Zoersel, 19 augustus 2023 – Tijdens de Fly-In op Zoersel werden we aangenaam verrast door de aankomst van de Bell UH-1D Iroquois (ook wel Huey genoemd) met de registratie OO-DON. Deze helikopter uit 1969 staat sinds 15 april 2022 ingeschreven in België op naam van Jamar uit Wommelgem. Dit is een onderneming die ook de OO-LKV Eurocopter AS350B Ecureuil op haar naam heeft staan.
Dornier
Deze UH-1D is één van de 352 UH-1D’s die bij Dornier GmbH in Oberpfaffenhofen tussen 1967 en 1981 in licentie gebouwd zijn voor de Duitse luchtmacht (Luftwaffe) en landmacht (Heer). Het constructienummer van deze heli is 8414 en het voormalige militaire serial was 72+94.
Verschillende taken
Door de jaren heen heeft de 72+94 bij diverse eenheden in Duitsland gediend. Tijdens de Open dag van de luchtmacht op de Vliegbasis Leeuwarden in 2006 was de 72+94 te zien op de staticshow. Toen vloog de heli voor Transporthubschrauberregiment (THR) 30 op Niederstetten.
De laatste jaren (2017 – 2020) was de 72+94 actief als SAR-helikopter vanaf Nordholz. Voor zijn SAR-taken kreeg de UH-1D feloranje schuifdeuren aangemeten met SAR-opschriften.
In juni 2020 werd het toestel na een halve eeuw buiten gebruik gesteld door de Duitse Bundeswehr en werd het verkocht op de civiele markt. Inmiddels hebben meer dan twintig voormalige Duitse militaire UH-1D’s een nieuwe civiele carrière gevonden. De meeste zijn Duits en Amerikaans geregistreerd.
Maastricht-Aachen Airport
Op 13 januari 2022 kwam de UH-1D op een trailer aan op Maastricht-Aachen Airport (EHBK) en werd daar luchtwaardig gemaakt bij het bedrijf Aircraft Solutions. Die klus was klaar in de zomer van dat jaar en op 4 augustus 2022 vloog de OO-DON naar zijn nieuwe thuisbasis Tielen-Kasterlee (EBTK) aan de Bleukenlaan 20 in het Belgische Turnhout.
Tijdens de Fly-In op Zoersel trok de OO-DON op de zaterdag veel aandacht. De helikopter arriveerde in formatie met de OO-XDT Aérospatiale SA 342M Gazelle.
Na de landing hebben we de UH-1D even van dichtbij kunnen bekijken. Op de plek waar nu de registratie OO-DON staat is nog vaag te zien dat hier in het verleden 72+94 heeft gestaan.
In de staart treffen we het c/n van de heli aan. Daaronder zijn de contouren van het Duitse vlaggetje nog te zien. Iets lager is vaag nog HEER terug te lezen.
Aan de binnenkant ziet de OO-DON er onberispelijk uit. Het toestel lijkt wel nieuw, ondanks dat het al vierenvijftig jaar oud is! De schuifdeuren lopen soepel en geruisloos, de stoelbekleding van de piloten is netjes en het instrumentenpaneel ziet er verzorgd uit met overwegend analoge klokken. Daar houden we van!
Legend
Op de deur van de OO-DON is een mooi motto gekomen; “Live the dream, fly the legend“. En een vliegende legende is de Bell UH-1 zeker! In ieder geval als je bedenkt dat van dit model in diverse varianten meer dan 16.000 toestellen zijn gebouwd.
Re-enactors
Deze helikopter is iconisch voor de Vietnamoorlog. Meer dan 7.000 exemplaren werden hier in de strijd gebruikt voor vele doeleinden. Helaas gingen daar wel ruim 3.000 exemplaren van verloren. De landing van de Bell op Zoersel had een groepje aanwezige Poolse re-enactors aangetrokken. Geheel uitgedost in een Amerikaanse Vietnamstijl poseerden ze enige tijd bij de OO-DON. Dat leverde leuke foto’s op die goed weergeven hoe het er tijdens de Vietnam oorlog uit heeft gezien. Een oorlog waar de Bell UH-1 grootschalig is ingezet.
Derde DON
De Belgische registratie OO-DON is in het verleden al eerder gebruikt. Van 7 mei 1937 tot en met 9 september 1937 hoorde dit kenmerk toe aan een Tipsy B van Ernest Tips met c/n 501. Het kistje crashte bij Het Zoute in België.
Van juli 1952 tot en met 8 juni 1953 vloog de Piper L-4A Grasshopper met de registratie OO-DON en stond op naam van de Royal Aero Club Belge uit Brussel. Dit toestel had c/n 8342 en was de voormalige USAAF 42-15223 en OO-HAP. Deze Grasshopper ging verloren bij Namur. De Bell UH-1D is dus de derde Belg met de registratie OO-DON.
Huiswaarts
Tegen het einde van de middag vertrok de OO-DON weer naar zijn thuisbasis. Die is niet ver van Zoersel, dus dat werd maar een kort vluchtje.