Old Warden, 4 februari 2024 – In de hangaars van de Shuttleworth Collection op Old Warden verblijft sinds jaar en dag de G-BTVE / K8203 Hawker Demon I (c/n K8203). Dit is de enige, nog luchtwaardige, Demon van de 304 exemplaren die er ooit gebouwd zijn. De productie is onder te verdelen in 1 prototype, 6 omgebouwde Hawker Hart toestellen, 233 Demon I’s en 64 exemplaren voor de Royal Australian Air Force (RAAF). De G-BTVE is in 1937 gebouwd als één van de zevenendertig laatste toestellen die uit de fabriek van Boulton Paul Aircraft Ltd. in Wolverhampton kwam. Er is nog slechts één ander exemplaar bewaard gebleven. Die vliegt niet meer en is te vinden in het RAAF Museum in het Australische Point Cook.
Uit nood geboren
De Hawker Demon kwam voort uit de Hawker Hart lichte bommenwerper. De grap was dat deze bommenwerper sneller was dan de op dat moment vliegende jachtvliegtuigen van de RAF.
Een Bristol Bulldog kon bijvoorbeeld de Hawker Hart niet bijhouden. Tijdens onderscheppingsoefeningen werd de bemanning van de Hart dan ook verzocht het rustig aan te doen anders konden de onderscheppingsjagers niet goed oefenen. Daarop werd besloten om van de Hart ook een jachtvliegtuig te maken en dat werd de Hawker Demon.
Radiator
Een opmerkelijk detail van de Hawker Demon is dat de radiator, die voor de koeling van de motor zorgt, vanuit de cockpit bediend kan worden. Al naar gelang de behoefte kan de radiator verder uitgeschoven worden en zo meer koeling leveren. Op de foto’s hieronder is te zien dat eerst de radiator niet helemaal uitgeschoven is, later wel.
K8203
Op 27 oktober 1937 werd de G-BTVE als K8203 afgeleverd aan No. 1 Aircraft Servicing Unit van de Royal Air Force (RAF). Vervolgens werd de Demon ingedeeld bij No. 64 Squadron op RAF Church Fenton. Halverwege 1938 werd de unit gewijzigd in No. 25 Squadron op RAF Hawkinge.
Uiteindelijk werd de Hawker Demon in 1939 vervangen door de Gloster Gladiator en de K8203 kwam terecht bij de No. 9 Maintenance Unit op RAF Cosford en de No. 9 Air Observers School (later hernoemd als No. 9 Bombing & Gunnery School) op RAF Penrhos in Wales. Op 28 september 1940 werd het toestel uit de vliegende inventaris van de RAF gehaald. Maar het toestel bleek nog bruikbaar als instructie airframe bij het No 1 Service Flying Training School op RAF Netheravon. In 1943 werd het toestel definitief aan de kant gezet, de Demon was toen bij No. 413 (Aldershot) Squadron van het Air Training Corps. Dit betekende dus het einde van de militaire carrière van deze Hawker Demon. Gelukkig kwam de K8203 in opslag RAF Museum depot op Cardington en bleef bewaard. Uiteindelijk werd de Demon in 1991 verkocht aan Aero Vintage Ltd. en zij lieten het toestel op 18 september 1991 inschrijven als G-BTVE. Hierna is het restauratieproces van het toestel begonnen.
Om niet te vervelen
De – toen net – gepensioneerde (53 jarige) RAF-piloot Howell Davies kreeg van zijn vrouw in 1993 de restanten van de Demon cadeau om er wat leuks mee te doen. Zo zou deze voormalige Vulcan piloot zich tijdens zijn pensioentijd niet hoeven te vervelen volgens haar. De G-BVTE kwam op 13 februari 1993 op Davies zijn naam te staan. Het zou vervolgens achttien jaar duren en 35.000 manuren kosten om het toestel weer luchtwaardig te krijgen. Dit werk is uitgevoerd bij SkySports in Bedfordshire. Inmiddels was door de eigenaar het bedrijf Demon Displays Ltd opgericht. Onder deze naam werd de restauratie en later het vliegen uitgevoerd. Op 23 juni 2009 ging het toestel opnieuw de lucht in. Het toestel was na de restauratie gespoten in de oorspronkelijke kleuren van het No. 64 Squadron, waar het bij dienst had gedaan.
In de loop der jaren zou de Demon heel spaarzaam vliegen, hoofdzakelijk vanaf Old Warden. In 2018 werden er bij de jaarinspectie lekkages geconstateerd in het complexe koelsysteem van de Rolls Royce Kestrol Mk.V motor. Hierdoor moest het toestel opnieuw grondig onder handen genomen worden. Dit werd uitgevoerd door Flying Restorations Ltd. In juli 2022 was het toestel gelukkig weer luchtwaardig.
Overleden en verkoop
Helaas is in 2023 de eigenaar van de Hawker Demon overleden. Als gevolg daarvan kwam het toestel in de verkoop. Dit werd begeleid door de gerenommeerde makelaar in bijzondere vliegtuigen; Platinum Fighter Sales. Het toestel kwam in november 2023 op de markt met slechts 31 vlieguren na de restauratie van 2009. Gezien de enorme hoeveelheid aan manuren die indertijd in de restauratie waren gestoken en de zeldzaamheid van het toestel, was het niet verwonderlijk dat er een stevig prijskaartje aan kwam te hangen. De vraagprijs was £ 1.5000.000,00 (€ 1.753.500,00).
Op 4 februari 2024 meldde Platinum Fighter Sales dat de verkoop rond was. Het toestel werd op 8 februari 2024 uitgeschreven naar de Verenigde Staten als N1HD. De nieuwe eigenaar is Kermit Weeks uit Florida geworden. Hij voegt dit toestel toe aan zijn imposante collectie historische vliegtuigen.