Registratie: F-AZFI (nu N230CV)
Type: North American P-51D-20NA Mustang
Constructienummer: 122-31514
Bouwjaar : 1945
Eigenaar: Yves Duval/Aerospeciale Collection/Yankee Delta Association
Locatie: Rotterdam (5 mei 1985), La Ferté Alais (1991) en Chambley (augustus 1995)
Bijzonderheden: Deze P-51D Mustang heeft een lange geschiedenis en daarbij helaas een naar ongeval in 1998. Het toestel is aan het einde van de Tweede Wereldoorlog aan de USAF afgeleverd. Het had toen de militaire registratie 44-63788. Vervolgens is het toestel in 1957 afgezwaaid en is een civiele loopbaan begonnen. Tot 1979 is deze warbird een flink aantal keren van eigenaar gewisseld, allemaal in de VS.
In februari 1979 is deze Mustang in Engeland aangekomen en maakte het deel uit van de vloot van Doug Arnold op Blackbushe. Na diverse Amerikaanse registraties (in volgorde: N6171C, N335J, N3350 en N166G) kreeg het de toepasselijke registratie G-PSID mee.
In 1985 zagen we deze kist voor het eerst op Rotterdam. Dit was tijdens de viering van veertig jaar bevrijding op 5 mei 1985. Ter gelegenheid daarvan werd er een airshow gehouden boven het vliegveld met diverse warbirds.
Van 1987 tot 1988 was het toestel in eigendom van Stephen Grey. De thuisbasis werd toen Duxford. Tijdens het verblijf op Duxford kreeg het toestel een ander kleurenschema. Het werd namelijk omgespoten om de hoofdrol te spelen in de bekende speelfilm “Empire of the Sun”. In deze film is een belangrijke rol weggelegd voor de legendarische P-51 Mustang. In die film is te zien hoe de hier beschreven Mustang figureert en wordt geroemd als “The Cadillac of the Skies”.
In 1988 verhuisde het toestel naar Frankrijk. Het kwam terecht op La Ferté Alais, dé thuisbasis van oude, antieke en klassieke vliegtuigen in Frankrijk. De registratie werd veranderd in F-AZFI en onderdak werd gevonden bij de verzameling van Jean Salis. In 1991 troffen we deze Mustang, nog in zijn filmjasje, tijdens een Pinkstervliegshow op La Ferté Alais.
Een aantal jaren later, augustus 1995 om precies te zijn, liepen wij elkaar voor de derde keer tegen het lijf. De Mustang was toen inmiddels eigendom van Yves Duval/Aerospeciale Collection/Yankee Delta Association uit Rennes in Frankrijk, De kist was toen getooid in een Frans militair kleurenschema met de kenmerken 412471/R7-Y.
In 1995 nam de F-AZFI deel aan een bescheiden vliegshow tijdens het tweejaarlijks ballonevenement op de voormalige vliegbasis Chambley, even ten zuiden van Metz. Het hoofdprogramma daar waren natuurlijk vele honderden luchtballonnen, maar in het weekend werd er doorgaans ook een vliegshow met diverse toestellen georganiseerd.
In 1998 ging het helaas vreselijk mis met de F-AZFI. In La Roche-sur-Yon, even ten zuiden van Nates, steeg het toestel op 24 juli van dat jaar op om boven Aérodrome d’Ancenis een vliegshow bij te wonen. Dit veld ligt even ten noordoosten van Nantes. Al bij het vertrek van het vliegveld verongelukte de Mustang. Twee inzittenden kwamen hierbij helaas om het leven.
De ervaren piloot had niet aangegeven dat hij aerobatic-manoeuvres tijdens zijn vlucht uit zou gaan voeren. De Mustang maakte evenwel kort na de start een barrel-roll. Deze manoeuvre werd op lage hoogte en met vermoedelijk te weinig snelheid uitgevoerd. De Mustang dook hierbij de grond in en werd totaal vernield.
Toch wordt de F-AZFI in de Verenigde Staten weer herbouwd. Een bijzondere klus als je de foto’s van de crash van het toestel hebt gezien. Deze zijn te vinden in het ongevalsrapport van de Franse autoriteiten. Het rapport is HIER in te zien. Sinds 17 februari 2022 staat deze Mustang weer ingeschreven als N230CV op naam van Central Virginia Aviation Inc. Maar zover we kunnen nagaan heeft het toestel nog niet weer gevlogen.