Lelystad Airport, 31 juli 2023 – Bij de spuithal van Satys op Lelystad Airport is de SE-MFR aangekomen. Dit is een echte ouderwetse Fokker 50. Dit toestel is van het Zweedse bedrijf Amapola Flyg. Zij zijn als enige nog actief in Europa met de Fokker 50. De vloot van Amapola Flyg bestaat – zover we kunnen nagaan – nog uit dertien Fokker 50’s. Dit is inmiddels de zevende Fokker 50 die in een tijdsbestek van vijf jaar op Lelystad Airport door Satys van een nieuwe verflaag wordt voorzien. Helaas werden alle voorgaande toestellen geheel wit, met Amapola Flyg-titels erop. Hieronder een selectie van de Zweedse Fokker 50’s die we al bij Satys langs hebben zien komen:
Uit 1992
Deze Fokker 50 heeft c/n 20264 en maakte haar eerste vlucht op 17 september 1992. De testregistratie was op dat moment PH-EXA. Op 25 september 1992 nam Austrian Air Services het toestel in ontvangst als OE-LFF, later opgevolgd door Tyrolean Airways. Op 19 april 1996 ging de Fokker over naar Denim Air en Air Nostrum als PH-DMB. De volgende registratie die het toestel heeft gehad is TF-JMU. Dat was per 27 april 2001, toen de kist ging vliegen voor Air Iceland Connect en Flugfélag Íslands.
Tussen 16 juni 2002 en 20 mei 2003 maakte het toestel een uitstapje naar Bosnië als T9-BBC. Daarna werd het weer de TF-JMU.
Ook VLM / CityJet heeft met deze Fokker 50 gevlogen. Dat was tussen 20 oktober 2004 en 24 oktober 2018. Toen was het vliegtuig als OO-VLZ geregistreerd. Daarna kwam deze Fokker in eigendom van Amapola Flyg als SE-MFR.
Tussen de regenbuien door landde de SE-MFR na een vlucht van ruim anderhalf uur vanaf Malmö. (ESMS). Het gebruikte callsign vans “APF9703”. Na de landing kwam het toestel tot stilstand op exit S5 van baan 23. Hier werd de vliegtuigtrekker van Satys aangekoppeld en werd het toestel naar het Foxtrot-platform gesleept. De reden daarvan is dat bemanning van grote vliegtuigen die niet bekend is op Lelystad Airport, niet op op eigen kracht naar het Foxtrot-platform mag taxiën.
Bij aankomst van de Fokker 50 was te zien dat het toestel wel toe is aan een nieuw verflaagje. Op diverse plekken is te zien dat er door de jaren heen flink gebruik gemaakt is van het toestel. De SE-MFR moest alleen nog even wachten op zijn beurt. Op moment van aankomst stond nog de LX-EOS Falcon 900LX (c/n 318) in de spuithal. Inmiddels (2 augustus 2023) is dat toestel klaar en mocht de Fokker naar binnen. Tot die tijd stond de SE-MFR geduldig te wachten op het platform voor de ‘Friendship Hangaar’ naast de spuithal van Satys.