Lelystad Airport, 7 juli 2023 – Deze lag nog op de plank; De Cessna P210N Pressurized Centurion II Silver Eagle die deze dag Lelystad Airport windt er geen doekjes om, dit is de N8KR. Eindelijk eens een vliegtuig waarbij je de verrekijker thuis kunt laten om te zien wat de identiteit van de vliegmachine is! De registratie staat er namelijk met enorme letters op! En in de staart staat het kenmerk nog een keer, maar nu met normale afmeting.
Deze Cessna P210N is voorzien van een Rolls Royce 250-B17F turbinemotor, goed voor 450 pk (330 kW). Aanvankelijk was Cessna ooit zelf van plan om deze versie van de Cessna 210 aan de man te brengen onder de naam Cessna 250. Na twee prototypes ging het plan de ijskast in.
De motor in dit toestel is van hetzelfde type als van de Extra 500 waar we twee dagen geleden over schreven. Deze krachtbron is in diverse varianten overigens vaker gebruikt in helikopters dan in vleugelvliegtuigen.
De Amerikaan Myron Olson van O&N was destijds bij het Cessna 250-project betrokken en zag er wel brood in. Het bedrijf O&N ontwikkelde het toestel dan ook verder en kreeg er een aanvullend typecertificaat (Supplemental Type Certificate / STC) voor. Onder de naam Silver Eagle werd de Cessna P210N omgebouwd. De N8KR is daar een exemplaar van.
Deze Cessna verliet in 1981 de Cessna fabriek in Wichita. Toen uiteraard nog zonder turbinemotor. Het c/n van dit toestel is P21000709. Thuisbasis van deze Cessna is Mainz-Finthen (EDFZ).