Tucson, 11 maart 2018 – Het Pima Air & Space Museum in Tucson (Arizona) staat bekend om haar grote verscheidenheid in de collectie. Er zijn veel bijzondere vliegtuigen te vinden. Een klein exemplaar dat makkelijk over het hoofd gezien kan worden is de N47188 Evans VP-1 Volksplane. Dit kleine zelfbouwtoestelletje hangt aan het plafond in één van de museumhallen.
De VP-1 Volksplane stamt uit de jaren zestig en vloog voor het eerst in september 1968. Het is een ontwerp van de Amerikaan William Samuel Evans, een luchtvaartingenieur die bij Ryan, Convair en General Dynamics heeft gewerkt.
De naam Volksplane is niet zomaar gekozen. Het toestel dankt zijn naam omdat het is voorbestemd om uitgerust te worden met een luchtgekoelde motor van ongeveer 50 pk (37 kW) uit de Volkswagen Kever. Deze krachtbron was (zeker in de jaren zeventig-tachtig) ruim voorhanden.
In totaal zijn er meer dan 6.000 bouwplannen van de VP-1 verkocht. Dat wil niet zeggen dat er ook zoveel het luchtruim hebben gekozen. Een bekend verschijnsel bij zelfbouwprojecten is dat een flink percentage van de (aanvankelijk enthousiaste) bouwers, om wat voor reden dan ook, strandt in het bouwproject.
De VP-1 is beslist moeders mooiste niet. Er is gekozen voor eenvoud in de constructie. Een aerodynamisch uiterlijk met bijbehorende prestaties was ondergeschikt.
Opvallend aan de VP-1 Volksplane is dat de piloot – en enige inzittende – als het ware “op” het toestel zit. De term “vliegende, uitgeholde boomstam” valt nog wel eens bij de VP-1. Er zijn wel zelfbouwers die naderhand een soort cockpitkap hebben aangebracht.
De romp van de VP-1 is grotendeels uit multiplex opgebouwd. De vleugels en bewegende delen zijn met vliegtuiglinnen bespannen. Het kistje heeft geen flaps.
De N47188 die in het museum in Tucson hangt stamt uit 1990 en is gebouwd door Smith, tenminste dat staat in het luchtvaartuigregister van de Verenigde Staten. Het toestel draagt c/n 1 en is op 20 november 1990 uitgeschreven met als aantekening “vernietigd”. Dat kan duiden op een incident waarbij het toestel beschadigd is geraakt. Het Pima Air & Space Museum geeft aan dat het toestel uit 1990 stamt en van James Glaze uit Tucson is geweest.
2 gedachten over “N47188 Evans VP-1 Volksplane in het Pima Air & Space Museum”
This article seems a bit random and not up to your usually excellent standard. The pictured aircraft is said to be from 1990 but there seems to be nothing remarkable about this specific example, whereas I recall seeing G-AYXZ with full Red Baron paint scheme at the Sywell PFA fly-in on 6th July 1973, so there are many older examples, without having to go all the way to Arizona.
Hello Martyn,
Thank you for your response. And you are absolutely right! There is not much special about this VP-1. The photos can’t even be called special. Still, there must be articles like this one. How else can we call an article excellent when there are no less excellent items! 😉
Besides, my thought was that even aircraft of lesser importance deserve to be highlighted every now and then.
I promise for New Year’s Eve a nice set of beautiful photos to make up for it. I will also try to keep you hooked again in 2024. Even if it’s not 365 days of the year then….
Thanks for your interest in AirOnline.nl, that is much appreciated.
Wishing you a good New Year!
Kind regards,
Berend Jan Floor