Lelystad Airport, 30 augustus 2023 – De Piaggio P-180 Avanti II staat erom bekend een heel typerend en snerpend geluid te maken. Al van verre hoor je dit toestel aankomen. Vandaag was dit geluid op Lelystad Airport te horen, geproduceerd door een P-180 Avanti II uit San Marino. Tenminste daar staat het toestel geregistreerd. Niet dat dit zakenvliegtuig op de enige groene postzegel, zijnde het vliegveld Torraccia met grasbaan van 650 m, in dit door Italië omringde dwergstaatje kan landen. Het toestel kwam vanaf Oostende (EBOS).
Het gaat om de T7-SYC. Dit is een Piaggio P-180 Avanti II met c/n 1105 en bouwjaar 2005. De kist is kersvers geregistreerd, in juli 2023 werd de Piaggio ingeschreven in San Marino. Daarvoor was het de LN-AWH van Airwing. Zij lieten het toestel in mei 2022 in Noorwegen inschrijven. Voor die tijd had het weer een Zwitserse registratie, sinds december 2005 stond de Avanti II op naam van Gofir SA / Fly Wings SA met het kenmerkt HB-LTZ. Om compleet te zijn, de testregistratie van deze bizprop, bij de Italiaanse fabriek van Piaggio Aero Industries SpA, was van oktober tot december 2005 I-RAIL.
JL Aviation B.V.
Begin juli 2023 is de T7-SYC op Mönchengladbach vliegklaar gemaakt. Het toestel staat op naam van de Belgische onderneming JL Aviation B.V. Dit bedrijf kennen we van de N165SL, ook een Piaggio P-180 Avanti II. Dit toestel heeft een overwegend soortgelijke beschildering, alleen is daar grijs wat bij de T7-SYC blauw is. Op 23 april 2023 bracht dat toestel ook vanuit Oostende een bezoek aan Lelystad Airport.
Na een verblijf van een aantal uur vertrok de Piaggio weer. Er werd koers gezet naar de Belgische kustplaats Oostende. Nog geen drie kwartier later stond men (figuurlijk) alweer met de voeten op het Belgische strand.