA heeft tot 22 juli 1977 een Bewijs van Luchtwaardigheid (BvL) gehad. Op 29 oktober 1991 werd het toestel uit het Britse luchtvaartuigenregister verwijderd. In september 1996 is de G-ARMA waargenomen als instructional airframe op Kidlington (EGTK).

augustus 1964 (Foto: Roy G. Plant)

Opmerkelijk genoeg werd de G-ARMA weer opnieuw ingeschreven op 13 november 1999. Op 7 januari 2003 werd de twin weer uitgeschreven. Ditzelfde gebeurde tussen 14 februari 2003 en 3 maart 2011. Beide keren stond het toestel op naam van Cassandra Jane Hopewell / Busy Bee Aero Engineering. De G-ARMA stond lange tijd opgeslagen in de buitenlucht op Peterborough/Sibson Airfield (EGSP). Na het verlopen van het BvL in 1977 heeft de G-ARMA volgens ons niet meer gevlogen.

Eind november / begin december 2016 werd de G-ARMA door de medewerkers van Dinoland aangekocht en op Sibson gedemonteerd. Vervolgens is het toestel in twee ritten naar Nederland gebracht. Het toestel was toen al kaal en ontdaan van alle verf.

Nomad
Uiteraard had de G-ARMA oorspronkelijk geen drijvers. Apaches op drijvers zijn er wel, maar zijn uiterst zeldzaam. Een Piper Apache op drijvers heeft de naam Apache Nomad meegekregen. We kennen eigenlijk maar één exemplaar in de Verenigde Staten, de N34DA Piper PA-23-160 (c/n 23-1469).

Bij Dinoland heeft men zich laten inspireren op de Canadese Piper Aztec C-GBHD op drijvers. De drijvers onder de G-ARMA komen uit de Verenigde Staten en zijn van het type PK Floats CS3500. Deze zijn geschikt voor de Cessna 180, 185, 205 en voor de Helio H-295 Courrier.
Schoolbus
Er werd een bruikbare set gevonden in Oklahoma. Voor het vervoer werd een creatieve manier gevonden. Er werd ter plekke een Amerikaanse schoolbus aangeschaft, de bankjes werden eruit gehaald en de drijvers werden erin geschoven. Zo is het geheel naar Nederland verscheept, naar de werkplaats van Dinoland aan de C. Huygensstraat 15 in Heino.
Op 12 januari 2023 is de G-ARMA samengesmolten met zijn nieuwe onderstel. Vervolgens is het interieur van de Apache zoveel mogelijk hersteld. Er zitten geen originele stoelen meer in, die komen uit een schoolbus, maar zien er netjes uit.

Begin maart 2023 was de G-ARMA gereed voor vertrek naar de locatie van Dinoland. De vleugels en de drijvers werden weer gedemonteerd en alles is per aanhanger van Heino naar Zwolle vervoerd. Daar is de G-ARMA tussen 20 en 23 maart 2023 weer opgebouwd en in het water geplaatst.

Mable Cody
Op de neus is “Fossil Hunter” komen te staan met een schedel van een dinosauriër. Op de romp en op de staart zijn titels gekomen van “Cody Air Taxi Service”.


Die naam is afgeleid van Mable Cody. Zij verzorgde in de jaren twintig in Amerika een Flying Circus en bood diverse stunts aan voor evenementen zoals nachtvliegen, wingwalking, overstappen van auto-naar-vliegtuig zonder ladder (Mable Cody was de eerste vrouw ter wereld die dit deed), parachutisten droppen, wingwalking terwijl het vliegtuig een looping maakte en het wisselen van vliegtuig zonder ladder.

Hoewel Mable Cody zelf geen piloot was, organiseerde en promootte ze wel (als het vermeende nichtje van Buffalo Bill Cody, bekend van zijn Wild West Show) een vliegend circus. Haar circus trad op tijdens beurzen en voor evenementen.

Op 24 maart 1924 viel Mable van een hoogte van 50 voet tijdens het uitvoeren van een auto-naar-vliegtuig stunt. Mable liep een ontwrichte schouder op en brak haar onderarm. Het circus ging kort na het ongeluk uit elkaar. Mable sloot zich na haar herstel aan bij het Doug Davis Baby Ruth Flying Circus. Daarna is niet veel meer van haar bekend.
Te huur
In het park Dinoland runt Mable Cody tegenwoordig haar eigen outpost/bar genaamd ‘Goggles’. Mable geeft vliegles en verhuurt de vliegtuigen van “Cody Air Taxi Service”, zoals de G-ARMA. Zo kun je tijdens een expeditie naar dino’s je team en spullen naar een afgelegen bestemming laten brengen.

Maar je kunt ook vliegles bij Mable nemen. Iedereen kan vliegen volgens Mable. Let wel op, als je een vliegtuig huurt is de borgsom niet misselijk, wel € 50.000,00! De ervaring heeft namelijk geleerd dat de meeste vliegtuigen toch niet heel terugkomen, Dinoland ligt er als bewijs vol mee… Zou het aan haar vliegles liggen?
Kinderen die niet gaan vliegen kunnen straks samen met een piloot of engineer van Mable even in de Apache zitten voor een foto. Om te voorkomen dat er kids in het water tuimelen zal er nog een net rond de Apache gespannen worden.

We kunnen niet anders zeggen dan dat de ombouw van de Apache naar een watervliegtuig bijzonder is geslaagd. Het toestel ligt op een mooie locatie en is goed te bekijken. Ook mooi dat de oorspronkelijke identiteit (G-ARMA) klein op het toestel is aangebracht, dat maakte identificatie een stukje makkelijker.

Maar er is meer
In Dinoland is niet alleen de Apache op drijvers te vinden. Voor luchtvaartliefhebbers is nog veel meer te zien. We zullen de overige vliegtuigen / vliegtuigdelen eens op een rijtje zetten.

N48550 Reims/Cessna F150M
Direct bij de ingang van Dinoland is de Cessna 150 op een stellage niet te missen. Dit grijze toestel is voorzien van de Amerikaanse registratie N48850. Op de deurtjes staat het logo van Pan American-Grace Airways (ook wel Panagra genoemd).

Indiana Jones
Om het kleurenschema van dit toestel te begrijpen maken we even een uitstapje naar de speelfilm Indiana Jones. Bij Dinoland is een link naar de films van Steven Spielberg over Jurassic Park natuurlijk voor de hand liggend. Maar het thema van Indiana Jones vindt men minstens zo interessant. Indiana Jones is archeoloog en een figuur gebaseerd op Roy Chapman Andrews, de eerste paleontoloog (iemand die fossielen bestudeert) die gemotoriseerde expedities maakte in de Gobi woestijn. Dat is dan een mooie verbinding naar de dinosauriërs in Dinoland.

In de speelfilm Indiana Jones and the Kingdom of the Crystal Skull uit 2008 wordt gebruik gemaakt van een vliegtuig in de kleuren van PAA Grace (Pan American-Grace Airways, ook wel Panagra). Dit toestel was een Antonov An-2R met de fake registratie N48850. De Antonov was in werkelijkheid de N87AN (c/n 1G223-31). De registratie N48550 hoort in werkelijkheid toe aan een Grumman G-21A Goose.


De Reims/Cessna 150M van Dinoland werd in de kleuren, inclusief nep-registratie, van de in de speelfilm gebruikte Antonov AN-2R gespoten. Maar als de N48550 niet de ware identiteit is, welk toestel is het dan wel. Dat weten we! Het is de voormalige G-FAYE. Dit toestel is een Reims/Cessna F150M met c/n F15001252 en is in 1976 gebouwd.
Deze Cessna is in licentie gebouwd in Reims (Fr.) Op 26 maart 1976 werd de kist in Nederland ingeschreven als PH-VSK. Dit kistje heeft dus een Nederlandse historie!

De toenmalige Cessna dealer Air Service Holland uit Twello (bij Teuge) verkocht het toestel aan Stichting Vliegmaterieel Hoeven voor de Vliegclub Seppe op vliegveld Seppe. Veel toestellen van de Vliegclub Seppe begonnen/beginnen met PH-VS.. In januari 1978 verhuisde het toestel naar Hilversum en kwam op naam van Airborne Air Service te staan. In augustus 1979 kwam de PH-VSK weer terecht bij de importeur die het op haar beurt naar Engeland verkocht waar het in januari 1980 als G-FAYE werd ingeschreven. Op 8 januari 2007 werd de G-FAYE uitgeschreven. Het kistje verloor daarmee haar luchtwaardigheid.

Tegelijk met de Piper Apache werd de G-FAYE eind november / begin december 2016 gedemonteerd op Peterborough/Sibson Airfield. Op 5 december 2016 waren beide toestellen in de werkplaats van Dinoland in Heino. Daar is in februari 2017 het toestel eerst eens grondig schoongespoten. Begin maart 2017 kreeg de Cessna zijn huidige “Indiana Jones” uiterlijk. Dat is best grappig en gedetailleerd gedaan, het toestel ziet eruit alsof het jarenlang in de jungle heeft gevlogen. Sinds 28 maart 2017 staat de “N48550” bij de entree van Dinoland.



G-ARCJ Cessna 175A Skylark
Kort na binnenkomst in Dinoland is een tunnel. Voordat je door de tunnel loopt hangt rechts een vliegtuigvleugel met daarop het woord “Theater”. Als je goed kijkt is door de letters heen nog de registratie te lezen van het vliegtuig waar deze vleugel vroeger aan vast zat; G-ARCJ.

De G-ARCJ was een Cessna 175A Skylark. Dit kistje met c/n 175-56744 werd op 14 oktober 1960 in Engeland ingeschreven. Sinds 23 augustus 1966 vliegt dit toestel niet meer, het raakte toen onherstelbaar beschadigd op Sibson. Daarna werd de G-ARCJ per 4 februari 1967 uitgeschreven als “permanently withdrawn from use”.

De tweede vleugel van dit toestel hangt vermoedelijk in het restaurant. Deze is gepolijst en is bij de toonbank te vinden.

PH-DINO Mil Mi-2T
In het zand bij een aantal speeltoestellen is de helikopter “PH-DINO’ te vinden. Uiteraard is dit geen bestaande registratie. Het gaat hier om een voormalige Mil Mi-2T uit Slowakije.


Deze helikopter is in mei 1983 gebouwd bij WSK PZL-Swidnik in Polen en heeft tot 1999 dienstgedaan bij de Slowaakse strijdkrachten als 8215 (c/n 518215053). Daarna kreeg de Mi-2T de Hongaarse civiele registratie HA-BGF. Dat was op 3 oktober 1999, maar daarmee heeft de heli nooit gevlogen. Vervolgens kwam de heli terecht in het museum van het Hongaarse Volksleger in Zamardi, Somogy.

In oktober 2012 is de Mil naar Oberhausen in Duitsland verhuisd om bij het winkelcentrum CentrO op een paal gezet te worden voor de tentoonstelling: “TOP SECRET! Die geheime Welt der Spionage”. Eerst was het toestel oker/beige met “KGB” titels, vanaf juni 2013 was de helikopter bordeauxrood met “KGB” titels. In mei 2015 ging de tentoonstelling failliet en ging de Mi-2T op 24/25 oktober 2015 naar Nederland. In 2016 is de Mi-2T in de werkplaats van Dinoland grijs gespoten. Sinds 13 mei 2016 staat deze helikopter op het terrein van Dinoland in Zwolle.
De “PH-DINO” is vrijwel helemaal kaal van binnen. Kinderen (en soms ook grote mensen 😉 ) kunnen er naar hartenlust in spelen.


Helaas is het instrumentenpaneel vervangen door een plaat met daarop de afbeelding van de vroegere metertjes. Dat komt omdat het paneel uitgeleend is aan Historyland in Hellevoetsluis. Zij hebben ook een Mil Mi-2 staan. Er zouden een paar ontbrekende instrumenten uitgehaald worden en de rest zou terugkomen met een paar dino-fossielen als dank. Helaas is het paneel nog steeds niet teruggekomen…


N1986W Beech B19 Sport 150
Het lijkt erop dat de rode Beechcraft in Dinoland pardoes in de bomen is geland. Gelukkig is alles in scene gezet en gaat het hier om de voormalige N1986W Beech B19 Sport 150 met c/n MB-667. Het toestel is in 1974 gebouwd. Het BvL verliep al op 30 juni 2011 en op 10 maart 2017 is de registratie doorgehaald in het Amerikaans luchtvaartuigenregister. Sinds de jaren negentig was dit toestel actief in Nederland en België.

Na buitengebruikstelling is de Beechcraft rood gespoten en omgebouwd tot onderdeel van een speeltoestel. Door de cabine werd een glijbaan geplaatst en het vliegtuig werd opgesteld in het indoor attractiepark Dippidoe in Best. Omdat in dit park een McDonaldsvestiging zat werden op het rode toestel McDonald’s titels en de bekende gele “M” aangebracht.

In het najaar van 2014 wilde men in Best van het toestel af en werd een veiling georganiseerd. Dinoland bood hierop, maar kreeg het kavel niet toegekend omdat de minimumprijs niet was gehaald. Bij een tweede poging om het toestel te veilen had Dinoland wel succes, men kreeg het toestel gegund en nu zelfs voor minder geld dan bij het eerste bod!


Op 25 november 2014 kwam de Beechcraft aan bij de werkplaats van Dinoland in Heino. Hier heeft de kist een tijdje gelegen tot het uiteindelijk op 20 april 2016 bij Dinoland op zijn plek is gezet.
Ook bij Dinoland is de eerder gemaakte glijbaan door de cabine heen in gebruik. Vanuit een stellage kunnen kinderen door de sportkist heen glijden.
G-BGEA Reims/Cessna F150M
Bij de kartbaan van Dinoland staat een Cessna 150 recht op zijn neus. Dit is de voormalige G-BGEA. Dit toestel is gebouwd in het Franse Reims en is een Reims/Cessna 150M met c/n F15001396.

Dit toestel is in 1977 gebouwd en kwam per 14 juli 1977 terecht in het Deense luchtvaartuigenregister als OY-BJK. Op 21 maart 1979 werd het kistje uitgeschreven en verhuisde naar Engeland. Daar werd het de volgende dag ingeschreven als G-BGEA. Op 20 augustus 1999 kwam het toestel op naam te staan van Cassandra Jane Hopewell / Busy Bee Aero Engineering, dezelfde eigenaar als de eerder genoemde G-ARMA Piper PA-23-160 Apache G.

Op 20 juli 2004 raakte de G-BGEA onherstelbaar beschadigd tijdens de landing na een lokale vlucht vanaf Netherthorpe (EGNF). Vlak voor de landing hield de motor ermee op en het kistje maakte een noodlading in een veld 1.000 meter voor de landingsbaan. De G-BGEA sloeg over de kop. Het landingsgestel, de propeller de romp en de rechter vleugel raakten gebutst en gebogen. De piloot kon zelf ongedeerd uit het toestel stappen.
De G-BGEA in Dinoland mist wel een paar onderdelen. Beide vleugels ontbreken, links is de vleugel van een ander toestel geplaatst, zie hierna. De staart van het toestel is niet origineel, hier is een stuk vleugel aangezet.
G-BDNR Reims/Cessna FRA150M
De linker vleugel bij de G-BGEA is van de G-BDNR. Dit was een Reims/Cessna FRA150M uit 1976. Het c/n dat bij dit kistje hoort is F1500284. Direct na productie is deze FRA150M als G-BDNR gaan vliegen en de identiteit is nooit gewijzigd.

Op 22 januari 1992 raakte de G-BDNR bij een ongeval betrokken. Op Liverpool Airport taxiede de Reims/Cessna F172N G-BIBW in de staart en linkervleugel van de G-BDNR. De propeller vrat de linker vleugel voor een deel op en de Cessna leek compleet afgeschreven.
De schade bleek achteraf toch mee te vallen en het toestel kreeg een tweede kans. Helaas kreeg de G-BDNR opnieuw motorpech, nu in de buurt van Retford Gamston (EGNE). Cilinder nummer drie gaf de geest en er werd een noodlanding in een veld gemaakt. Daarbij sloeg het kistje over de kop. De twee inzittenden konden zelf uit het toestel komen, een van hen raakte licht gewond.

De vleugel die we in Dinoland vinden stamt uit de tijd van het eerste ongeval. Dat is ook goed te zien. Er mist namelijk een flinke hap uit de vleugel. Deze is netjes afgewerkt waardoor het lijkt alsof dit zo hoort te zijn, maar wij weten nu beter!
G-WEMS en G-CEDG Robinson R44
Voor het laatste complete toestel moet je over goede nachtogen beschikken. Het toestel staat namelijk in het donker en wel in de hal voor het lasergamen. Hier vinden we een Robinson R44 helikopter. Het toestel lijkt makkelijk te identificeren, op de staart staat namelijk nog een deel van de registratie; G-WEMS.

De G-WEMS was een blauwe Robinson R44 Astro met c/n 0730. Dit toestel uit 2000 is onherstelbaar beschadigd geraakt tijdens de landing op Shobdon Airfield (EGBS). Dat was op 15 november 2009. Tijdens de landing bij de hangaar verloor de piloot de controle over het toestel. Deze kantelde en kwam op zijn zij tegen de hangaardeur aan. De rotorbladen hadden ondertussen afscheid genomen van het toestel en boorden zich door het dak van de hangaar en beschadigde ook nog eens twee helikopters in de hangaar. De piloot en passagier konden gelukkig ongedeerd uitstappen, maar de helikopter was niet meer te repareren.

Hier zou het verhaal over deze heli in Dinoland kunnen ophouden, maar als we goed kijken, dan zien we dat alleen de staart van het toestel blauw is. De romp van het toestel is zwart. Dat duidt erop dat dit van een ander exemplaar afkomstig is dan de G- WEMS. Dat blijkt inderdaad zo te zijn, dit deel is van de G-CEDG.

De G-CEDG is een Robinson R44 Raven I met c/n 1639. Deze helikopter is in 2006 gebouwd en ging fabrieksnieuw op 31 augustus 2006 in Engeland vliegen.

Bij Aspley Guise in Bedfordshire kreeg de Robinson op 25 januari 2015 motorproblemen. Vermoedelijk vanwege carburateurijs. Daarop werd een noodlanding gemaakt met een niet succesvolle autorotatie. Hierbij kantelde de helikopter en raakte zwaar beschadigd.
De piloot en twee passagiers konden ongedeerd uitstappen. Wel had één van de passagiers de linker cockpitruit kapot getrapt om uit het toestel te kunnen komen. Maar goed, dat was niet de ergste schade, de staartboom was dubbel geknikt en dat was een beetje lastiger te repareren…
Dinoland heeft in de buurt van Londen de G-CEDG overgenomen van de vorige eigenaar, Paul Barnes. De restanten van de G-CEDG en de staart van de G-WEMS werden daar opgeladen en zo zijn de delen op 3 februari 2017, samen met twee Cessna 150M’s bij de werkplaats van Dinoland aangekomen. Hier is de staartboom van de G-WEMS aan de G-CEDG gezet. Omdat beide toestellen beschadigd waren paste het geheel niet lekker. Daarop is de staart iets ingekort. Deze R44 is dus iets korter dan de rest!


Ook werd de kapot getrapte cockpitruit van de G-CEDG gerepareerd. In Engeland had men een “nieuw” exemplaar meegekregen. Helaas is deze alweer gesneuveld in Dinoland door fanatieke laser gamers. Nu is er een stuk polyester ingekomen.

Het was trouwens bij de helikopter in de lasergame hal bijzonder sympathiek dat de medewerkers bereid waren om het zaallicht even aan te doen. Er was op dat moment niemand aan het lasergamen. Hierdoor merkten we de blauwe staart en zwarte cabine op. Zonder licht was ons dat wellicht niet of niet zo snel opgevallen.
Losse onderdelen
Er zijn in Dinoland nog een aantal vliegtuigonderdelen te vinden. Het kan goed zijn dat we ze nog niet eens allemaal opgespoord hebben. Daarvoor moeten we wellicht nog een keer op expeditie de jungle in tussen de dino’s.

In de pilotbar ‘Goggles’ ligt de motorbeplating van een vliegtuig. Hierop is een nose-art pin-up te vinden. Even had men bij Dinoland de hoop een onderdeel van een Douglas DC-3 Dakota te pakken hebben. Dit type toestel staat namelijk hoog op de verlanglijst van Dinoland. Helaas is dit niet van een DC-3 afkomstig, maar naar ons idee van een Ilyushin Il-14 transportvliegtuig. De afbeelding is niet oorspronkelijk en er later op aangebracht.

Met het idee een DC-3 onderdeel te pakken te hebben heeft Dinoland bij de aanschaf er vermoedelijk iets te veel voor betaald. De “expeditie” van de medewerkers van Dinoland op zoek naar een echte DC-3 wordt voortgezet. Als iemand hen op het juiste spoor kan zetten houdt men zich aanbevolen!


Bij de pilotbar is een klein vliegtuigdeurtje in gebruik als etagère voor de bestekbakken. Op deze deur zijn Duitse opschriften te lezen. Het onderdeel is via E-Bay aangeschaft, zonder de exacte herkomst te kennen. Samen met onze hulplijn komen we tot het idee dat dit het “onderdeurtje” moet zijn dat zich links voor bevindt bij een Nord 2501 Noratlas. Deze forse transportkist met zijn typerende dubbele staartboom is in gebruik geweest bij de Luftwaffe, dus dat er Duitse tekst op staat kan dan wel kloppen.


Bij de ingang, vlak bij de N48550 Reims/Cessna F150M is aan de wand een stermotor te vinden. Deze heeft aan een plafond in Oostenrijk gehangen, is gedemonteerd en op 17 maart 2017 naar Nederland gekomen.

Wat niet echt is, is de romp van een vliegtuig bij de kartbaan. Hier kan men doorheen rijden met de karts. Op een afstand lijkt dit verdacht veel op een vliegtuigromp die op zijn kop ligt. Het spuitwerk is bijzonder knap gedaan. In werkelijkheid zijn het twee grote buizen die aan elkaar gezet zijn.

Dit moet de romp van een Beech B200 Super King Air voorstellen. Op de romp is zelfs een Amerikaanse registratie te vinden; N622DC

In de speelfilm Jurassic Park III (2001) chartert hoofdpersoon Paul Kirby een tweemotorig turbopropvliegtuig voor een vlucht rond Isla Sorna, waarbij Dr. Alan Grant hun gids is. Het vliegtuig werd door toedoen van een Spinosaurus vernietigd waardoor het neerstortte in het bos van Isla Sorna. In de film was het vliegtuig de N622DC, een Beech B200 met c/n BB-491. In het echt is dit toestel natuurlijk niet gecrasht en vliegt nog altijd rond, tegenwoordig als N622KN.
Nog in opslag
Bij het ophalen van de restanten van de G-CEDG en de staart van de G-WEMS pasten nog twee Cessna 150’s op de dieplader. Dit zijn de G-BOVT en G-BSYW. De G-BOVT is een Cessna 150M uit 1976 (c/n 150-78032) heeft in 2007 zijn bewijs voor luchtwaardigheid al verloren en werd doorgehaald in het Britse luchtvaartuigenregister in 2011. Het toestel stond op naam van Cassandra Jane Hopewell / Busy Bee Aero Engineering en verbleef op Sibson. Die naam zijn we al vaker tegengekomen in dit artikel.


De G-BSYW is ook een Cessna 150M uit 1976 (c/n 150-78446). Dit toestel is op 14 juni 2013 uitgeschreven en stond als laatste op naam van een Nederlands bedrijf, CADA Vliegtuigen B.V. (in het Britse register omschreven als CADA Vliegtuigen B.V.) uit Den Haag. Dit bedrijf is inmiddels niet meer actief.


Beide Cessna 150M’s staan in opslag in Heino. Wellicht weet Dinoland, of de Stichting Summercamp Heino waartoe Dinoland behoort, in de toekomst een leuke bestemming aan deze kistjes te geven. We blijven dit uiteraard met belangstelling volgen.
Zelf kijken
Als je dit hele artikel gelezen hebt, kan het haast niet anders dan dat je ook op expeditie in Dinoland wilt gaan. Doe dat zeker! Want naast de interessante vliegtuigen zijn ook de dinosauriërs het bekijken meer dan waard. De nagemaakte dieren zien er realistisch uit en geven vermaak voor jong en oud. Kijk vooraf wel even op de website www.Dinoland.nl voor de actuele openingstijden. Het park is niet het hele jaar open en soms ook niet alle dagen van de week.

Met dank aan Martyn Besselsen en de overige medewerkers van Dinoland, Mike Hines, Peter Davis, Roy G. Plant en Henk Wadman voor hun bijdrage aan dit artikel.

6 gedachten over “Piper PA-23-160 Apache op drijvers tussen de dino’s en veel meer moois”
opnieuw een heerlijk verhaal met degelijk onderzoek vooraf, chapeau, op naar Dinoland !
Prachtig en goed gedocumenteerd verhaal, Berend Jan! Dank
Mooi verhaal Berend Jan!
Respect voor je research!
Prachtig! De VSK moet zeker in mijn logboek staan als oud Airborne-instructeur….
HA-BGF ziet er hier best luchtwaardig uit. https://www.jetphotos.com/photo/394959
Hallo E.W. Stam,
Dank voor de link. De “rode” HA-BGF (c/n 518215053) heeft volgens mij nooit met dat kenmerk gevlogen (ntu). De HA-HGF op de foto in de link is naar mijn idee een ander frame (c/n 519413095).
Groet,
Berend Jan Floor