
Oshkosh, EAA AirVenture, 30 juli 2022 – De Lancair tweezitters zijn populaire zelfbouwtoestellen. Ze zien er niet alleen snel uit, dat zijn ze ook. Meestal is dit model uitgerust met een intrekbaar onderstel, maar er bestaat ook een ‘fixed gear’ (FG) model. Dit pakket werd destijds op de markt gebracht voor de beginnende bouwer. Het bouwen is minder complex vanwege het ontbreken van het systeem om de wielen in te trekken.

Tijdens de EAA AirVenture van 2022 kwamen we de N880TB tegen. Dit is een Lancair Legacy FG uit 2008 en c/n LS-255. Het toestel heeft een Lycoming IO-390 SER motor van 200 pk (149 kW). De broertjes en zusjes (en genderneutrale Lancairs natuurlijk ook!) met een intrekbaar landingsgestel hebben doorgaans de krachtigere 310 pk (230 kW) sterke IO-550-N met zes cilinders voor op de neus.
Met een vast onderstel is de Lancair wel een stukje minder snel. Het toestel haalt “slechts” 182 kts ten opzicht van zo’n 240 kts bij de Legacy met de zwaardere motor en de pootjes ingetrokken. Hoeveel Lancair Legacy’s met een vast onderstel gebouwd zijn weten we niet. Het is in het Amerikaanse luchtvaartuigenregister ook niet na te gaan, omdat de meeste Legacy’s met een vast onderstel niet de toevoeging “FG” bij de typeaanduiding hebben staan. Feit is wel dat de “stijfpotigen” in de minderheid zijn.

In Europa zijn we de Lancair Legacy FG nog niet eerder tegengekomen. Op Oshkosh alleen een keertje in 2013. Dat was op de dag af 9 jaar voordat we deze N880TB zagen. Deze N215LL was destijds een demonstrator van Lancair, het bedrijf dat toen nog bestond en inmiddels in andere handen is overgegaan. De productie van bouwpakketten is op dit moment ter ziele en wordt mogelijk op termijn nog weer opgestart.

Een gedachte over “N880TB Lancair Legacy FG, met vast onderstel”
Helaas heeft de Lancair een slechte score qua veiligheid, er zijn er vreselijk veel, al dan niet met dodelijke afloop, gecrasht. Bouwfouten? Te snel/te kritisch voor de vlieger(s)?