Aurora, Oregon, 9 december 2023 – Van’s Aircraft in de Verenigde Staten heeft aangekondigd dat de prijzen voor de bouwpakketten van hun zelfbouwvliegtuigen met 32% omhooggaan. Ook losse onderdelen zullen gemiddeld met dat percentage stijgen. Dit is één van de noodzakelijke maatregelen om het hoofd boven water te houden.
Even in perspectief
De kosten van een zelfbouwtoestel laten zich grofweg in drie gelijke delen splitsen, een derde deel voor het vliegtuig zelf, een derde deel voor het instrumentarium en een derde deel voor de motor. Die laatste twee posten koopt men doorgaans rechtstreeks bij bijvoorbeeld Garmin of Lycoming. Hierdoor zal de kostenstijging van een Van’s onder aan de streep ergens rond de 10%-12% uitkomen. Dat zijn percentages die in veel meer branches en ook in de supermarkt momenteel niet ongewoon zijn.
Zwaar weer
Van’s Aircraft bevindt zich momenteel in zwaar weer. Eind oktober 2023 kondigde grondlegger Dick VanGrunsven aan dat zijn bedrijf in financiële problemen was gekomen. Het best verkopende bedrijf ter wereld met zelfbouwvliegtuigen (meer dan 11.000 voltooide projecten) raakte in de problemen door een aantal factoren.
Iedereen ging bouwen
Een oorzaak is gelegen in de coronapandemie. De verkoop steeg enorm omdat “iedereen” die thuis zat en toch eens een eigen vliegtuig wilde bouwen een Van’s ging kopen. De loonkosten zijn de afgelopen tijd flink gestegen en ook de transportkosten zijn vijf keer zo hoog geworden voor Van’s. De prijzen van de toestellen werden echter niet aangepast en zo ging men verlies draaien.
Door de vele orders werden delen van de productie uitbesteed aan derden. Hier zijn kwaliteitsproblemen bij gerezen. Het herstel daarvan kost de onderneming veel capaciteit en geld.
De afgelopen maand is met specialisten binnen het bedrijf orde op zaken gesteld. Op 4 december 2023 heeft Van’s Aircraft bescherming aangevraagd onder Chapter 11 van de federale faillissementscode, een noodzakelijke stap in de reorganisatie van het bedrijf. Dit is te vergelijken met het aanvragen van uitstel van betaling in Nederland. Niet met als doel om de boel failliet te laten gaan, maar om de herstructurering te kunnen doorvoeren en het bedrijf gezond verder te laten gaan.
Standaard kits
Een onderdeel van de herstructurering is nu deze forse prijsverhoging. Daarnaast gaat Van’s orders standaardiseren. In het verleden kon van alles aangepast en toegevoegd worden aan de orders van bouwpakketten. Dat leverde te veel logistiek werk op en daar stopt Van’s dan ook mee. Een kit kopen is één. Aparte onderdelen is twee en die moeten apart besteld worden. Deze losse onderdelen worden dan ook separaat verzonden. Dit gaat de efficiëntie vergroten.
Nog steeds value for money
Hopelijk krijgt Van’s hiermee de wind weer onder de vleugels. Het is bijna onvoorstelbaar dat dit toonaangevende merk niet meer in de homebuilt-wereld mee zou draaien. Van’s is er in elk geval van overtuigd dat ook met de 32% kostenstijging men nog steeds concurrerende producten blijft leveren en dat men een leidende positie op gebied van de productie van lichte vliegtuigen weet te behouden.
Een gedachte over “Prijzen Van’s zelfbouwkits stijgen met 32%”
It might have been a good idea to mention some of the prices for the kits and to show that they have risen as well as the price relationship with other homebuilts and other complete aircraft.
The reference to transport costs rising by 5 rimes is no longer applicable – transport costs have fallen back to 2019 levels or thereabouts.
What also plays a role in US kits is the changes in rate of exchange – between USD and EUR or GBP. That analysis should also be considered.