Oshkosh, EAA AirVenture, juli 2022 – Mogelijk de meest opvallende deelnemer aan de 2022 editie van de EAA AirVenture op Oshkosh was de Mikoyan-Gurevich MiG-29UB van Jared Isaacman. Deze N29UB stal de show in zijn opvallende zwart/wit/grijze kleurenschema.
Dit toestel stamt uit 1989 en maakte als “64” (blauw) deel uit van de luchtmacht van Oekraïne. Het constructienummer van deze fighter uit de vierde generatie is 50903014896. Na het uiteenvallen van de Sovjet Unie werd de Mikoyan-Gurevich MiG-29UB in 2005 te koop aangeboden op de civiele markt. Het toestel ging naar de Verenigde Staten en kwam terecht bij Historic Flight Foundation van John Sessions. Hier werd de – inmiddels gedemilitariseerde – kist geheel gerestaureerd en aangepast zodat het in het Westerse luchtruim kon vliegen. Als nieuw, met twee gereviseerde Klimov RD-33 motoren werd deze tweezitsversie van de MiG-29 toepasselijk als N29UB ingeschreven. Op dat moment had het toestel nog maar zo’n vijfhonderd vlieguren in het logboek staan.
Paul Allen
In 2011 werd Paul Allen eigenaar van het toestel. Allen was als medeoprichter van Microsoft een gefortuneerd man geworden. Als liefhebber verzamelde tot hij tot zijn dood in oktober 2018 vele bijzondere vliegtuigen. Deze had hij onderbracht in het Flying Heritage & Combat Armor Museum op Paine Field bij Everett (WA) USA. Na zijn overlijden kwam de MiG-29UB in handen van Jared Isaacman.
Jared Isaacman
Jared Isaacman (geboren 11 februari 1983) mag betiteld worden als een bezig baasje. Al op veertienjarige leeftijd begon hij met het repareren van computers. Op zijn zestiende kreeg hij een eerste baan aangeboden bij een bedrijf in betaalsystemen. Hij maakte zijn school daardoor niet af.
Jonge miljardair
Kort daarop begon hij zelf een bedrijfje in betaalsystemen. Met zijn bedrijf United Bank Card (later hernoemd als Harbortouch) maakte hij het mogelijk dat winkeliers op een snelle manier en goedkoop aan een systeem konden komen waarmee hun klanten via creditcards betalingen konden doen. Dit onder de naam Shift4 Payments. De concurrentie in de markt had een systeem waarbij het maanden duurde voordat dit gerealiseerd was, met daarbij stapels papieren om door heen te worstelen. Het bedrijf van Isaacman deed dit in een dag. De business ging goed, op zijn negentiende had hij al honderd medewerkers in dienst. Inmiddels is Isaacman miljardair en zijn vermogen wordt door Forbes Magazine geschat op $2,1 miljard.
Vliegles
Om aan de sleur van alledag te ontsnappen ging Jared Isaacman in 2004 vlieglessen nemen. Hij kreeg daar zo de smaak van te pakken dat hij onder andere in 2009 op 26 jarige leeftijd in de recordtijd van 61 uur, 51 minuten en 15 seconden de wereld rondvloog met een Cessna 510 Citation Mustang.
Black Diamond Jet Team
In 2011 richtte Isaacman het Black Diamond Jet Team op. Hierbij werden tijdens luchtvaartevenementen strakke formaties gevlogen met Aero L-39C Albatros jets en twee Mikoyan-Gurevich MiG 17’s. In het team zaten voornamelijk voormalige, goedgetrainde luchtmacht en marine piloten.
Draken International
En zijn luchtvaartpassie ging verder. In januari 2012 bedacht Jared Isaacman dat hij met de jets meer zou moeten kunnen dan alleen demo’s vliegen. Hij richtte Draken International in Florida op. Dit bedrijf vliegt momenteel met de grootste vloot civiel geregistreerde militaire toestellen om de United States Air Force, de United States Navy en andere luchtmachten te trainen en uit te dagen in gesimuleerde gevechtssituaties.
Ruimtevaart
In 2021 verlegde Isaacman zijn grenzen richting de ruimte. Als commandant van de door zijn bedrijf ‘Shift4’ gesponsorde missie ‘Inspiration4’ (geschreven als Inspirati④n) maakte hij de eerste privé ruimtevlucht met de ‘Crew Dragon’ van SpaceX van Elon Musk. In april 2024 hoopt Jared Isaacman opnieuw de ruimte in te gaan, nu met de private SpaceX-vlucht genaamd Polaris Dawn. De MiG-29UB wordt gebruikt om de bemanning van het ruimtevaartuig te trainen.
Global Express
Natuurlijk verplaatst Jared Isaacman zich niet altijd met de MiG-29UB. Hij pakt ook wel een “gewoon” vliegtuig. Hoewel gewoon, dat is dan zijn bijzonder gespoten Bombardier N82EM Bombardier BD-700-1A10 Global Express XRS (c/n 9239). Dit toestel draag als naam op de motorgondel “Tempus fugit”, dat is Latijns voor “de tijd vliegt”. Een waarheid als een koe en dat is dan weer een Nederlandse uitdrukking. 😉
Sleutels op de bar
Tijdens de EAA AirVenture in juli 2022 was de N29UB een paar keer vliegend te zien op Oshkosh. Zo’n beetje alles is spectaculair aan dit toestel. Of het nou de start is, het voorvliegen of de landing met remparachute, zoiets kom je niet dagelijks tegen! En als je zoiets privé kunt vliegen maak je pas echt indruk. Dacht je de blits te maken door je Ferrari-sleutels op de bar te gooien, die verbleken als je die van je MiG-29 ernaast legt! 🙂
Een gedachte over “De Mikoyan-Gurevich MiG-29UB van Jared Isaacman”
Hoezo succesvolle carrière van die Jared….zie WiKi…. en 150 (ex) militaire jets in Draken Intnl)