
Zoersel, 19 augustus 2023 – De Pilatus P3 is een Zwitsers militair trainingsvliegtuig. Het eerste prototype werd gebouwd in 1953 en vloog voor het eerst op 3 september 1953. De Zwitserse luchtmacht heeft in totaal met drieënzeventig Pilatus P3 trainers gevlogen. Aan de Braziliaanse marine zijn ook nog zes exemplaren verkocht als Pilatus U-3 (P3-04). De Pilatus P3 heeft aan de wieg gestaan van de daaropvolgende – en zeer succesvolle – Pilatus PC-7 Turbo Trainers.
Registratie | Type | Aantal | Operator |
A-801 | Pilatus P3-01 | 1 | Swiss Air Force |
A-802 t/m A-813 | Pilatus P3-03 | 12 | Swiss Air Force |
A-814 t/m A-873 | Pilatus P3-05 | 60 | Swiss Air Force |
3180 t/m 3184 | Pilatus P3-04 | 5 | Bazilian Navy |
N-504 | Pilatus P3-04 | 1 | Bazilian Navy |
Totaal | 79 |

Na de uitfasering door de Zwitserse luchtmacht begin jaren negentig hebben vijfenzestig Pilatus P3 toestellen de weg op de civiele markt gevonden. Uiteraard in Zwitserland zelf, maar ook daarbuiten. Onder andere in Duitsland, Frankrijk, Canada en de Verenigde Staten zijn deze “warbirds” terug te vinden. Sinds een paar jaar ook in België. Er vliegen nu twee P3’s met een OO-kenmerk, de OO-PIL (ex A-867) en de OO-RDS (ex A-873).

Tijdens de Fly-In op Zoersel van dit jaar zagen we de OO-PIL. Deze P3 is van het subtype P3-05, de meest gebouwde variant.

Deze P3-05 heeft c/n 505-54 en ging in 1959 bij de Zwitserse luchtmacht vliegen als A-867. Na 2.926 militaire vlieguren en daarbij 1.897 landingen werd het toestel op 25 april 1992 buiten dienst gesteld.

Een paar maanden later, op 18 juni 1992 om precies te zijn, werd de Pilatus in Engeland ingeschreven als G-BUKM. Het Britse avontuur duurde tot 9 november 1993.

Per 9 februari 1994 dook de Pilatus weer op in het land van herkomst en werd als HB-RCD ingeschreven. Thuisbasis werd Birrfeld en het toestel stond op naam van Wassmer Aviation AG in Schwyz. In Zwitserland vloog de Pilatus P3-05 in “bare metal” kleuren met het oude militaire serial A-867.

De civiele registratie HB-RCD stond klein onder de staart. Op 16 maart 2022 werd de HB-RCD uitgeschreven en vertrok naar België. Inmiddels staat het toestel per 10 juli 2022 ingeschreven als OO-PIL.


Het uiterlijk van het toestel is sindsdien gewijzigd. De OO-PIL is nog hoofdzakelijk “bare metal”, maar de neus en het richtingsroer is een met blauwe wrap-folie beplakt. Het voormalige militaire serial A-867 staat nog op de romp en de Belgische civiele registratie staat met kleine letters onder het stabilo. Op het neuswieldeurtje staat 867, de cijfers van het militaire serial.





Naast de OO-PIL en OO-RDS is er nog een Pilatus P3-05 in België actief. Dat is de D-EPCI (ex A-859) op Sint-Truiden/Brustem (EBST). Dit toestel was ook op Zoersel aanwezig.
