La Ferté Alais 18 – 19 mei 1991 – Tijdens de vliegshow van het Pinksterweekend genaamd “Les temps des hélics” op La Ferté Alais in 1991 kwamen we de F-AZPA tegen. Dit is een Let C-11. Dat de versie van de Yakovlev Yak-11 die in Tsjechoslowakije tussen 1953 en 1956 in licentie werd gebouwd. Van de 4.566 gebouwde exemplaren zijn er daar 708 van gebouwd in de LET fabriek in Kunovice.
De Yak-11 stamt van nèt na de Tweede Wereldoorlog. Het toestel kwam voort uit de Yak-3U (met stermotor) en was bedoeld voor de militaire vliegopleiding. De Yak-11 heeft dezelfde vleugel als de Yak-3U. Hoewel voornamelijk als trainer gebouwd, bleek het ook mogelijk om het toestel van lichte bewapening te voorzien. Onder de vleugels kon een bommenrek of een machinegeweer gemonteerd worden.
Voor op de neus van het toestel zit een dikke Shvetsov ASh-21 luchtgekoelde stermotor. Deze krachtbron levert 700 pk (521 kW) en heeft zeven cilinders.
De Russische luchtmacht heeft van 1947 tot en met 1962 met de Yak-11 gevlogen. Naast Rusland werd het toestel in de meeste Warschaupact landen gebuikt. In Azië en het midden Oosten werd de Yak-11/Let C-11 ook veelvuldig ingezet.
Eén van de grotere gebruikers was de luchtmacht van Egypte. Zij ontvingen een aantal van de voormalige Tsjech Slowaakse Let C-11’s. De F-AZPA is zo’n voormalige Egyptische Let C-11. Met welke serial het gevlogen heeft is niet bekend, het c/n is 2511108. Tussen 1970 en 1985 heeft dit toestel in de zandbak bij El Aakha opgeslagen gelegen. In 1985 werd een partij van maar liefst eenenveertig Egyptische C-11’s opgekocht door Alain Capel en Jean Salis uit Frankrijk. Daar hoorde de C-11 die later F-AZPA zou worden ook bij.
Het toestel is gerestaureerd en werd door de Zwitser Jean-François Penin in Lausanne gerestaureerd. In mei 1990 kon het toestel voor het eerst als F-AZPA de lucht in. Het toestel had toe de code “11” gekregen tezamen met een kleurenschema van de Sovjet luchtmacht.
Uiteindelijk kwam het toestel in oktober 1999 in Engeland terecht. Op 13 januari 2000 werd deze warbird ingeschreven als G-YCII. Dat was een mooie afgeleide van “Yakovlev” en het type “C-11”. North Weald was in die periode de thuisbasis.
Sinds 4 januari 2017 heeft deze C-11 een Finse eigenaar. Het toestel is inmiddels voorzien van een neutraler wit-met-rood kleurenschema. Helaas is de de G-YCII op 21 juli 2017 uitgeschreven met de opmerking dat het toestel naar Finland is gegaan. Het toestel is tegenwoordig voorzien van de Finse registratie OH-YII.
4 gedachten over “F-AZPA Let C-11 bij “Les temps des hélics” in 1991”
OH-YII is het Finse kenteken geworden.
Idd: https://www.jetphotos.com/registration/OH-YII
Hallo Richard,
Dank voor je reactie. Ik had niet goed genoeg gezocht! Heb het inmiddels aangepast.
Groet,
Berend Jan
Hallo Willem,
Dank voor je reactie. Ik had niet goed genoeg gezocht! Heb het inmiddels aangepast.
Groet,
Berend Jan