SP-YHB CubCrafters CC11-160 Carbon Cub EX van Łukasz Czepiela logeert bij HeliCentre

SP-YHB CubCrafters CC11-160 Carbon Cub EX

Lelystad Airport, 24 oktober 2023 – Al sinds woensdag 18 oktober 2023 verblijft in de hangaar bij HeliCentre op Lelystad Airport een bijzondere gast, de SP-YHB. Op het eerste gezicht zou je wellicht denken dat dit een Piper PA-18 Super Cub is, maar het is een CubCrafters CC11-160 Carbon Cub EX. Het constructienummer is CCK-1865-0116 en bouwjaar 2015.

SP-YHB CubCrafters Carbon Cub EX

Łukasz Czepiela

Dit toestel wordt gevlogen door de Poolse Red Bull aerobaic piloot Łukasz (Luke) Czepiela die tevens captain is op de Airbus A320 bij Wizz. En voor wie die naam niet zo snel iets zegt, wie herinnert zich de spectaculaire beelden van 14 maart 2023? Toen landde een Red Bull sportvliegtuigje op het 212 meter hoge helikopterdek van het wereldberoemde hotel Burj Al Arab Jumeirah in Dubai. Het helideck aldaar heeft een diameter van 27 meter en na de landing was daarvan nog 6 meter speling over. De piloot die deze stunt uitvoerde was… juist ja: Łukasz Czepiela! En het toestel waarmee dat gedaan werd was een Carbon Cub. Niet het Poolse exemplaar dat nu op Lelystad staat, maar de N456R. Dat is een fabrieksgebouwde CubCrafters CC-11-160 Carbon Cub (c/n CC11-00241) uit 2012.

De naam Łukasz (Luke) Czepiela van staat op zijn SP-YHB CubCrafters CC11-160 Carbon Cub EX

Specjalny

De SP-YHB is CubCrafters CC11-160 Carbon Cub EX. De toevoeging EX wil zeggen at het een zelf gebouwd exemplaar is. In Polen vallen de homebuilts en exerimentals in de categorie “specjalny” en hebben een registratie in de SP-Y.. reeks.

De SP-YHB CubCrafters CC11-160 Carbon Cub EX valt in Polen in de categorie “Specjalny”
SP-YHB CubCrafters CC11-160 Carbon Cub EX

Lichter en minder onderdelen

De toestellen van CubCrafters zijn gebaseerd op de beroemde Piper PA-18 Super Cub modellen. De toestellen zijn echter op veel terreinen verbeterd door toepassing van carbon fiber in het frame, lichtere en modernere materialen en motoren. Door efficiënte engineering bestaat de Carbon Cub uit 50% minder onderdelen dan de oorspronkelijke Piper Super Cub. Daarnaast is het toestel zo’n 113 kg lichter dan zijn klassieke voorbeeld. Omdat de toestellen erg licht zijn (MTOW 600 kg) en door hun 180 pk (132 kW) sterke Titan CC340 motoren zijn het vliegtuigen met bijzondere STOL-prestaties. De motor is een sterkere en lichter gemaakte versie van de Lycoming O-320.

SP-YHB CubCrafters CC11-160 Carbon Cub EX
SP-YHB CubCrafters CC11-160 Carbon Cub EX

Bushwheels

Op de Carbon Cub modellen zijn vele modificaties mogelijk. Zo kan het toestel uitgerust worden met drijvers of met grote 29″ Airstreak Alaskan Bushwheels zoals bij de SP-YHB.

Voorbeeld van een exemplaar op drijvers; N155PC CubCrafters CC11-160 Carbon Cub SS (Oshkosh, juli 2013)
De 29″ Bushwheels op de SP-YHB CubCrafters CC11-160 Carbon Cub EX

Op Teuge

Łukasz Czepiela is een aerobatic piloot bij Red Bull. In Nederland zijn we Łukasz Czepiela al eens eerder tegenkomen op Teuge. Dat was in april 2021 toen hij een aantal demovluchten maakte voor Red Bull met zijn zeldzame tweezits Zivko Edge 540T met de registratie SP-YLC.

Łukasz Czepiela met zijn SP-YLC Zivko Edge 540T (Teuge, 16 april 2021)

Woensdag 18 oktober 2023 arriveerde de SP-YHB vanuit Magdeburg–Cochstedt (EDBC). De dag ervoor was het toestel vertrokken vanaf de Poolse thuisbasis Częstochowa-Rudniki (EPRU). Wanneer het toestel weer vertrekt is ons niet bekend, maar dat zal mede afhankelijk zijn van het weer.

SP-YHB CubCrafters CC11-160 Carbon Cub EX

Met dank aan de crew van HeliCentre voor hun bijdrage aan dit artikel.

Geef een reactie