OO-DON Bell UH-1D Iroquois – Live the dream, fly the legend

OO-DON Bell UH-1D Iroquois

Zoersel, 19 augustus 2023 – Tijdens de Fly-In op Zoersel werden we aangenaam verrast door de aankomst van de Bell UH-1D Iroquois (ook wel Huey genoemd) met de registratie OO-DON. Deze helikopter uit 1969 staat sinds 15 april 2022 ingeschreven in België op naam van Jamar uit Wommelgem. Dit is een onderneming die ook de OO-LKV Eurocopter AS350B Ecureuil op haar naam heeft staan.

OO-DON Bell UH-1D Iroquois
OO-DON Bell UH-1D Iroquois

Dornier

Deze UH-1D is één van de 352 UH-1D’s die bij Dornier GmbH in Oberpfaffenhofen tussen 1967 en 1981 in licentie gebouwd zijn voor de Duitse luchtmacht (Luftwaffe) en landmacht (Heer). Het constructienummer van deze heli is 8414 en het voormalige militaire serial was 72+94.

De 72+94 Bell UH-1D in dienst van THR 30 (Leeuwarden, 17 juni 2006)

Verschillende taken

Door de jaren heen heeft de 72+94 bij diverse eenheden in Duitsland gediend. Tijdens de Open dag van de luchtmacht op de Vliegbasis Leeuwarden in 2006 was de 72+94 te zien op de staticshow. Toen vloog de heli voor Transporthubschrauberregiment (THR) 30 op Niederstetten.

Op de neus stond de registratie van de 72+94 afgekort als 2 94 (Leeuwarden, 17 juni 2006)

De laatste jaren (2017 – 2020) was de 72+94 actief als SAR-helikopter vanaf Nordholz. Voor zijn SAR-taken kreeg de UH-1D feloranje schuifdeuren aangemeten met SAR-opschriften.

De 72+94 Bell UH-1D Iroquois in de rol van SAR-heli (Nordholz-Cuxhaven, 20 mei 2017)
De SAR-heli’s hadden een feloranje deur als herkenning (Nordholz-Cuxhaven, 20 mei 2017)

In juni 2020 werd het toestel na een halve eeuw buiten gebruik gesteld door de Duitse Bundeswehr en werd het verkocht op de civiele markt. Inmiddels hebben meer dan twintig voormalige Duitse militaire UH-1D’s een nieuwe civiele carrière gevonden. De meeste zijn Duits en Amerikaans geregistreerd.

Maastricht-Aachen Airport

Op 13 januari 2022 kwam de UH-1D op een trailer aan op Maastricht-Aachen Airport (EHBK) en werd daar luchtwaardig gemaakt bij het bedrijf Aircraft Solutions. Die klus was klaar in de zomer van dat jaar en op 4 augustus 2022 vloog de OO-DON naar zijn nieuwe thuisbasis Tielen-Kasterlee (EBTK) aan de Bleukenlaan 20 in het Belgische Turnhout.

De OO-DON Bell UH-1D Iroquois wordt gevolgd door de OO-XDT Aérospatiale SA 342M Gazelle

Tijdens de Fly-In op Zoersel trok de OO-DON op de zaterdag veel aandacht. De helikopter arriveerde in formatie met de OO-XDT Aérospatiale SA 342M Gazelle.

De OO-XDT Aérospatiale SA 342M Gazelle landt pal naast de OO-DON
OO-DON Bell UH-1D Iroquois staat rustig uit te draaien

Na de landing hebben we de UH-1D even van dichtbij kunnen bekijken. Op de plek waar nu de registratie OO-DON staat is nog vaag te zien dat hier in het verleden 72+94 heeft gestaan.

Vroeger stond er 72+94 op de staartboom…
…nu OO-DON

In de staart treffen we het c/n van de heli aan. Daaronder zijn de contouren van het Duitse vlaggetje nog te zien. Iets lager is vaag nog HEER terug te lezen.

Het constructienummer van de OO-DON Bell UH-1D Iroquois staat in de staart waar het Duitse vlaggetje zat

Aan de binnenkant ziet de OO-DON er onberispelijk uit. Het toestel lijkt wel nieuw, ondanks dat het al vierenvijftig jaar oud is! De schuifdeuren lopen soepel en geruisloos, de stoelbekleding van de piloten is netjes en het instrumentenpaneel ziet er verzorgd uit met overwegend analoge klokken. Daar houden we van!

De OO-DON Bell UH-1D Iroquois heeft een instrumentenpaneel met veel analoge klokken
Het interieur is ruim en ziet er erg netjes uit

Legend

Op de deur van de OO-DON is een mooi motto gekomen; “Live the dream, fly the legend“. En een vliegende legende is de Bell UH-1 zeker! In ieder geval als je bedenkt dat van dit model in diverse varianten meer dan 16.000 toestellen zijn gebouwd.

Op de deur van de OO-DON Bell UH-1D Iroquois staan een mooi motto
Live the dream, fly the legend

Re-enactors

Deze helikopter is iconisch voor de Vietnamoorlog. Meer dan 7.000 exemplaren werden hier in de strijd gebruikt voor vele doeleinden. Helaas gingen daar wel ruim 3.000 exemplaren van verloren. De landing van de Bell op Zoersel had een groepje aanwezige Poolse re-enactors aangetrokken. Geheel uitgedost in een Amerikaanse Vietnamstijl poseerden ze enige tijd bij de OO-DON. Dat leverde leuke foto’s op die goed weergeven hoe het er tijdens de Vietnam oorlog uit heeft gezien. Een oorlog waar de Bell UH-1 grootschalig is ingezet.

Derde DON

De Belgische registratie OO-DON is in het verleden al eerder gebruikt. Van 7 mei 1937 tot en met 9 september 1937 hoorde dit kenmerk toe aan een Tipsy B van Ernest Tips met c/n 501. Het kistje crashte bij Het Zoute in België.
Van juli 1952 tot en met 8 juni 1953 vloog de Piper L-4A Grasshopper met de registratie OO-DON en stond op naam van de Royal Aero Club Belge uit Brussel. Dit toestel had c/n 8342 en was de voormalige USAAF 42-15223 en OO-HAP. Deze Grasshopper ging verloren bij Namur. De Bell UH-1D is dus de derde Belg met de registratie OO-DON.

Huiswaarts

Tegen het einde van de middag vertrok de OO-DON weer naar zijn thuisbasis. Die is niet ver van Zoersel, dus dat werd maar een kort vluchtje.

OO-DON Bell UH-1D Iroquois kort voor vertrek huiswaarts

Geef een reactie