
Lelystad Airport, 13 juli 2023 – De Christen A-1 Husky PH-ELT vliegt al sinds 15 mei 1996 in Nederland. Het toestel is het vaste sleeptoestel voor Terlet (EHTL), het zweefvliegveld naast vliegbasis Deelen, nabij Arnhem. De PH-ELT is niet zo vaak op een vliegveld buiten Terlet waar te nemen. Een reden om de thuisbasis te verlaten is bijvoorbeeld voor onderhoud. Dit wordt sinds jaar en dag gedaan door Bogaerds Cord op Lelystad Airport. Vandaag vloog de PH-ELT na een onderhoudsbeurt bij Bogaerds Cord terug naar Terlet.

De PH-ELT is sinds de zomer van 2022 geel met blauw en die kleurstelling hadden we het toestel nog niet eerder gefotografeerd. Bij aankomst in ons land in 1996 was het toestel gebroken wit en had het een rode striping.

Deze Husky met c/n 1131 had voordat het de PH-ELT werd al een voorgeschiedenis als N9604X en daarna als G-BSVA. Sinds 2013 staat het toestel geregistreerd op naam van de Stichting Vliegende Start. Dit is een groep enthousiastelingen die het belangrijk vinden dat er een goed sleepvliegtuig op Terlet beschikbaar is.
Christen Industries
De Husky is in 1985 ontworpen door Christen Industries van Frank L. Christensen (bekend van de Christen Eagle II). In 1991 werd Christen Industries overgenomen door Aviat, de huidige producent van de Husky. De PH-ELT is van 1990 en dus nog een door Christen gebouwd exemplaar.

Op het eerste gezicht heeft de A-1 Husky veel gelijkenissen met een Piper Super Cub. Toch is het een ander ontwerp. De Husky is wat groter dan de Piper Super Cub en heeft ook meer motorvermogen. Met zijn krachtige Lycoming O-360-C1G motor van 180 pk (134 kW) is het een ideaal vliegtuig om zweefvliegtuigen omhoog te helpen of om reclamenetten mee te slepen. Het is een zeer veelzijdig toestel. Je kunt er ook prima drijvers of ski’s onder monteren. Of wat te denken van grote, dikke toendra wielen, zoals bij de PH-DOG die tegenwoordig op Lelystad Airport verblijft.
Husky vs Super Cub
Op internet kwamen we een mooie vergelijking van tussen een Husky en een Super Cub tegen, om hun karakter aan te geven: “You can fly a Cub like a Husky but you can not fly a Husky like a Cub”. We schatten in dat dit een visie vanuit het Piper-standpunt is 😉 .

In de winter van 2019/20 zijn de romp, de staart, het richtingsroer en de hoogteroeren voorzien van nieuw vliegtuiglinnen. Dat is vakkundig gedaan door het team van Bogaerds Cord op Lelystad Airport. Na deze werkzaamheden zag het toestel er gedurende anderhalf jaar wat rommelig uit. Dat kwam omdat het opnieuw bespannen van de vleugels als klus ingepland stond voor winter/voorjaar 2021/22. Daarbij is het plaatwerk van de Husky ook geheel opnieuw gespoten.

In de zomer van 2022 was de PH-ELT te zien in zijn nieuwe geel/blauwe kleurstelling. Daarmee valt ook gelijk het kwartje waarom op de romp de registratie met gele verf was aangebracht. Dat was namelijk dezelfde gele verf waar nu het hele toestel meer is gespoten. Op die manier was de tijdelijke gele registratie makkelijk weg te werken.

Naderhand is in de staart het ronde logo met Aviat Aircraft Husky aangebracht. Zoals we eerder al schreven is dit nog een exemplaar dat door Christen Industries is gebouwd, dus de sticker vertelt niet helemaal de waarheid.

Smaak
De PH-ELT ziet er momenteel weer spic & span uit en kan er vermoedelijk weer jaren tegenaan. Toch hadden we het leuker gevonden als er iets meer werk van het kleurenschema was gemaakt. Het oogt nu erg recht-toe-recht-aan. Een biesje over de romp zou het naar onze mening al een stukje aantrekkelijker maken. Maar goed, dat is een kwestie van smaak en de opmerking die dan vervolgens veelal om de hoek komt is: “over smaak valt niet te twisten.” Zo ook hier! 🙂


Een gedachte over “De PH-ELT Christen A-1 Husky van Terlet is tegenwoordig geel/blauw”
Leuk artikel! Alleen… wie zei dat het werk aan de Husky, zoals bijvoorbeeld het kleurenschema, al af was? 😉