
Lelystad Airport, 18 juli 2023 – Sinds 21 april 2023 verblijft de OE-ARD in Nederland. Deze Christen A-1 Husky is op die dag overgevlogen door zijn nieuwe eigenaar van Innsbruck (LOWI) naar Lelystad Airport. In maart 2023 werd deze Husky door de Innsbrucker Segelflieger Vereinigung te koop aangeboden met een vraagprijs van € 119.500,- en met bijna 3.300 ervaringsuren in de lucht. Sinds het toestel in Nederland is heeft het afwisselend op Lelystad en op Hilversum gestald gestaan.

De Husky is in 1985 ontworpen door Christen Industries van Frank L. Christensen (bekend van de Christen Eagle II). In 1991 werd Christen Industries overgenomen door Aviat, de huidige producent van de Husky. De OE-ARD is van 1989 en dus nog een door Christen gebouwd exemplaar.

Het constructienummer van dit toestel is 1112 en voorheen vloog het kistje korte tijd in Duitsland als D-EARD (2). Bij de overgang naar Oostenrijk maakte men het zich makkelijk, de “D” werd een “O” en de “E” en het streepje wisselden van positie. De registratie stond er in letters met verschillende kleuren op.

De registratie D-EARD werd daarna overigens weer opnieuw gebruikt. Nu voor een Extra EA.300/LC in de kleuren van Red Bull.

In 2022 is de OE-ARD helemaal opgeknapt. Daarbij is het vliegtuiglinnen vernieuwd. Hierdoor ziet het kistje er onberispelijk uit. Na zijn opknapbeurt had de Husky slechts 61 uur gevlogen.

De Innsbrucker Segelflieger Vereinigung gebruikte het toestel om boven Tirol zweefvliegtuigen omhoog te slepen. Het is dan ook niet verwonderlijk dat de OE-ARD is voorzien van een sleepinrichting oprolmechaniek. Deze is nog steeds aanwezig.
De Lycoming O-360-C1G motor van 180 pk (134 kW) had bij de verkoop dit voorjaar nog maar 556 uren gelopen en kan nog tot 2.000 draaiuren mee. Deze motor is geschikt om op het goedkopere MoGas te vliegen.

Zeven
Met de komst van de OE-ARD in Nederland is het aantal Husky’s op zeven gekomen. Vier zijn door Christen Industries gebouwd, drie door Aviat Aircraft.
Registration | Type | Serial | Built |
PH-KIS | Christen A-1 Husky | 1109 | 1989 |
OE-ARD | Christen A-1 Husky | 1112 | 1989 |
PH-PHX | Christen A-1 Husky | 1130 | 1990 |
PH-ELT | Christen A-1 Husky | 1131 | 1990 |
PH-GOZ | Aviat A-1 Husky | 1211 | 1992 |
PH-BON | Aviat A-1 Husky | 1212 | 1992 |
PH-DOG | Aviat A-1C-180 Husky | 3211 | 2014 |
Opvallend is dat er drie tweetallen zijn die dicht, of zelfs naast elkaar, op de productielijn hebben gestaan. Zo stond de PH-KIS (c/n 1109) vlak bij de OE-ARD (c/n 1112), de PH-PHX (c/n 1130) en de PH-ELT (c/n 1131) hebben zelfs naast elkaar gestaan tijdens de productie. Datzelfde geldt voor de PH-BON (c/n 1211) en PH-GOZ (c/n 1212). We geven toe, nutteloze, maar wel grappige informatie! 😉
Naar PH-KJH
Het is de bedoeling dat de OE-ARD binnenkort een Nederlandse registratie gaat krijgen. Het kenmerk PH-KJH is hiervoor gereserveerd.

Er heeft in Nederland al eerder een vliegtuig met PH-KJH als registratie gevlogen. Dat was een SAAB SF340A met c/n 340A-055. Dit toestel heeft tussen 1987 en 1990 in Nederland gevlogen voor Netherlines en NLM Cityhopper.

Vloot van drie
De OE-ARD is het derde vliegtuig van de eigenaar. Al geruime tijd vliegt hij vanaf Lelystad Airport met de D-EJAA. Deze Beech A36 Bonanza staat gestald in een hangaar aan het C2 platform.

Dit voorjaar werd ook de EI-ONZ aan zijn vloot toegevoegd. Dit is een Cessan 172P Skyhawk die inmiddels omgeregistreerd is als PH-AHJ. Deze Cessna wordt momenteel ingezet als lesvliegtuig bij Zelf Vliegen aan het E1 platform.


Met dank aan George Trussell en Henk Wadman voor hun bijdrage aan dit artikel.