Piper pareltje in Zwitserland

HB-OAG Piper L-4J Grasshopper

Langenthal, 7 oktober 2023 – De HB-OAG is een geweldig mooi ogend Piper Cubje. Dit toestel hoort thuis op Langenthal (LSPL) in Zwitserland en is onderdeel van de inventaris van Motorfluggruppe Langenthal.

HB-OAG Piper L-4J Grasshopper

Dit is al echt een oudje, dit kistje is in 1945 gebouwd als Piper L-4J Grasshopper voor de United States Army Air Force (USAAF). Het constructienummer is 12897 en bij de USAAF kreeg de Grasshopper als serial 44-80601 mee.

HB-OAG Piper L-4J Grasshopper tussen de koeien op Langenthal

Uit 1945

In het Zwitserse register staat dat het toestel in 1944 gebouwd is, dat zou je wellicht denken vanwege het ficsal-year 44- in het serial. Dit duidt echter alleen op het jaar van de begroting waarin dit toestel gefinancierd is door de Amerikaanse overheid. Het kan goed dat een vliegtuig later gebouwd is, zoals in dit geval. De reeks met c/n 12825 tot en met 14901 zijn allen in 1945 gebouwd in de Piper fabriek in Lock Haven in een serie van 1.270 toestellen.

Tanken voor de volgende vlucht

Van de militaire historie van dit toestel hebben we niets kunnen terugvinden, maar het is waarschijnlijk dat deze L-4J Grasshopper net voor het einde van de Tweede Wereldoorlog in Europa actief was. Na de bevrijding van Europa was het te kostbaar om al het militaire materieel terug te verschepen naar de Verenigde Staten. Daarom werden veel Piper L-4 Grasshoppers verkocht of geschonken aan Europese overheden, vliegscholen en particulieren. Zo ook de 44-80601.

De HB-OAG Piper L-4J Grasshopper wordt met de hand aangeslingerd
De motor sloeg vlot aan

LX-AIE

Deze kist kwam terecht in Luxemburg als LX-AIE. Ook over deze fase in de levensloop van het toestel hebben we niets kunnen vinden. Erg lang heeft de LX-AIE niet bestaan want op 28 oktober 1947 werd deze Piper overgeschreven naar Zwitserland als HB-OAG.

HB-OAG Piper L-4J Grasshopper

De registratie LX-AIE is naderhand in Luxemburg opnieuw gebruikt. Momenteel staan deze letter op een Cessna 172S Skyhawk SP (c/n 172S10739). Ook heeft in het verleden de Piper PA-28-161 Cadet met c/n 2841346 deze registratie gedragen, net als de Reims/Cessna F152 met c/n F152-1947.

HB-OAG Piper L-4J Grasshopper on short final

Tijdgenoot

De HB-OAG is een tijdgenoot van de PH-GEN Piper L-4J Grasshopper (J3C-65 Cub) van de Stichting Vroege Vogels op Lelystad Airport. Dat toestel is eveneens in 1945 gebouwd en draagt een c/n dat vier nummers lager ligt, namelijk 12893. Ook het voormalige militaire serial is vier nummers lager, te weten 44-80597. Beide kistjes hebben dus vrijwel naast elkaar gestaan op de productielijn. Van de PH-GEN weten we dat deze Grashopper in februari 1945 in Luik gestationeerd is geweest. Of dat ook voor zijn broertje gold weten we niet, maar dat zou goed gekund hebben.

De PH-GEN Piper L-4J Grasshopper is een tijdgenoot van de HB-OAG

Rolls Royce O-200-A

Inmiddels staat de L-4J ingeschreven onder zijn civiele aanduiding Piper J3C-65 Cub. Standaard is een Piper J3C-65 Cub voorzien van een Continental A-65 motortje, goed voor 65 pk (48 kW). De motor is later al eens gewisseld voor een Contiental A-85 van 85 pk (62 kW). Tegenwoordig zit bij de HB-OAG voorop de neus een sterkere Rolls Royce O-200-A gemonteerd. Deze levert 100 pk (75 kW).

De HB-OAG Piper L-4J Grasshopper met zijn Rolls Royce O-200-A motor

Een andere modificatie is gedaan aan het onderstel. De aanpassing door het Zwitserse bedrijf Dätwyler zorgt ervoor dat het maximale startgewicht van de HB-OAG van 550 kg naar 580 kg is gegaan.

De HB-OAG Piper L-4J Grasshopper heeft een verstevigd onderstel

Voor of achter?

Doorgaans wordt de Piper Cub vanuit de achterste zitplaats gevlogen. Maar het kan ook vanaf de voorste stoel, zo zagen we bij de HB-OAG. Terwijl we op Langenthal waren werden twee lokale vluchten gemaakt, één vanuit de achterste zitplaats en één vanaf de voorste zitplaats.

Hier wordt de HB-OAG vanuit de achterste zitplaats gevlogen…
…en hier vanuit de voorste zitplaats

De HB-OAG ziet er onberispelijk uit. De wielkapjes verfraaien het uiterlijk alleen maar. Die waren niet standaard op een militaire L-4, maar staan het toestel prima!

De HB-OAG Piper L-4J Grasshopper is uitgerust met wielkapjes

Deze Cub zit goed in de lak en wordt zo te zien goed onderhouden. De najaarszon en de groene bosrand met een paar koeien op de achtergrond zorgden voor een aantrekkelijke setting voor een paar leuke foto’s van dit Piper pareltje.

HB-OAG Piper L-4J Grasshopper

We waren de HB-OAG al eens vaker tegen gekomen. Onder andere in 2016 bij het Old Timer Treffen op Hahnweide. Op de foto hieronder het kistje bij het ontwaken in de ochtendmist.

HB-OAG Piper L-4J Grasshopper (Hanweide, 10 september 2016)

Een gedachte over “Piper pareltje in Zwitserland

  1. Leuk verhaal weer, zelf zag ik deze Cub in 2015 op Langenthal, echter zonder de wielkappen.
    Blijven prachtige kisten de tailwheel Pipers!

Geef een reactie