G-CLCK Piper Turbo Arrow IV na 4,5 jaar vertrokken vanaf Teuge

G-CLCK Piper PA-28RT-201T Turbo Arrow IV

Teuge, 20 december 2023 – Na ruim viereneenhalf jaar is de G-CLCK (“G-Click” 😉 ) op 20 december 2023 vertrokken vanaf het vliegveld Teuge naar Engeland. Weliswaar niet vliegend, maar per aanhanger. Deze Piper PA-28RT-201T Turbo Arrow IV werd op 8 mei 2019 in Engeland ingeschreven als G-CLCK, maar heeft nimmer nog met dit kenmerk gevlogen. Al die tijd verbleef het toestel bij Hangar One (voorheen IAS) op Teuge, de meeste tijd in de buitenlucht voor de hangaar.

PH-JMB

Al sinds eind 1987 verbleef deze Turbo Arrow (c/n 28R-7931061) in Nederland. Voor die tijd vloog deze kist, die in 1979 gebouwd is, als N3061N in de Verenigde Staten. Op 26 februari 1988 werd het Nederlandse kenmerk PH-JMB afgegeven op naam van Aero Services System International VoF. De thuisbasis van de PH-JMB werd Vliegveld Hilversum. In de loop van de jaren heeft het toestel een keer een nieuw kleurenschema gekregen.

De PH-JMB Piper PA-28RT-201T Turbo Arrow IV in zijn eerste kleurenschema (Hilversum, 1988)

De verenigde eigenaren zouden tot 12 februari 2002 met het toestel vliegen. Daarna kwam de PH-JMB op naam te staan van A.G.H. Kokke / MTSA Holding. De laatste Nederlandse gebruiker van de Piper was Stella Aviation (Stella Aviation Charter). Zij gebruikten het toestel vanaf 24 november 2008 voor hun vliegopleiding vanaf Teuge.

De PH-JMB Piper PA-28RT-201T Turbo Arrow IV in zijn tweede kleurenschema

De vliegschool van Stella ging in september 2014 failliet en het toestel werd uiteindelijk op 3 mei 2019 uitgeschreven uit het Nederlandse luchtvaartuigregister.Op 8 mei 2019 kwam de Piper als G-CLCK op naam van M. Ali uit Aveley (even ten oosten van Londen) te staan. Pas in december van 2019 verscheen de registratie op het toestel. Vliegen deed het evenwel niet.

De G-CLCK Piper PA-28RT-201T Turbo Arrow IV stond ingepakt in plastic ter bescherming voor de weersinvloeden

Omdat het toestel op Teuge in de buitenlucht stond opgeslagen was het gedeeltelijk ingepakt met groen plastic. Zo werd voorkomen dat weersinvloeden vat kregen op deze Turbo Arrow. Of er nu een nieuw hoofdstuk aan de vliegende carrière van dit kistje wordt toegevoegd? De tijd zal het leren.

Bronvermelding: Het geheugen van Teuge, HDekker.info en Landewers.net

Geef een reactie