Lelystad Airport, 8 – 10 december 2023 – Op vrijdag 8 december 2023 was de CS-DOH Cessna 525 CitationJet vanuit Valencia in Spanje onderweg naar Lelystad Airport. Het toestel werd verwacht bij de spuithal van Satys. Deze hal stond na het vertrek van de SE-MFY Fokker 50 op 27 november 2023 leeg.
Het weer boven Nederland was vrijdag bar slecht. Vol goede moed werd boven onze landsgrens de IFR-nadering voor Lelystad Airport ingezet. Ter hoogte van Barneveld kwam het besef dat een landing op Lelystad er niet inzat. Er werd omgekeerd en er werd uitgeweken naar Rotterdam – The Hague.
Vliegplannen gecanceld
Later in de middag werd alsnog een vliegplan ingediend om naar Satys te vliegen. Helaas knapte het weer niet op en werd het plan gecanceld. Dan maar een poging voor zaterdag 9 december, moet de crew gedacht hebben. Er werd opnieuw een vliegplan opgesteld maar ook deze kon geprullebakkeerd worden vanwege de weerssituatie.
Toch gelukt
Een vierde poging, die wel succesvol werd, was de vlucht van Rotterdam – The Hague op zondagmorgen 10 december 2023. Ook nu geen stralend weer, maar de condities waren in elk geval goed genoeg om VFR op 2.200 voetjes naar de Flevopolder te kachelen.
Omdat er niet gewerkt werd bij Satys werd de CS-DOH voor de deur geparkeerd bij de spuithal. Daar zagen we dat er voor de cockpitruit nog wat papieren lagen.
Zoals een goed fotojournalist betaamd hebben we geprobeerd op de tekst in te zoomen. En wat denk je wat er stond…?!? 😉
Eeste CitationJet in Europa
Deze Cessna 525 CitationJet is in 1993 gebouwd en is het tweeëntwintigste productietoestel (c/n 525-0022). De tijdelijke Amerikaanse registratie was N1329N en op 2 mei 1994 werd het toestel als eerste CitationJet naar Europa overgeschreven en werd G-BVCM. De fastfitter Kwik-Fit werd de eerste eigenaar. Hierna zouden nog vele CitationJets in vele varianten hun weg naar Europa weten te vinden.
In Engeland werd de G-BVCM op 28 januari 2010 omgeregistreerd naar G-THNX en in december 2012 werd deze kleine bizjet de YU-BST. Weer een nieuw kenmerk diende zich in februari 2021 aan, het werd de S5-CEF. In die tijd heeft het toestel ook de donkerblauwe – en beetje overheersende – striping rond de cockpit gekregen. Deze strepen zijn toegevoegd aan het meer behoudende basiskleurenschema bestaande uit sierlijke blauwe en beige lijnen.
Zover we kunnen nagaan stond de S5-CEF al een tijd stored op Tarbes in Frankrijk. Op internet is een foto uit juli 2022 van het toestel te zien met daarop CS-DOH. Op 27 oktober 2022 is de CS-DOH vanaf Tarbes vertrokken. De eerste beweging die we daarna kunnen vinden is die van afgelopen vrijdag vanaf Valencia. Kennelijk heeft het toestel al die tijd daar gestaan.
Eén na oudste in Europa
Op dit moment is de CS-DOH de één na oudste Cessna 525 in de Europese luchtvaartuigregisters. De HA-KAR (ex D-IKOP) met c/n 525-0016 is iets ouder, maar werd pas in juli 1999 in Europa ingeschreven.