Zeldzame Piper 6X op Schiphol-Oost

G-TAAT Piper PA-32-301FT 6X

Schiphol, 27 augustus 2023 – Tijdens het Formule1-weekend stond er op Schiphol-Oost een interessante bezoeker. Toch denken we dat vele spotters het kistje niet met veel aandacht bekeken zullen hebben, omdat er veel meer “bizjetgeweld” te beleven was. We hebben het dan over de G-TAAT. Het lijkt op een Piper Cherokee Six of een Piper Saratoga, maar dit is een Piper 6X. Dit model is maar kort (van 2003 tot en met 2008) in productie geweest. Het is een afgeleide van de Piper PA-32R-301 Saratoga II HP, maar dan met een vast onderstel.

De Piper PA-32 Cherokee Six is de “oerversie” van de zeszitter-serie van Piper (Teuge, 23 juli 2016)
De Piper 6X is afgeleid van de Piper PA-32R-301 Saratoga II HP, zoals deze D-ETSW (Lelystad, 22 maart 2017)

De typeaanduiding is PA-32-301FT, waarbij “FT” staat voor ‘Fixed Tricicle’. Er is ook een turboversie gebouwd, afgeleid van de PA-32-301 Saratoga II TC, dat is de PA-32-301XTC 6XT.

G-TAAT met “Piper 6X” op de neus

De eerst 6X (N5369L) vloog op 20 februari 2003. Er zijn na dit prototype nog 73 6X’en van de band gerold. Van de 6XT is ook één prototype gebouwd (N326XT) en vervolgens 50 productie-exemplaren, in totaal dus 125. Dat is niet veel en in Europa is deze Piper-variant dan ook een redelijke zeldzaam.

De N30XT is een Piper PA-32-301XTC 6XT en is nu de OY-PHE (Stauning, juni 2005)

Raampje minder

De Piper 6X is uiterlijk goed te onderscheiden van de Saratoga-varianten. Dit vanwege het ontbreken van het kleine vierde raampje in de romp. Ten opzichte van de aloude Piper Cherokee Six is de 6X flink gemoderniseerd. In de cockpit is een digitale Garmin GNS-430 unit gemonteerd. Op het laatst van de productie was zelfs een digitale Garmin G1000 cockpit mogelijk. Indertijd moest voor een 6X $ 336.000,00 neergelegd worden. Dan kreeg je wel een comfortabel zespersoons reisvliegtuig geleverd dat een kruissnelheid heeft van 150 kts.

Links de Piper 6X met drie raampjes, rechts de Piper Saratoga met vier raampjes

De G-TAAT heeft c/n 3232027 en is in 2004 gebouwd. Dit toestel werd op 13 juli 2004 als N3095G geregistreerd om vervolgens per 10 augustus 2004 in Tsjechië als OK-SIV te gaan vliegen. Op 7 november 2016 werd deze Piper in Engeland ingeschreven als G-TAAT.

G-TAAT Piper PA-32-301FT 6X op Schiphol-Oost

De G-TAAT was op zaterdag 26 augustus vanuit Bournemouth (EGHH) aangekomen en vertrok maandag 28 augustus weer naar huis. Dit bezoek zal ongetwijfeld te maken gehad hebben met de Formul1 wedstijd op Zandvoort dat weekend. Zo te zien vloog het toestel beide keren zonder tussenstop. In de wetenschap dat op Schiphol geen AvGas meer beschikbaar is, moet de Piper voldoende “peut” aan boord gehad hebben voor de heen- en terugvlucht.

Geef een reactie