
Lelystad Airport, 15 september 2023 – De luchthaven van Lelystad werd deze dag verblijd met het bezoek van een Italiaanse helikopter. Dit toestel, met de registratie I-LRJR en c/n 9188, is een Airbus Helicopters H125. Officieel wordt dit toestel aangeduid als een AS 350 B3e met vroeger als modelnaam Ecureuil (eekhoorn).

Het type, het constructienummer en de naam Ecureuil staan in de staart vermeld. Dit is een beetje een mengeling, want ten tijde van Eurocopter heette dit een AS 350 Ecureuil, maar Airbus Helicopters noemt het enkel een H125, zonder extra naam.

Dit toestel is in 2022 gebouwd en heeft twee Franse testregistraties gehad, eerst F-WWXC en daarna F-WTAU. Met die registratie, en nog zonder gespoten te zijn werd deze helikopter in maart 2022 van zijn huidige zilvergrijze uiterlijk voorzien bij Babylo Aircraft Painting in het Italiaanse Ciaolo. Zij zijn gespecialiseerd in het spuiten van helikopters. Begin mei 2022 was deze klus gereed en was het toestel operationeel.


Social Discovery Ventures
Aanvankelijk werd dit toestel ingezet door Air Corporate, naderhand stonden er titels van Superior Air op. Momenteel staat er op de heli, bij de rotor een logo waarvan wij menen dat dit van Social Discovery Ventures is. Social Discovery Ventures is een internationaal overkoepelend merk voor een groep technologie- en softwarebedrijven. Maar het is ook een durfkapitaalfonds met investeringen in veelbelovende startups.

Naar Teuge
De thuisbasis van de I-LRJR lijkt de heliport Roma Nord-Capena te zijn. Op 3 september 2023 is de helikopter vanuit het Italiaanse Florence vertrokken en op Teuge (EHTE) geland. Vanaf Teuge heeft de H125 een aantal (instructie)vluchten gemaakt. Tevens was de heli te zien tijdens de Piloot & Vliegtuig Air Fair die op zaterdag 9 oktober werd gehouden.



Heliport Amsterdam
Zondag 10 september 2023 vertrok de I-LRJR van Teuge naar de Amsterdam Heliport (EHHA). Vandaag maakte het toestel een oefenvlucht naar Lelystad Airport. Hier werden een zevental circuitjes gemaakt. Tussendoor werd op de baan geland. Af en toe moest de toren de bemanning van de heli aanmanen om weer op te stijgen omdat er meer verkeer in aantocht was.



Tot slot werd korte tijd (negentien minuten) gepauzeerd op het platform. Alleen de instructeur bezocht het kantoor van de havendienst waarna het toestel weer opstartte voor vertrek. De tankwagen, die langszij kwam kon onverrichter zake terug, de I-LRJR hoefde geen extra brandstof voor de korte terugvlucht naar de heliport van Amsterdam.

Via Sierra2 werd in de richting van baan 05 opgestegen. Met een “left turn out” kon de H125 direct richting Amsterdam vliegen. Dit werd een vluchtje van twintig minuten.



Benieuwd hoe lang deze Italiaanse heli nog actief blijft in Nederland. Italiaanse helikopters zijn in Nederland redelijk zeldzaam. Al mogen we op Lelystad Airport niet klagen, omdat daar ook nog de I-GTRE, een Robinson R44 Clipper II, gestationeerd staat.
