
Lelystad Airport, 9 augustus 2023 – Op deze dag landde er een interessante Franse militaire bezoeker. Het was een Embraer EMB-121AA Xingu met het militaire serial 086 (afgeleid van het c/n 121-086) en de code YI. Het radiocallsign van dit toestel is F-TEYI en het vluchtnummer was “CTM1717”. Dit toestel uit 1984 is één van de zestien nog actieve Xingu’s (14x EMB-121AA en 2x EMB-121AN) bij de Armée de l’Air (Franse luchtmacht). Men had er ooit vijfentwintig. De overige zijn inmiddels uitgefaseerd.

Avord
De operationele luchtmacht Xingu’s zijn ingedeeld bij École de L’Aviation de Transport 319 Capitaine Jean Dartiques, afgekort als EAT00.319. De thuisbasis van deze eenheid is Base Aérienne 702 Capitaine Georges Madon’ (LFOA) bij Avord, in het midden van Frankrijk. Deze basis is genoemd naar Georges Félix Madon (28 juli 1892 – 11 November 1924). Hij was een Franse militaire ACE piloot uit de Eerste Wereldoorlog en had indertijd vanaf dit vliegveld leren vliegen.
Ontwikkeling
De EMB-121 Xingu is een Braziliaans ontwerp met een drukcabine en komt uit de stal van Embraer. Bij de ontwikkeling van dit toestel heeft men de (verkorte) vleugels en motorgondels geleend van de Embraer EMB-110P Bandeirante. Her heeft men vervolgens een geheel nieuwe romp bij bedacht en zo was de EMB-121 Xingu geboren. De eerste Xingu vloog op 10 oktober 1976. Dit ontwerp moest als zakelijk toestel vooral gaan concurreren met de Beech 90 King Air.


De eerste negenentwintig exemplaren werden aangeduid als EMB-121E Xingu. De toestellen daarna werden EMB-121A Xingu II genoemd. In totaal zijn er honderdelf Xingu’s gebouwd (c/n 121-001 t/m 121-111). De productielijn sloot eind 1987.
Grootste klant
De Franse strijdkrachten bestelden in totaal drieënveertig Xingu’s zij werden daarmee veruit de grootste klant voor dit toestel buiten Brazilië. Vijfentwintig kwamen als EMB-121AA in dienst van de Armée de l’Air en achttien bij de Aeronavale (Franse Marine) als EMB-121AN. Van die laatste serie vliegen er momenteel nog tien bij de Aeronavale 28F en twee zijn bij de luchtmacht terecht gekomen.
Vaker
De Franse trainingseenheid die vandaag op bezoek was voert wel vaker navigatievluchten uit naar Nederland. Meestal wordt Schiphol dan als bestemming gekozen. Op 4 april 2023 vulde men voor het eerst “EHLE” in op het vliegplan. Op die dag konden we twee Xingu’s verwelkomen (de 074/YA en de 107/YV). Kennelijk viel de bestemming in de smaak, want vandaag kwam er weer een Xingu op bezoek.

Na de landing werd de Embraer op het Delta platform geparkeerd. Dit platform is – na weken gesloten te zijn vanwege werkzaamheden – gelukkig weer open voor bezoekende toestellen. Direct werd de 086 voorzien van de nodige litertjes JetA1 voor de terugvlucht.

Omkleden
De vierkoppige bemanning zocht na de landing wat vertier in de omgeving. Twee van hen brachten een bezoekje aan het luchtvaartmuseum Aviodrome. De twee anderen vertrokken in een taxi met “bestemming elders”. Om niet te veel op te vallen werd het militaire uniform verruild voor een burgerkloffie. Als kleedruimte – oftewel vestiaire in het Frans – werd de Xingu gebruikt. Deze is hier prima voor geschikt, er zitten discrete gordijntjes in de cockpit en de cabineraampjes konden geblindeerd worden.

Tijd voor vertrek
Na dik drie-en-een-half uur kwam de crew weer bijeen bij het toestel. Één voor één werd de vliegende kleedruimte betreden om de burgerkledij te wisselen voor het militaire tenue. De gordijntjes gingen vervolgens weer open. Na nog een paar selfies en de gebruikelijke walk-around werden de PT-6A turbinemotoren gestart.




Even voor 15:00u lokale tijd vertrok de 086 weer richting Frankrijk. A bientôt!



