Schaffen Diest, 17 augustus 1996 – Op Schaffen Diest kwamen we tijdens de jaarlijkse fly-in in 1996 een ogenschijnlijk gewone Cessna 172 tegen. Bij nader inzien bleek deze Zwitserse HB-CMF allerminst gewoon, het is één van de zeventig gebouwde Cessna P172D Skyhawk Powermaic versies (c/n P17257120 – P17257189). Bij het Franse Reims zijn er ook nog achttien FP172D Skyhawk Powermatics in licentie gebouwd (c/n 0001 – 0018). Al met al een zeldzame versie van dit meest gebouwde (44.000+) sportvliegtuig aller tijden.
Om te weten wat er zo bijzonder aan is moeten we een uitstapje maken naar de Cessna 175. Cessna wilde in 1956 samen met de Cessna 172 en de Cessna 182 een keurig opeenvolgende familie van sportvliegtuigen in de markt brengen.
Eind jaren vijftig kostte een Cessna 172 $8.995,00, een Cessna 182 $14.360,00. De Cessna 175 paste daar mooi tussen met een prijs van $10.995,00.
Zoek de verschillen
Het valt niet mee om een Cessna 175 van een Cessna 172 te onderscheiden. De rompen van de Cessna 172/175, Cessna 172A/175A, Cessna172B/175B en Cessna 172C/175C zijn vrijwel identiek. De Cessna 175 heeft alleen een zwaardere motor en een ander instrumentarium.
Cessna 172/175
Cessna 172A/175A
Cessna 172B/175B
Cessna 172C/175C
Continental GO-300
Voor de Cessna 175 werd een speciale versie van de Continental O-300 motor gemaakt, de GO-300. Dit was een 175 pk (128 kW) sterke motor die in een paar versies gemonteerd werd.
Deze hoge toeren motor was bleek het struikelblok voor de Cessna 175 te zijn. De betrouwbaarheid liet te wensen over en de onderhoudsintervallen voor dit blok bleken veel dichter op elkaar te liggen dan verwacht.
Tussen 1958 en 1962 werden 1.237 Cessna 175’s gebouwd, 539 Cessna 175A’s, 225 Cessna 175B’s en tenslotte nog 117 Cessna 175C’s. Aan de aantallen is te zien dat de markt voor dit model aan het opdrogen was, niet in de laatste plaats vanwege de slechte technische reputatie van het toestel.
Cessna dacht slim te zijn en hoopte de erfenis van de Cessna 175 te kunnen laten vallen door niet een 175D op de markt te brengen, maar een Cessna 172D met de zwaardere GO-300 motor. Dit werd de Cessna P172D Skyhawk Powermatic, zoals de HB-CMF waar we het artikel meer begonnen waren. Het zou geen succes worden qua aantallen.
Doorontwikkeling
Op basis van de P172D ontwikkelde Reims/Cessna in 1963 de Reims Rocket, een Cessna 172 met een nóg sterkere Continental IO-360-D van 210 pk (154 kW). Dit model werd de R172E Rocket die ook bekend is geworden onder zijn militaire aanduiding T-41B Mescalero. Deze versies vielen onder het type certificaat van de vroegere Cessna 175. Gek genoeg vielen de Frans gebouwde Reims/Cessna Rockets weer onder het Cessna 172-typecertificaat.
Al met al zijn er meer toestellen gebouwd op basis van het Cessna 175-typecertificaat na het stopzetten van de productie van de eigenlijke Cessna 175 dan ervoor. Er zijn 2.118 echte Cessna 175’s gebouwd onder het typecertificaat. Naderhand zijn daar nog nog 3.271 Cessna 172-achtigen bijgekomen, waaronder de Cessna 172RG Cutlass RG die eveneens onder het “175-typecertificaat” valt.
Naar Griekenland en Cyprus
Na de HB-CMF uit 1963 hebben we (tot op heden) nimmer meer een Cessna P172D Skyhawk Powermatic voor de lens gehad. De HB-CMF had c/n P17257154 en droeg voorheen de Amerikaanse registratie N8554X. Op 28 augustus 1997 werd het toestel overgeschreven naar Griekenland als SX-APN. Als laatste is bekend dat het toestel naar Cyprus is gegaan als 5B-CKE.
5 gedachten over “De HB-CMF Cessna P172D Skyhawk Powermatic had eigenlijk een Cessna 175D moeten zijn”
Waar slaat die PowerMatic op: wat was daar automatisch aan?
In 1956 introduceerde Cessna een landingsgestel met een neuswiel uitgevoerd met veren op de 172. De marketingafdeling koos voor “Land-O-Matic” om aan te geven dat deze vliegtuigen veel gemakkelijker konden landen en opstijgen dan de voorafgaande Cessna 170 met een staartwiel. Later introduceerde Cessna de term Nav-O-Matic. Dit was de naam van het automatische navigatiesysteem van Cessna, wat impliceerde dat het systeem relatief eenvoudig was. De term Powermatic, met automatisch meer power dan een gewonde Cessna 172, past prima in dat rijtje.
Groet,
Berend Jan
I owned HB-CMF with two other pilots for eleven years. In 1996 I was in Schaffen with my wife. 364 days later I flew it to Athens.
Powermatic might be standing for the higher (175) horsepower and the constant-speed propeller. Nav-O.Matic was a wing-leveler, no navigation system. It should have hold a heading, but it did not work in CMF, and could not be repaired during our ownership. i miss that plane!
H.-G. Obrecht
I would like to know about the French FP172D serials 04-018. The Cessna Service Letter from 1994, SNL 94-6, does mention only nr 01-03: F-BLKC>UR-ANV(01), F-BLKD(03) and D-EKBY>T9-AAM>E9-AAM(02).
Any-one with sources?
H.-G. Obrecht
Hello Hans-Georg,
Thank you fot your reply! Nice to hear from you. I can imagine that you still miss this powerfull plane. I have no details about the history of the Reims/Cessna frames. I am also not sure of the amout of planes that are produced.
Kind regards,
Berend Jan Floor