N303HL Cessna T303 Crusader op aflevering naar de VS

N303HL Cessna T303 Crusader

Lelystad Airport, 7/8 augustus 2023 – De Cessna T303 Crusader met de registratie N303HL is nog niet zo lang ingeschreven. Op 21 februari 2023 kreeg het toestel zijn Amerikaanse Bewijs van Luchtwaardigheid. De registratie is een afgeleide van het vliegtuigtype en de initialen van de eigenaar, een Nederlandse First Officer op de Boeing 787 bij een Amerikaanse luchtvaartmaatschappij.

De registratie is samen gesteld uit het vliegtuigtype en de intialen van de eigenaar

Nul te weinig

Het toestel is in 1982 gebouwd en draagt constructienummer 303-00038. En daar hebben we meteen een grappig detail te pakken. Cessna gebruikte bij de productie van de 305 gebouwde Cessna T303 Crusaders constructienummers beginnend met “T303”, gevolgd door vijf cijfers. Het eerste toestel kreeg dus c/n T3030001. In totaal liep de productie van c/n T30300001 t/m T30300247 en van c/n T30300258 t/m T30300315.
De N303HL is het achtendertigste exemplaar en heeft dus c/n T30300038. Alleen opmerkelijk  genoeg staat op het typeplaatje c/n T303-0038. Daar staat dus een streepje teveel en een “0” te weinig!

Het typeplaatje van de N303HL met een “0” te weinig

De eerste Cessna 303 ging vliegen op 14 februari 1978. Dat was toen een vierpersoons toestel en kreeg de naam Clipper mee. Uiteindelijk dacht Cessna er beter aan te doen om een zespersoons model op de markt te brengen en dus groeide de eerste Cessna 303 tot de T303 Crusader. De naam Clipper werd ook vaarwel gezegd omdat Pan Am Airlines dit als handelsmerk had geregistreerd. De eerste vergrootte Cessna T303 Crusader vloog op 17 oktober 1979. De serieproductie liep van 1981 tot en met 1985.

Van de Cessna Crusader zijn 305 exemplaren gebouwd

Als krachtbron heeft de Cessna T303 Crusader een Continental TSIO-520-AE en een LTSIO-520-AE motor. Beiden zijn turbocharged, luchtgekoeld en hebben zes cilinders. Deze motoren geven ieder 250 pk (190kW). Het verschil in de motoren is maar één lettertje. Dit geeft aan dat de ene motor linksom draait en de andere rechtsom. Hiermee kan deze twin met 196 kts kruisen.

Ex D-IOFA

Toen de Cessna T303 Crusader, die we op Lelystad Airport zagen, in 1982 ging vliegen droeg het de registratie N9690T. Daarna werd het toestel afgeleverd in Duitsland en werd het de D-IOFA. We zijn het toestel met deze registratie al eens eerder tegengekomen op Mönchengladbach.

De D-IOFA Cessna T303 Crusader op Mönchengladbach, 29 april 2017

De N303HL is een tijdlang in onderhoud geweest op Maastricht-Aachen Airport (EHBK). Daar was het toestel op 7 december 2022 aangekomen vanuit Essen-Mülheim (EDLE). Op 12 maart 2023 maakte het toestel zijn eerste (lokale) vlucht als N303HL.

N303HL Cessna T303 Crusader in de landing na een vlucht boven noord Nederland

De daaropvolgende tijd is niet veel met het toestel gevlogen. Nog een keer een testvlucht richting de Noordoostpolder (22 maart 2023) en een tripje Maastricht-Aachen, Salzburg, Rome, Palermo, Cannes, Maastricht-Aachen van 24 t/m 27 maart 2023.

De Crusader wordt bijgetankt voor zijn ferryvlucht de volgende dag

Op 7 augustus 2023 arriveerde het toestel op Lelystad Airport. Vanaf hier werd een rondje “noord Nederland” gemaakt. Vervolgens werd het toestel afgetankt tot beide vleugeltanks vol waren. Er ging nog ruim 240 liter AvGas bij. Deze twin is namelijk op weg naar de Verenigde Staten en kon dus zoveel mogelijk “peut” gebruiken.

Na het tanken werd de N303HL Cessna T303 Crusader met de hand naar zijn parkeerplek geduwd
De kist wordt klaar gemaakt voor de nacht

De eerste vlucht van de overtocht voerde naar het Schotse Wick (EGPC). Deze plek is een veelgebruikte springplank om naar IJsland te komen. Na 3:52u kwam het toestel hier aan. Hier werd bijgetankt en na iets meer dan een uur vloog de N303HL door naar Reykjavik (BIRK) op IJsland. Die vlucht zou bijna vijf uur in beslag nemen. Er stond gedurende de trip een pittig windje tegen. Op 9 augustus 2023 werd doorgevlogen naar Groenland.

De N303HL Cessna T303 Crusader is gereed voor de ferryvlucht naar de Verenigde Staten

Nederlandse Crusaders

In Nederland komen we de Cessna T303 Crusader niet zo vaak tegen. Momenteel staan er twee exemplaren ingeschreven, waarvan er één in Duitsland verblijft (PH-NOX) en één op Lelystad Airport (PH-ACI). In het verleden hebben nog twee andere exemplaren een PH-registratie gehad.

Registratie Type C/N Remarks
PH-ACI Cessna T303 Crusader T30300236 ex N9914C, JA5295, N9914C
PH-ADG Cessna T303 Crusader T30300298 ex N5456V, to D-IRHO, ZP-TWG, ZP-TYH
PH-JAF Cessna T303 Crusader T30300143 ex OY-BHC, SE-IHZ, (N5524C), to D-IRAS
PH-NOX Cessna T303 Crusader T30300288 ex ZS-NOX, N5117V
PH-VGA Cessna T303 Crusader T30300157 ex N6503C, to N303MB
N303HL Cessna T303 Crusader op weg naar de Verenigde Staten

Met dank aan Henk Wadman voor zijn bijdrage aan dit artikel.

2 gedachten over “N303HL Cessna T303 Crusader op aflevering naar de VS

  1. Hallo Berend Jan,

    Er is nog eentje in ons land geweest, de PH-ADG met c/n T30300298, ex N5456V.
    Stond ingeschreven van 25/10/1984 tot 4/4/1991 en werd vervolgens D-IRHO, ZP-TWG, ZP-TYH. Vloog altijd vanaf Hoogeveen.

    Grt. Marco

    1. Hallo Marco,

      Dank voor de aanvulling! Die was ik inderdaad vergeten. Inmiddels toegevoegd aan het lijstje.

      Groet,
      Berend Jan Floor

Geef een reactie