Crimineel mooie Cessna 210H Centurion en een overzicht van zijn soortgenoten

HA-SKA Cessna 210H Centurion

Lelystad Airport, 25 november 2023 – Hongaarse sportvliegtuigen zie je niet al te veel in Nederland. De HA-SKA op Lelystad Airport was dan ook een leuke bezoeker. Te meer omdat het ook nog eens een niet veel voorkomend type is, een Cessna 210H Centurion uit 1968. Het bouwjaar van het toestel is makkelijk te raden, alle 210 gebouwde Cessna 210H’s zijn in 1968 gebouwd. Het jaar ervoor rolde de 210G van de band, daarna de 210J.

HA-SKA Cessna 210H Centurion

De HA-SKA heeft c/n 21059024 en vloog tot 28 september 1979 als N6124F in de Verenigde Staten. Daarna vertrok het toestel naar Canada als C-GKPG. Op 2 september 1992 werd het Canadese kenmerk doorgehaald en verhuisde het toestel naar Hongarije.

HA-SKA Cessna 210H Centurion

Een maand later, op 6 oktober 1992 werd de Centurion met de registratie HA-SKA ingeschreven. Het toestel staat momenteel op naam van Ádám György Máriássy uit Boedapest.

HA-SKA Cessna 210H Centurion

Op donderdag 23 november 2023 was de HA-SKA op Lelystad Airport geland. Dat ging een beetje onopgemerkt, het toestel was niet te volgen via de reguliere Flightradar-sites. Ook is over de vluchthistorie van dit toestel niets terug te vinden. Deze Cessna lijkt aardig “onder de radar” te vliegen. Zou dat bewust zijn?

HA-SKA Cessna 210H Centurion

De HA-SKA werd op het Delta platform geparkeerd en kreeg een kap op. Niet erg fraai voor een foto helaas. De stevige wind van de afgelopen dagen zorgde er voor dat dit doek niet goed bleef zitten en dus werd het weer verwijderd. Ook werd het toestel met zijn neus naar het westen geplaatst, om zo de felle windstoten van de voorbijrazende herfststorm te kunnen trotseren.

HA-SKA Cessna 210H Centurion met geopende wieldeuren

Wilde rose

Toen de HA-SKA naar Hongarije kwam was het toestel standaard wit/blauw en droeg de naam “Wild Rose” op de neus. Een meer rooskleurig uiterlijk kreeg het toestel rond 2008 aangemeten, toen werd het deze Centurion donkerrood gespoten. De vleugels werden wit met bovenop een soort verenpatroon.

HA-SKA Cessna 210H Centurion

Over de romp en staart is een sierlijke witte band gespoten met schaduweffect. Het lijkt wel alsof deze Cessna door een rol toiletpapier is gevlogen en dat die op de romp is blijven plakken. 🙂 Erg fraai en zeker niet alledaags!

HA-SKA Cessna 210H Centurion

Cessna 210 stamboom

De Cessna 210H is er een van de vele varianten die er van de Centurion verschenen zijn. Het leek ons leuk om deze op hoofdlijnen eens bij elkaar te plaatsten.

De N2442G is een Cessna 182B Skylane, het model waar de Cessna 210 Centurion uit geboren is (Oshkosh, 2017)

De allereerste Cessna 210 vloog in 1957 en dit was een vierpersoons vliegtuig. Dit model was eigenlijk een Cessna 182B Skyline met een intrekbaar landingsgestel, een schuin oplopende staart en een aangepaste vleugel.

De OE-DEC is een echte vroege Cessna 210 Centurion (Lelystad, 2016)

Hierna werd de Cessna 210A geboren, nog steeds vierpersoons. Wel kwam er een derde zijraampje in de romp en het plafond van de cabine werd aan de achterzijde wat verhoogd. Vanaf de Cessna 210B kwam er een achterraam in. Die liep door naar de romp.

D-ENBA Cessna 210-5 (205) is een Cessna 210C met een vast onderstel (Borkenberge, 2018)

In 1963 en 1964 fietste daar nog de Cessna 210-5 of ook wel Cessna 205 doorheen. Dit was in grote lijnen een Cessna 210C met een vast onderstel. De bobbel in de neus waar bij de 210C het neuswiel werd opgeborgen was niet nog aanwezig. Later is dit model doorontwikkeld naar de Cessna 206 en is de neus meer gestroomlijnd.

De uitstulping voor het neuswiel is blijven zitten bij de Cessna 210-5 (205)

Vanaf de Cessna 210F kwamen er ook twee kleine kinderstoeltjes achterin bij. Met deze versie deed ook de optionele turbomotor haar intrede. De aanduiding werd T210F Turbo Centurion.

De D-EAMK is een Cessna T210F Turbo Centurion, de eerste turboversie van de 210 (Wangeroge, 2012)

Bij de Cessna 210G ging de zaag erin, de vleugelstijlen werden achterwege gelaten. Ook kwamen de vleugels wat mee naar boven gebogen te staan. Verder werd het rondlopende achterraampje vervangen door een exemplaar dat iet meer naar de romp toe doorliep. De Cessna 210H, zoals de HA-SKA ziet er hetzelfde uit.

N5837F Cessna 210G Centurion (Oshkosh, 2015)

Bij de Cessna 210J kwamen de vleugels vlakker te staan en werd de beplating rond de neus meer gestroomlijnd.

De OK-RAY Cessna T210J Turbo Centurion heeft de vleugels meer recht staan en een meer gestroomlijnde neus (Praag-Letnany, 2012)

De eerste echte zespersoonsversie werd de Cessna 210K Centurion. De bagageruimte werd opgeofferd voor twee extra zitplaatsen. De cabine werd vergroot en het derde zijraampje verdween, er bleven twee grotere ramen over. Vanaf 1970 is er een versie met een vernieuwd instrumentarium beschikbaar, dat werd de eerste Centurion II. Een andere aanpassing werd aan het onderstel gedaan met andere wielpoten en wieldeuren.

N8241M Cessna 210K Centurion (Lelystad, 2016)

Uiteindelijk liep de modellenreeks verder van 210L, 210M, 210N, 210P en 210R. Vanaf de 210N zijn de wieldeuren achterwege gelaten. Deze bleken toch wat storingsgevoelig en water er niet opzit, kan ook niet kapot gaan moest men bij Cessna gedacht hebben. Naderhand zijn ook bij de eerdere modellen als 210K 210L en 210M optioneel deze wieldeuren verwijderd.

N73AD Cessna 210L Centurion (Saanen, 2008)
ZS-MAS Cessna T210M Turbo Centurion II (Lelystad, 2006)
C-GPLS Cessna T210N Centurion II (Lelystad, 2018)

Een laatste goed herkenbare variant is de 210 met een drukcabine. Om deze goed luchtdicht te maken zijn er vier kleine in plaats van twee grote ramen in de romp gebruikt. Ook is er maar één toegangsdeur, aan de rechterkant. Van de Pressurized versie zijn de P210N en P210R verschenen.

N4988 Cessna P210N Pressurized Centurion II (Oshkosh, 2015)
HB-CYJ Cessna P210R Pressurized Centurion II (Lelystad, 2022)

Tenslotte noemen we de Centurions met een turbinemotor. Deze turboprop motoren zijn achteraf ingebouwd en hebben de aanduiding Silver Eagle meegekregen.

De LX-LEM is een Cessna P210N Pressurized Centurion II Silver Eagle turbine conversion (Teuge, 2022)
N8KR Cessna P210N Pressurized Centurion II Silver Eagle (Lelystad, 2023)

De HA-SKA die we op Lelystad Airport zagen is een mooie “middenmoter” in de familie. De Cessna 210 heeft tussen 1957 en 1986 een flink gevarieerde ontwikkeling doorgemaakt. Met het bovenstaande overzicht is het wat makkelijker te duiden tot welke versie een Cessna 210 hoort als je één van de 9.240 gebouwde exemplaren in het wild tegenkomt.

HA-SKA Cessna 210H Centurion vertrekt weer richting het oosten

Drugsvangst in Ierland

Hier had het artikel eigenlijk moeten eindigen. Maar vrijdag 1 december 2023 kreeg het verhaal nog een aparte wending! Naar nu blijkt is het toestel op die dag door de Gardaí (de Ierse politie) in beslag genomen op Weston Airport (EIWT). Aan boord werd 60 kilo heroïne gevonden met een waarde van € 8 miljoen, de grootste hoeveelheid die dit jaar in Ierland onderschept is. Hierbij zijn twee Hongaren van 40 en 60 jaar oud gearresteerd. Lees HIER het artikel van de Irish Times over de vangst.

De HA-SKA op Weston met de in beslag genomen heroïne (Foto: Garda Press Office)

Benieuwd wat er nu van deze Cessna 210H Centurion gaat worden. De gearresteerde inzittenden zullen er vermoedelijk een paar daagjes niet mee op pad kunnen…

Liggen er nog blue skies in het verschiet voor de HA-SKA Cessna 210H Centurion…?

2 gedachten over “Crimineel mooie Cessna 210H Centurion en een overzicht van zijn soortgenoten

  1. Absolutely fantastic article about one of my favourite aircraft – well written and researched, with super illustrations. Congratulations.

Geef een reactie