
Schaffen Diest, 12 augustus 2023 – De grote smaakmaker tijdens de 38e International Oldtimer Fly/Drive-In op Schaffen Diest in België was de uit 1928 stammende Travel Air 4000. Deze groene tweedekker met de registratie N5427 was overgevlogen vanuit Groot-Brittannië. En dat ondanks het ronduit slechte weer op de zaterdagochtend. Dit weerhield de piloot van het toestel gelukkig niet om in de middag, bij goed weer, alsnog op Schaffen Diest te landen. Het lukt de gerespecteerde heer Guy Valvekens ieder jaar weer om één of meer vliegende pareltjes naar zijn fly-in te halen. Ook dit jaar!

Uit Engeland
Dit toestel werd gevlogen door de Britse eigenaar Tom Leaver. Hij haalde de N5427 in 2015 vanuit de Verenigde Staten naar Engeland. In juli 2011 hadden we dit toestel al eens gezien tijdens de EAA AirVenture op Oshkosh.

Goed nest
De Travel Air 4000 komt uit een goed nest. Bij de Travel Air Manufacturing Co. in Wichita werkten indertijd grote namen als Lloyd Stearman, Walter Beech en Clyde Cessna. Eind jaren twintig werden er in de VS nergens zoveel vliegtuigen gebouwd als bij Travel Air. Van de Travel Air zijn vele varianten gemaakt met nog meer variaties in de gebruikte motoren. Eigenlijk alle beschikbare vliegtuigmotoren uit de periode 1926 – 1930 zijn toegepast op de Travel Air tweedekkers. Dat waren veelal stermotoren, maar ook de Hispano Suiza 8A V8-motor werd toegepast.


Diverse motoren
De N5427 verliet de fabriek op 7 juni 1928 met c/n 516. Het toestel heeft altijd dezelfde registratie gehad. In 1945 werd het de Travel Air omgebouwd tot landbouwsproeivliegtuig. We komen tegen dat toen de Hispano Suiza motor (die het toestel kennelijk had) vervangen werd door een 9-cilinder 220 pk (161 kW) sterke Wright Whirlwind J-5A stermotor. In 1947 werd weer van motor gewisseld, toen kam er een 220 pk (161 kW) Continenal R-670 stermotor met zeven cilinders op. Dit is een krachtbron die bijvoorbeeld ook op de Boeing Stearman PT-17 voorkomt.


Barnstormer
Hoewel de Travel Air in 2015 vanuit de Verenigde Staten naar Groot-Brittannië verhuisde keerde het toestel per schip in 2018 tijdelijk weer terug naar Florida in de VS. De eigenaar houdt duidelijk van avontuur en vloog mee met elf andere Travel Airs in de 2018 American Barnstormers Tour. Tijdens deze rondtoer langs diverse staten in de “Mid-West” werd in 2018 ook de EAA AirVentrue op Oshkosh aangedaan.


Pacific Air Transport
De N5427 vliegt in de kleuren van Pacific Air Transport. Dit is een vroege Amerikaanse luchtvaartmaatschappij die in 1926 werd opgericht. Zij vervoerden naast post ook passagiers. Feitelijk heeft deze Travel Air 4000 nooit voor deze maatschappij gevlogen. Pacific Air Transport werd in 1928 overgenomen door de Boeing Aircraft & Transport Co. van William Boeing (ook geen onbekende…). Toen hij in 1929 samenging met Pratt & Whitney vormden zij de United Aircraft and Transport Corporation. Na 1931 werd dit United Air Lines Inc. en dat is op dit moment de oudste operationele luchtvaartmaatschappij in de Verenigde Staten.


Zelfde kleuren
Toen we de N5427 in de landing zagen was onze eerste gedachte: “die hebben we ook in Europa al eens eerder gezien”. Enig speurwerk in het fotoarchief gaf opheldering; op Hahnweide, tijdens het Oldtimer Treffen van 2011 zagen we de N8877 (c/n 0913). Dat is een andere Travel Air 4000 en dat toestel vliegt eveneens in de groene kleuren van Pacific Air Transport. De N8877 stamt uit 1929 en hoort in Duitsland thuis.
