Laatste PH-geregistreerd watervliegtuig verlaat Nederland

PH-LHS Seawind 3000 wordt in een zeecontainer geplaatst

Lelystad Airport, 14 augustus 2023 – Bij het bedrijf Dynamic Aviation op Lelystad Airport stond een grote zeecontainer voor de deur. Hier werd de PH-LHS ingeladen. Dit is een SNA Inc. Seawind 3000. Het toestel vertrekt naar de Verenigde Staten.

PH-LHS Seawind 3000 (Lelystad, 9 oktober 2015)

De PH-LHS was het enige watervliegtuig (amfibie) dat nog in Nederland ingeschreven stond. Alleen vliegen deed het toestel eigenlijk niet, laat staan landen op het water. In de tien jaar dat het toestel in Nederland verbleef hebben we het ooit maar één keer in de lucht gezien, dat was op 9 oktober 2015.

De enige keer dat we de PH-LHS Seawind 3000 hebben zien vliegen was op 9 oktober 2015 vanaf Lelystad Airport

Dit toestel stamt uit 2002 en draagt c/n SW0142. Het is een zelfbouwpakket, een homebuilt vliegtuig. Het bouwpakket van de Seawind 3000 werd in 1993 geïntroduceerd en was tot 2002 leverbaar. Gezien het constructienummer zullen er niet veel meer dan 150 verkocht zijn en die zullen (nog) niet allemaal afgebouwd zijn tot een luchtwaardig toestel. Daarmee is de Seawind een zeldzaam toestel, zeker in Europa.

PH-LHS Seawind 3000 (Lelystad, 9 oktober 2015)

LY-LHS

In oktober 2002 werd deze amfibie in Letland geregistreerd als LY-LHS. Dit kenmerk bestaat uit de initialen van de Nederlandse eigenaar; L.H. Strey, woonachtig in Mkokoni. En voor wie niet zo geografisch onderlegd is, dit ligt op het Tanzaniaanse eiland Zanzibar. Zover we weten is de Seawind 3000 daar nooit geweest.

De LY-LHS Seawind 3000 kort na aankomst in Nederland in de hangaar bij Dynamic Aviation (Lelystad, 12 juli 2013)

Wel arriveerde het toestel medio 2013 op Lelystad airport. Het toestel was over de weg vervoerd en werd in de hangaar van Dynamic Aviation weer geassembleerd. De LY-LHS had op dat moment geen Bewijs van Luchtwaardigheid meer, het toestel was al op 8 januari 2007 verwijderd uit het Letse luchtvaartregister.

De Letse registratie LY-LHS stond toen nog in de staart (Lelystad, 12 juli 2013)

Op 29 januari 2014 werd de registratie PH-LHS toegekend. De eigenaar bleef dezelfde.

PH-LHS Seawind 3000 in de start voor een van zijn zeldzame vluchten (Lelystad, 9 oktober 2015)

De afgelopen tijd stond het toestel op internet te koop voor een vraagprijs van $171.000,00. Er is in Nederland geen basis meer waarop watervliegtuigen kunnen opereren. Dit ondanks de vele meren en rivieren in ons land. Erg jammer, maar na het vertrek van de Catalina (mei 2019) en de PH-DUK, een Cessna 185 Skywagon op drijvers bij Wings over Holland (maart 2020), is er niet meer in Nederland op het water geland.

PH-LHS Seawind 3000 (Lelystad, 9 oktober 2015)

Het toestel heeft slechts 35 vlieguren. Dat is enorm weinig voor een vliegtuig van inmiddels alweer meer dan twintig jaar oud! Datzelfde aantal draaiuren heeft de 300 pk (220 kW) sterke Lycoming IO-540-K1H5 motor van dit toestel.

De PH-LHS Seawind 3000 heeft een forse Lycoming motor van 300 pk (220 kW) (Lelystad, 2 mei 2017)

In Europa is voor dit type klaarblijkelijk geen markt. In de Verenigde Staten en Canada is die markt beter. Daar vliegen de meeste exemplaren van dit type dan ook rond. Tijdens de EAA AirVenture op Oshkosh zijn we de afgelopen jaren wel een aantal Seawind 3000 toestellen tegengekomen, zelfs met een PT-6A turbinemotor!

N71RJ Seawind 3000 met een PT-6A turbinemotor (Oshkosh, juli 2022)

Puzzelen

De medewerkers van Dynamic Aviation waren bezig om het toestel stevig te borgen in de container. Dat was een flinke puzzel. Op die manier kon het toestel de dag erop in zijn tijdelijke “hangaar” de Atlantische Oceaan oversteken.

De propelle van de PH-LHS Seawind Seawind 3000 wordt uiteraard niet vergeten

Deze Seawind gaat hopelijk op weg naar een flink actiever leven dan de afgelopen eenentwintig jaar. Helaas niet meer in Nederland…

De PH-LHS Seawind 3000 staat in de container, klaar voor vertrek naar de Verenigde Staten

2 gedachten over “Laatste PH-geregistreerd watervliegtuig verlaat Nederland

  1. Hopefully they have made a better job of lashing and securing the plane and parts inside the container because it doesn’t look seaworthy to me (an experienced container shipping specialist of over 40 years). A couple of hours of rough weather and this cargo will be severely damaged upon arrival.
    Which shipping line is carrying the aircraft container?

  2. Toen de PH-FLE nog in zijn oude hangaar stond, stond daar altijd ook deze kist. Leuk om eens wat achtergrondinformatie erover te hebben!

Geef een reactie