Zoersel, 19 augustus 2023 – Tijdens de Fly-In op het vliegveld Zoersel troffen we de Aérospatiale SA 341 G Gazelle met de registratie N505HA aan. Deze helikopter is alweer meer dan vijftig jaar oud want het toestel verliet in 1972 met c/n 1022 de Franse fabriek van Aérospatiale.
Oudje
In totaal zijn er 1.775 Gazelles geproduceerd. Een aantal dat alleen door de gelijknamige fietsenfabriek uit Dieren wordt overtroffen! 😉 De teller op de productielijn is begonnen bij c/n 1001 en dat maakt de N505HA dus één van de vroeg geproduceerde exemplaren. Zover we kunnen nagaan is dit de op vijf na oudste nog vliegende Gazelle. Dat geeft tevens aan hoe sterk en robuust dit type helikopter is, zeker als we verderop lezen dat het toestel het wel een paar keer flink voor de kiezen heeft gehad.
Veel van de SA 341 Gazelles hebben een militaire taak gekregen. Dat geldt niet voor de N505HA. Dit is een SA 341 G. De aanduiding “G” wijst op een toestel dat geproduceerd is voor de civiele markt.
Naar Japan
In 1972 kreeg deze heli als eerste de Canadese registratie CF-CCZ opgespeld. Kort daarna werd dit gewijzigd in de het Amerikaanse kenmerk N67058. Beide registraties heeft het toestel maar korte tijd gevoerd want in 1973 vertrok de Gazelle naar Japan. Daar werd het de JA9164 en ging vliegen voor Toho Air Service.\
Noodlanding 1
Toen de JA9164 op 8 juni 1988 vertrok van de heliport Tokyo ging heet niet helemaal goed. De Gazelle was vertrokken voor een vlucht om nieuws te filmen toen het motorvermogen wegviel. Het toestel maakte een noodlanding en raakte daarbij stevig beschadigd. De inzittenden hadden gelukkig alleen lichte verwondingen en er brak geen brand uit.
Hierna was het enige tijd stil rond de heli, maar in 1994 dook het toestel – gerepareerd en wel – op in het Amerikaanse luchtvaartuigregister als N505HA. De eigenaar was toen Orange State Helicopters uit Wesley Chapel in Florida.
In juni 2007 kwam het toestel op naam te staan van Southern Aircraft Consultancy Inc Trustee uit het Britse Cornwall. De carrière van de N505HA werd vanaf dan in Europa voortgezet. De helikopter had in die tijd een blauw/wit kleurenschema.
Noodlanding 2
Ruim dertig jaar na de eerste noodlanding in Japan maakte deze Gazelle opnieuw een noodlanding waarbij het toestel flink beschadigd raakte. Dat was op 5 september 2018 op Kortrijk-Wevelgem (EBKT). Bij het hoveren van de hangaar naar de startbaan viel het motorvermogen weg en kwam de helikopter op een hek terecht. Daarna kantelde de machine. De vier inzittenden die op weg waren voor een lunch in Frankrijk kwamen er ongeschonden uit, maar moesten wel hun boterham ergens anders halen die middag.
Weer gerepareerd
Dat, naast katten, ook Gazelles over meerdere levens beschikken blijkt uit het feit dat voor de tweede maal deze helikopter gerepareerd werd. De N505HA werd overgenomen door de Belgische “Gazelle specialist” Xavier de Tracy en op zijn heliport in Zomergem (EBZM) weer luchtwaardig gemaakt. Die klus was binnen een jaar geklaard, op 23 augustus 2019 kon de helikopter weer vliegen.
De vorige Belgische eigenaar van de N505HA, Arnoud Devienne, had inmiddels een andere Gazelle gekocht. Hij is sinds maart 2019 eigenaar van de N341GG en heeft dit toestel eveneens op Kortrijk-Wevelgem gestationeerd staan.
De herstelde N505HA werd op 19 maart 2022 voor korte tijd eigendom van de Belgische firma Dynali. Op het toestel kwam “Dynali Technical Support” te staan. De Dynali Helicopter Company is a een ULM-helikopter en helidrone fabrikant uit het Belgische Thimes.
Per 20 oktober 2022 is Peter van Israël de nieuwe eigenaar van de Gazelle. Er werd een reservering gedaan voor het Belgische kenmerk OO-PVI, naar de initialen van de huidige eigenaar, maar het toestel is tot de N505HA gebleven. Op de N505HA staan titels van Dreamz Concepts, een evenementenbedrijf waar de eigenaar van de Gazelle in participeert. De thuisbasis is momenteel Geraardsbergen/Overboelare (EBGG).
Tijdens de Fly-In op Zoersel werd de N505HA door zijn eigenaar voorgevlogen. Daarbij was te zien dat deze helikopter van meer dan een halve eeuw oud nog prima functioneert. Er werd sportief mee gevlogen.
Pitts’en
De eigenaar houd overigens wel van sportief vliegen, hij heeft namelijk ook de OO-PIT (ex G-FDPS) Aviat S-2C Pitss Special in zijn bezit. Hiermee wordt regelmatig met ander Pitts’en in formatie gevlogen. De OO-PIT was overigens op dezelfde Fly-In te bewonderen.
De registratie OO-PVI die voor de Gazelle was gereserveerd was overigens voorheen toegekend aan een Pitts S-2B Special van deze zelfde eigenaar, die vliegt met de bijnaam “Peter Pan Flying Man”. Deze OO-PVI is vervangen door de hierboven genoemde OO-PIT.
Met dank aan Bob Rongé en Helispot.be voor hun bijdrage aan dit artikel.
Een gedachte over “Net als katten hebben ook Gazelles meerdere levens”
De Gazelle N341GG van Arnoud Devienne staat nu in Genk-Zwartberg (B) met als nieuwe eigenaar Luc Hellings.