V-117 Gulfstream G650ER van de KLu voor het eerst ingezet

V-117 Gulfstream G650ER op weg naar Schiphol

Eindhoven, 4 september, 2023 – Vandaag mocht hij “voor het echie” op pad, de nieuwste aanwinst van de Koninklijke Luchtmacht (KLu); de V-117 Gulfstream G650ER. Het toestel was dit voorjaar en begin deze zomer al een aantal keren op de vliegbasis Eindhoven gesignaleerd, maar sinds 30 augustus 2023 is het toestel operationeel opgeleverd en maakt het deel uit van de inzetbare vloot van de KLu.

V-117 Gulfstream G650ER taxiet van het platform op de thuisbasis Eindhoven af

Puntjes op de i

De afgelopen weken zijn gebruikt om bij AMAC in het Zwitserse Basel een zelfbeschermingssysteem te laten monteren. Dit system van de Israëlische fabrikant Elbit omvat het J-MUSIC DIRCM-systeem (Direct Infrared Counter Measures systeem) tezamen met airborne Electronic Warfare (“EW”) system. Dit laatste systeem is een  Infra-Red-based Passive Airborne Warning System (IR-PAWS). Uiterlijk is een onderdeel van het systeem te zien aan sensoren onder de romp bij het begin van de vleugel.

De sensoren onder de romp van het toestel (rode pijl) zijn van het Elbit-systeem
Sensoren en camera aan de V-117

Opvolger V-11

De opvolger van de V-11 Gulfstream G-IV is – net als destijds de V-11 – een occasion, maar wel eentje met weinig uren op de teller. Deze Gulfstream is in 2014 gebouwd als G650 met c/n 6117 en voerde de testvluchten in Savannah uit als N617GA. Op 26 maart 2015 werd het toestel de N650ZK op naam van Ontario Lts, een trust.

V-117 Gulfstream G650ER steekt de baan over voor vertrek

Per 4 juni 2015 kwam de bizjet op naam van Harbor Freigth Tools te staan en de registratie werd N650HF. Deze eigenaar liet het toestel ombouwen van G650 naar G650ER (Extended Range). De brandstofcapaciteit werd, door deze upgrade van rond de $ 2 miljoen, vergroot van 20.000 kg naar 21.900 kg. Ook het maximale startgewicht werd hierdoor verhoogd.

V-117 Gulfstream G650ER in de start op Eindhoven

De Bank of Utah kreeg op 20 mei 2022 de G650ER op haar naam. De registratie werd N650HE. Dat is ook het moment dat de Koninklijke Luchtmacht het toestel in het vizier kreeg. Met deze registratie werd het toestel overgevlogen naar Jet Aviation op Basel om onderhoud en aanpassingen te ondergaan.
Er werden een paar testvluchten in Zwitserland gemaakt na de werkzaamheden. Dat werd gedaan onder de registratie HB-JKT die op 26 juli 2022 werd toegekend. Dit kenmerk kwam op 9 maart 2023 te vervallen waarna de weg vrij was om het toestel de militaire registratie V-117 toe te kennen. Dit militaire serial is een afgeleide van de laatste drie cijfers van het constructienummer.

De V-11 Gulfstream G-IV, hier nog operationeel (Eindhoven, 5 april 2017)

En de oude V-11? Die is inmiddels verkocht aan Zeusch Aviation op Lelystad Airport en omgeregistreerd als PH-ZUZ.

De V-11 is nu de PH-ZUZ geworden in dienst van Zeusch Aviation (Lelystad, 18 juli 2023)

Overdracht

Afgelopen woensdag 30 augustus 2023 werd de V-117 officieel overgedragen als operationeel toestel aan het Air Mobility Command op de vliegbasis Eindhoven. Er werd een lokale acceptatievlucht vanaf Eindhoven boven Nederland gevlogen. De dagen daarvoor en daarna zijn vooral trainingsvluchten gemaakt. Hierbij was het Deense Aalborg regelmatig een dankbare bestemming om een aantal circuitjes te maken om vervolgens weer terug naar Brabant te vliegen.

De acceptatievlucht van de V-117 op 30 augustus 2023 boven Nederland

Eerste missie

Als “NAF12” (Netherlands Air Force 12) vertrok de Gulfstream G650ER in de middag vanaf Eindhoven naar Schiphol-Oost. Vandaag mocht de Gulfstream voor het eerst aan de bak, “voor het echie”. Een kort vluchtje weliswaar, de echte “vuurdoop” werd vervolgens een vlucht vanaf Schiphol naar Amman in Jordanië.

De V-117 onderweg naar Amman in Jordanië, de eerste keer op missie
V-117 Gulfstream G650ER – KLu

Geef een reactie