Lelystad Airport, 3 september 2023 – De Duitse vliegtuigbouwer Walter Extra is vooral bekend vanwege zijn aerobatic vliegtuigen. Hiermee is Extra toonaangevend in internationale aerobatic wedstijden.
Zespersoons
In 1993 ontwierp Extra een heel ander toestel, een zespersoons reisvliegtuig. Dit werd de Extra EA 400 (marketingnaam ‘Extra 400’) en dit is een vliegtuig met een opvallend ontwerp, voornamelijk vervaardig uit carbonfiber. De vleugel lijkt boven op de cabine te liggen en dat is ook zo. De hoofdligger doorsnijdt de cabine niet en dat komt de ruimte aan de binnenzijde ten goede.
Het toestel heeft een hoge T-tail waar de propwash onderdoor gaat, wat de besturing bij wijziging in powersettings ten goede komt. De EA 400 heeft een drukcabine en kan door één piloot gevlogen worden.
De EA 400 is uitgerust met een 350 pk (257 kW) sterke Continental TSIOL-550-C motor. Dit is een vloeistof gekoelde motor met zes cilinders en een motorinhoud van maar liefst negen liter. De eerste EA 400 (D-EBEW – c/n 01) vloog voor het eerst op 4 april 1996. Er zouden in totaal slechts achtentwintig EA 400’s gebouwd worden (c/n 01 t/m 28).
Turbine
Er is ook een heel kleine serie EA 400’s gebouwd met op de neus een turbinemotor. Dit toestel, dat meelift op het typecertificaat van de EA 400, wordt officieel aangeduid als de Extra EA 400-500. De marketingnaam is ‘Extra 500’.
Als motor is een Rolls Royce 250-B17F/2 turbine gebuikt. Deze levert niet minder dan 450 pk (330 kW). Dit type motor komen we vaker tegen, bijvoorbeeld op de Cessna P210 ‘Silver Eagle-turbineconversie’. De eerste EA 400-500 vloog op 26 april 2002. Dat was de D-EKEW met c/n 01. Er zouden in totaal slechts zeven Extra 500’s worden gebouwd; c/n 01, 002 en 1003 t/m 1007.
Productieoverzicht Extra EA 400-500
Registratie | Type | C/N | Remarks |
D-EKEW(5) | Extra EA 400-500 | 01 | conv. Extra 400 c/n 03 N501EX |
D-ETRA | Extra EA 400-500 | 002 | ex D-EHEW |
D-FBRS | Extra EA 400-500 | 1003 | ex (D-ECBD(3)) |
N85ZS | Extra EA 400-500 | 1004 | ex LX-MBA, HB-DJR |
D-EXGA | Extra EA 400-500 | 1005 | ex (D-EHAL(4)), (D-FXZJ) |
D-EXTA | Extra EA 400-500 | 1006 | |
D-EBYY | Extra EA 400-500 | 1007 |
MTOW 1.999 kg
De EA 400-500 verschil ten opzicht van de EA 400 in het maximale startgewicht. Bij de EA 400 is dit 1.999 kg, bij de EA 400-500 is het MTOW in theorie 2.130 kg.
Bij de EA 400-400 vinden we ook een flink grotere brandstoftank (680 liter) ten opzichte van die in de EA 400 (468 liter). Van beide versie is het maximale landingsgewicht echter 1.999 kg. Dat betekend dat een afgeladen EA 400-500 niet kan landen alvorens de nodige kilo’s aan brandstof verstookt te hebben. Daarom is in het EASA-typecertificaat opgenomen dat Europees geregistreerde EA 400-500’s een MTOW hebben van 1.999 kg, net als bij de EA 400. De auxiliary fuel tanks dienen leeg te blijven.
Typecertificate
Het model van de Extra 400 en Extra 500 maakt geen deel meer uit van de stal van Extra Extra Flugzeugbau GmbH of het latere Extra Flugzeugproduktions- und Vertriebs GmbH. Per 17 november 2014 is SST Flugzeugtechniek GmbH eigenaar van het typecertificaat van dit ontwerp. Om de turbineversie te mogen vliegen moet een piloot niet alleen de aantekening SET (Single Engine Turbine) in zijn brevet hebben, maar ook een specifieke class rating “Extra500 SET”.
Naar Lelystad
Op Lelystad Airport zagen we de D-EXTA binnenkomen. Dit is één van de zeven EA 400-500’s en wel het toestel met c/n 1006.
De kist kwam vanaf Paderborn Lippstadt (EDLP). De route naar de Flevopolder werd in net iets meer dan drie kwartier afgelegd. Daarbij vloog het toestel op zo’n 10.000 ft en vloog met 186 kts, een pittig gangetje!
Na de landing werd geparkeerd op het Hotel platform. Er werd uitgestapt om bij Wing over Holland ‘eine Tasse Kaffee zu genießen’. Dat gaf ons mooi de gelegenheid om de D-EXTA even van dichtbij te bekijken. Aan het einde van de middag keerde het toestel weer huiswaarts naar de thuisbasis Schönhagen (EDAZ), niet ver van Berlijn.