
Lelystad Airport, 1 augustus 2023 – De Luxemburgse Dassault Falcon 900LX met de registratie LX-EOS meldde zich op 7 juli 2023 bij de spuithal van Satys. Het toestel was pas de dag daarvoor (6 juli 2023) ingeschreven in het register van Luxemburg. Het toestel vloog hiervoor als F-HJJJ in dienst van JC Decaux, het bedrijf dat Europees gespecialiseerd is in reclamezuilen.


Opgefrist
De LX-EOS was afkomstig van Le Bourget bij Parijs. Hier is een onderhoudsbedrijf van Dassault Aviation gevestigd. Alles wijst er dus op dat dit toestel een nieuwe eigenaar heeft gekregen; een doorsmeerbeurtje, misschien wel een nieuw tapijtje, een nieuwe registratie en nu ook nog een nieuw uiterlijk. Wie er straks mee mag gaan vliegen weten we alleen nog niet.

De Falcon had een vrij uitgesproken kleurenschema. Dit was de huisstijl die men op meer privéjets van JC Decaux toepaste. Daar moet je wel van houden en dus is het begrijpelijk dat het toestel bij een nieuwe eigenaar nu een nieuw uiterlijk krijgt.

Wegen
Bij de inschrijving van een luchtvaartuig wil het land van inschrijving graag weten hoeveel een toestel schoon aan de haak (leeg) weegt. Ook als er een nieuwe verflaag op aangebracht wordt kan dit een reden zijn om het toestel opnieuw te wegen. Dit is van belang in verband met de weight & balance berekening van een vliegtuig. Een rekensommetje dat iedere piloot voor aanvang van zijn vlucht moet maken.

In dit geval moest het toestel opnieuw gewogen worden voor het Directorate of Civil Aviation (DAC) in Luxemburg. Voor dat doel moet het toestel dan wel leeg zijn, dat geldt ook voor de brandstoftanks.

Vandaag stond de weegproef op de agenda. Om dit uit te voeren is in Nederland bijvoorbeeld het gespecialiseerde bedrijf CH-Aero actief. Eigenlijk een soort Weight Watchers, maar dan voor vliegtuigen. Zij zorgden er dan ook voor dat de brandstoftanks van de LX-EOS werden geleegd. Hiervoor werd het toestel buiten voor de hangaar van Satys gezet en werd de nog aanwezige JetA1 in grote tanks gepompt. CH-Aero beschikt over de mogelijkheid om na het defuelen het vliegtuig ook weer gecertificeerd te refuelen. Dat scheelt, dan hoeft de toch al zo dure brandstof niet afgevoerd te worden.

Hierna werd de LX-EOS weer naar binnen gereden en kon het wegen beginnen. Hoeveel de jonge Luxemburgse telg weegt weten we niet. Ook niet of het toestel zwaarder of lichter uit de spuithal is gekomen. Het gewicht zal ergens rond de 14.000 kg liggen schatten we in. De Falcon 900LX is nu eenmaal een flinke jongen!


Lees ook:
Kersvers geregistreerde Dassault Falcon 900LX naar spuithal Satys