Lelystad Airport, 22 september 2023 – De vloot van Zelf Vliegen op Lelystad Airport is sinds woensdag 20 september 2023 uitgebreid met een tweetal Tecnam P-Mentor lesvliegtuigen. De Lelystadse vliegschool en vliegtuigverhuurder had al één door ‘Costruzioni Aeronautiche Tecnam’ gebouwde P-Mentor in gebruik (PH-IFR). Daar zijn nu nummer twee en drie aan toegevoegd. Een vierde toestel staat voor begin volgend jaar op de planning. De Tecnam P-Mentors gaan ingezet worden voor het Transavia Airline Pilot Program dat bij Zelf Vliegen wordt verzorgt.
Ietsje groter
De Tecnam P-Mentor werd in 2022 geïntroduceerd en beschikt sinds 6 april 2022 over een EASA CS-23 typecertificaat. Ten aanzien van de certificatie lift het model mee op dat van de Tecnam P2002-JF en P2002-JR. Van de P2002 is de P-Mentor een doorontwikkeling.
Ten opzichte van de P2002 is de P-Mentor ietsje breder (van 8,60 m naar 9,00 m), ietsje langer (van 6,60 m naar 6,74 m), ietsje hoger (van 2,40 m naar 2,50 m) en het vleugeloppervlak is iets toegenomen (van 11,5 m² naar 11,9 m²).
Het lesvliegtuig biedt plaats aan twee personen en is uitgerust met een Rotax 912iSc motor van 100 pk (73 kW). Het maximale startgewicht van de P-Mentor is 720 kg en de maximale kruissnelheid is 117 kts (217 km/u). In de cockpit zijn twee digitale Gramin G3X touch schermen te vinden.
Retractable gear?
Grappig detail in de cockpit van de P-Mentor is de hendel om het landingsgestel op en neer te bewegen. Nu heeft de P-Mentor een vast onderstel, dus het betreft een dummy! Deze is alleen bedoeld om piloten in opleiding te trainen in de routine, als men later op toestellen vliegt waar de wielen wél van opgeklapt kunnen worden. Dit is een extra optie en is aanwezig in de toestellen van Zelf Vliegen.
Ferry vluchten
De twee toestellen zijn, onder een tijdelijke Italiaanse fabrieksregistratie, in twee dagen tijd, vanaf de Tecnam fabriek in het Italiaanse Capua (LIAU) naar Lelystad gevlogen. De I-PDVI vloog op 19 september 2023 naar Villanova D’Albenga International (LIMG), ook wel Riviera Airport, om de volgende dag via het Franse Troyes Barberey (LFQB) naar Lelystad Airport te vliegen.
Het tweede toestel is de I-PDVL en vloog vanaf Capua op 19 september 2023 naar Aeroporto di Genova Cristoforo Colombo (LIMJ), ofwel de luchthaven van Genua. De volgende dag vloog ook dit toestel door naar Lelystad Airport, alleen nu met een tankstop op Chalon Champforgeuil (LFLH) in Frankrijk. Beide toestellen zijn met een watersaluut van de luchthaven brandweer verwelkomd op hun nieuwe thuisbasis.
PH-ZVD en PH-ZVT
De I-PDVL heeft c/n 1074. Op korte termijn zal dit toestel als PH-ZVD geregistreerd worden. Dit kenmerk is al onder het typeplaatje op de romp bevestigd. De letters “ZV” staan hierbij uiteraard voor Zelf Vliegen.
De I-PDVI is met c/n 1089 van de productielijn gekomen. Deze P-Mentor zal heel binnenkort als PH-ZVT gaan vliegen. Ook bij dit toestel is het vuurvaste plaatje met de PH-registratie al aanwezig.
De Italiaanse registraties zijn tijdelijke fabrieksregistraties. De registraties met “I-PDV…” worden veelvuldig ingezet en hergebruikt als tijdelijk kenmerk bij Italiaans gebouwde vliegtuigen.
Drie bij elkaar
We troffen de twee nieuwe Tecnams tezamen met de eerder aangeschafte P-Mentor PH-IFR. De toestellen hebben alle drie dezelfde striping, dus dat geeft een mooie eenheid in de vloot.