Russell Militairy Museum, 2011, 2015 en 2022 – Als je met de auto van Chicago naar Oshkosh rijdt, kom je even ten noorden van Chicago er vanzelf langs, de bonte verzameling militaire vliegtuigen en voertuigen van het Russell Militairy Museum. Na de betaling ven $10,00 kun je tussen al het oud ijzer dwalen en daar kun je soms grappige ontdekkingen doen. Zo kwamen we hier een tweetal bijzondere Northrop T-38A Talon versies tegen.
Nee
De vraag boven dit artikel luidt of je ooit wel eens een GT-38A of GAT-38B Talon hebt zien vliegen. Het antwoord daarop, durven we stellig te beweren, is nee. Want de GT-38A en GAT-38B exemplaren zijn ‘grounded’ versies, daar staat de ‘G’ voor. Het betreft in alle gevallen een afgedankte (A)T-38 die niet meer luchtwaardig is. Dat kan zijn door de leeftijd van het toestel of door een incident/ongeluk. Vliegen is dan voor dat betreffende frame niet meer een optie, maar een rol als sleutel en instructiekist is nog wel mogelijk. Bij de United States Air Force heeft men in dit geval daar een aparte typeaanduiding voor bedacht.
Beide toestellen die in de inventaris aanwezig zijn bij het Russell Militairy Museum hebben ‘ST’ als staartcode. Dat leert dat de toestellen afkomstig zijn van Sheppard Air force Base bij Wichita Falls in Texas. Om preciseer te zijn de toestellen werden als laatste gebruikt bij het Technical Training Center aldaar.
Eenentwintig
In totaal zijn er 1.189 T-38 Talons van de band gerold. Zover we kunnen nagaan zijn er vijftien T-38A’s omgetoverd tot GT-38A (60-0567,60-0580,60-0583,60-0586,60-0588,60-0590,60-0592,60-0593, 61-0814, 61-0824, 61-0859, 61-0895, 61-0926, 61-0941 en 62-3690 ) en zes AT-38B’s tot GAT-38B (60-0561, 61-0817, 61-0828, 61-0888, 61-0898 en 61-0923). Dat maakt de GT-38A / GAT-38B best tot een zeldzame versie!
61-0923
De 61-0923 is in 1961 in Californië gebouwd bij de Northrop fabriek in Hawthorne. De exacte typeaanduiding bij het verlaten van de fabriek was T-38A-40-NO en het c/n is N.5289. Bekend is dat rond 1979 het toestel was ingedeeld bij de 57th Tactical Training Wing, 64th Fighter Weapons Squadron op Nellis AFB in Nevada.
Ergens in de jaren tachtig is deze T-38A omgebouwd tot AT-38B. Dit is de versie die, naast trainen voor de vliegopleiding, ook ingezet kan worden als wapentrainer. Aangepast met ophangpunten onder de vleugels voor waponpods met raketten of oefenbommen en een vizier in de cockpit leerden de piloten in opleiding er de basisgevechtsmanoeuvres mee en trainde men in het afleveren van lucht-grondwapens.
Rond november 1988 vertrok het toestel naar Holloman AFB in New Mexico. Daar kreeg het bij de 479th Tactical Training Wing de staartcode ‘HM’ mee.
De vliegende carrière van deze AT-38B kwam ten einde op 10 maart 2004. Toen is het toestel omgebouwd tot GAT-38B. Het toestel werd vanaf dan gebruikt door het Technical Training Center op de eerder genoemde basis Sheppard AFB.
Rond 2006 was ook daar het toestel niet meer nodig en werd de GAT-38B naar de opslag van de Aerospace Maintenance and Regeneration Group (AMARC) op Davis-Monthan AFB in Arizona gebracht. De inventariscode van deze Talon werd TF0189. Uiteindelijk is de 61-0923 in september 2009 verhuisd naar het Russell Military Museum in Russell in de staat Illinois.
61-0941
De 61-0941 heeft een gelijksoortige historie als de 61-0923 van hierboven. Ook deze kist is van oorsprong een T-38A-40-NO en het c/n is N.5307. In 1988 heeft bij dit toestel de conversie naar een AT-38B plaatsgevonden. Van dit toestel weten we dat het in november 1988 vloog bij de 79th Tactical Training Wing op Holloman AFB.
Per mei 1994 kwam de AT-38B naar Sheppard AFB toe en ging vliegen bij de 82nd Training Wing. In maart 2004 was ook voor dit toestel het vliegen afgelopen en kwam het toestel in handen van het Technical Training Center op Sheppard.
Opmerkelijk genoeg werd dit toestel vanaf dan aangeduid als een GT-38A en niet als een GAT-38B. Het was immers een AT-38B… Ook deze Talon kwam in september 2009 naar Russell. Dat maakt het zeer aannemelijk dat ook deze kist daarvoor in opslag bij de AMARC op Davis Monthan stond.
Einde T-38
De Northrop T-38 Talon wordt de afgelopen jaren al redelijk fors uitgefaseerd door de USAF. Veel toestellen zijn daardoor in opslag gekomen bij de AMARC in Davis Monthan. De opvolger van de T-38 is al in aantocht, dat is de Boeing–SAAB T-7 Red Hawk.