
Midden Zeeland, 11 juni 2023 – Tijdens de Fun Fly-In op Midden Zeeland was op de zondagmorgen de PH-ZEE van Middenmeer naar dit Zeeuwse vliegveld gevlogen. Dit toestel, met een registratie die gelijk is aan de naam van de eigenaar, is een TL Ultralight TL-3000 Sirius. De PH-ZEE is in 2017 in Engeland gebouwd en heeft als constructienummer 16 SI 125. Tot zo ver easy!

Nu maken we het even ingewikkeld, het constructienummer van de PH-ZEE begint met “16”. Dit duidt op het bouwjaar 2016. Het is aannemelijk dat in 2016 het bouwpakket van dit toestel vervaardigd is door TL Ultralight en vervolgens naar Engeland is verscheept. Daar is het in 2017 voltooid door de amateur vliegtuigbouwer W.F. Hughes.
In Engeland gebeurt het bouwen van zelfbouwvliegtuigen onder toezicht van de Light Aircraft Association (LAA), een organisatie vergelijkbaar met de NVAV in Nederland. Bij de LAA krijgen alle zelfbouwprojecten een eigen ‘record number’ wat doorgaans later ook als constructienummer wordt gebruikt. Bij deze Sirius was dat LAA 386-15474. Het oorspronkelijk constructienummer 16 SI 125 van de fabriek ging hierbij de kast in.

Op 31 juli 2017 werd deze Sirius ingeschreven als G-CKKG (met c/n LAA 386-15474). Erg lang heeft de bouwer/eigenaar geen profijt van zijn toestel gehad want op 28 juni 2019 maakte hij met de G-CKKG een onfortuinlijke landing op Old Warden. Hij kwam aan het stuiteren en uiteindelijk sloeg het kistje over de kop. Een doorstart was beter geweest beaamde de ongedeerd gebleven piloot achteraf… Op 6 september 2019 werd de G-CKKG doorgehaald in het Britse luchtvaartuigenregister.

De restanten werden daarna opgekocht door de huidige Nederlandse eigenaar van de PH-ZEE. Hij wist het toestel weer netjes te herbouwen. Daarbij werd gebruik gemaakt van onderdelen van een andere TL Ultralight TL-3000 Sirius, de PH-4Q2. Dit toestel was op 8 april 2019 onbedoeld in de bomen beland bij Vliegveld Hilversum. Het toestel was niet meer luchtwaardig te maken, maar onderdelen konden de voormalige G-CKKG wel weer in de lucht helpen.

De opgeknapte Sirius was als vervanger bedoeld voor een ander vliegtuig van hetzelfde type. Al geruime tijd vloog de eigenaar namelijk al met de OK-SUA 39. Deze Tsjechische geregistreerde ultralight vloog vanaf Middenmeer, in de kop van Noord-Holland.

Uiteindelijk werd op 2 april 2020 de voormalige G-CKKG in Nederland ingeschreven als PH-4U2. Het toestel viel daarmee in de ultralightklasse en had een maximum startgewicht (MTOW) van 472,5 kg. Het kistje kwam logischerwijs te staan op Middenmeer. De eerste tijd vloog het kistje maagdelijk wit in de rondte, net als de G-CKKG. Pas later werd de rood-grijze striping aangebracht.


In Engeland stond de G-CKKG ingeschreven met een MTOW van 600 kg. De eigenaar wilde begin 2022 dat eigenlijk ook op zijn toestel laten toepassen. Dan zou het toestel een “gewone” registratie moeten krijgen omdat het dan niet meer als ultralight gezien wordt. Nu kan dat in de regel sinds oktober 2020 niet meer als het om een experimental gaat die in het buiteland gebouwd is en ook al gevlogen heeft. Gelukkig kon het in dit geval wél, omdat het toestel al vóór oktober 2020 een PH-registratie had (PH-4U2). Zodoende werd de Sirius per 9 juni 2022 omgeregistreerd van PH-4U2 naar PH-ZEE, met daarbij een verhoogd MTOW van 600 kg.

Zeeën
Als het u nog niet duizelt na deze uiteenzetting over serienummer en registraties, doen we er nog een schepje bovenop! De PH-ZEE is niet het eerste vliegtuig dat in Nederland deze registratie draagt. Er was nog een andere “ZEE”. Van 4 maart 1988 tot en met 16 februari 2000 stond deze registratie op een Maule MX-7-180 Star Rocket met c/n 11038C. Daarna is het de D-EACS geworden en vervolgens SP-KPD.

Op 3 oktober 2003 raakte de SP-KPD onherstelbaar beschadigd tijdens een noodlanding na een motorstoring bij Bielsko Biala Airport (EPBA). Inmiddels was het alweer meer dan twintig jaar geleden dat de PH-ZEE als Maule werd uitgeschreven. Zodoende was dit kenmerk weer beschikbaar om op de huidige PH-ZEE gebruikt te worden.

Als laatste feit bij de PH-ZEE is vermeldenswaardig dat de piloot op de grond aan een rolstoel gebonden is. Dit weerhoudt hem echter niet om om regelmatig met zijn Sirius het luchtruim te kiezen. Mooi dat dit kan!
Met dank aan Stuart Miller voor zijn bijdrage aan dit artikel.