N81077 Cessna 140 uit 1946 nieuw in Nederland

N81077 Cessna 140

Teuge, 10 februari 2024 – De vloot met historische vliegtuigen in Nederland is uitgebreid met een mooie Cessna 140 uit 1946. Dit toestel, met de Amerikaanse registratie N81077, heeft als nieuwe thuisbasis het vliegveld Hoogeveen gekregen.

N81077 Cessna 140 in de landing op Teuge

Een paar maanden geleden werd bij Egmond Vintage Wings een zeecontainer afgeleverd. Toen de deuren daarvan open gingen kwam deze Cessna 140 eruit. Dit toestel, met c/n 10371, werd medio 2023 door de toenmalige eigenaar Mark L. Larson uit Waltham, New Mexico te koop aangeboden. En naar nu blijkt heeft een nieuwe Nederlandse eigenaar zich voor het toestel gemeld. Hoe mooi is dat!

N81077 Cessna 140
N81077 Cessna 140

Egmond Vintage Wings

Op 22 december 2023 werd de N81077 overgeschreven op naam van Egmond Aircraft LLC. Dit is de Onderneming van Van Egmond in Lewes, Delaware in de Verenigde Staten. Via deze onderneming is het mogelijk dat diverse Amerikaans geregistreerde vliegtuigen in Europa kunnen vliegen. Van Egmond is daarmee de Amerikaanse vertegenwoordiger die noodzakelijk is voor een vliegtuig dat in de Verenigde Staten staat geregistreerd maar buiten de VS een eigenaar heeft. Op deze basis vliegen meerdere toestellen van particulieren onder de paraplu van Egmond Vintage Wings (EVW) vanaf het vliegveld Hoogeveen. EVW is de laatste jaren uitgegroeid tot een zeer actieve verzameling van luchtvaartliefhebbers met een zeldzame collectie vliegtuigen.

N81077 Cessna 140

Eerste vlucht in Nederland

De N81077 is in principe als luchtwaardig toestel naar Nederland gebracht. Alleen, en zo gaat het vaak bij historische vliegtuigen, zag men toch wel wat werk aan deze Cessna 140. Besloten werd om dit eerst aan te pakken alvorens ermee te gaan vliegen. Daardoor duurde het tot zaterdag 3 februari 2024 dat de N81077 voor het eerst boven Nederland kon vliegen. Er werd die dag alleen lokaal gevlogen, rondom de Hoogeveense kerk.

N81077 Cessna 140

Eerste trip in Nederland

Vandaag durfde de Cessna 140 verder van huis. Voor het eerst werd een ander vliegveld aangedaan. De piloot Dennis Meinders bracht het toestelletje behoedzaam van Hoogeveen naar Teuge. Daar stonden wij het kistje nietsvermoedend op te wachten en vielen daarmee met onze neus in de spreekwoordelijke boter!

N81077 Cessna 140
N81077 Cessna 140

Van binnen en buiten

Zowel van binnen als van buiten ziet de N81077 er keurig uit. De cockpit ziet er authentiek uit en een paar moderne, digitale instrumenten (zoals een uAvioniX AV-30 EFIS) zijn netjes opgenomen in de ronde uitsparingen tussen de analoge klokken.

De cockpit van de N81077 Cessna 140

Een grappig detail vonden we bij het beaconlight achterop de staart. Dit is een tailBeaconX van uAvionix. Het licht komt van een energiezuinige LED. Het meest opvallende aan dit lichtje is dat er een soort vleugeltjes aan zitten. Dit is tegelijk een GPS-ontvanger en een antenne voor de mode S ADS-B OUT transponder.

N81077 Cessna 140 met een tailBeaconX van uAvionix

Op oude foto’s van de N81077 is te zien dat deze Cessna 140 in de Verenigde Staten was uitgerust met “sloffen”. Deze ontbraken vandaag. Hopelijk komen die er nog op, want dit geeft het toestel een nog beter uiterlijk.

(Nog) geen sloffen aan de N81077 Cessna 140

Het landingslicht van de Cessna 140 zit in de vleugel. Tijdens de vlucht zit deze lamp opgeklapt in de vleugel, voor de landing klapt deze uit om naar voren te kunnen schijnen.

Het opgeklapte landindgslicht in de vleugels van de N81077 Cessna 140

Metalen vleugels

De N81077 is een meer dan welkome aanvulling in de (tot nu toe beperkte) rij Nederlandse Cessna 120/140’s. Het is duidelijk een Cessna 140, want het toestel heeft een “D-raampje” in de romp en vleugelstijlen in de vorm van een “V”.

Het “D-raampje” bij de N81077 Cessna 140

Wat wel bijzonder aan dit toestel is, de N81077 heeft metalen vleugels. Die horen officieel bij de Cessna 140A. Het komt zeer regelmatig voor dat Cessna 120/140 eigenaren ervoor kiezen om hun onderhoudsgevoelige vleugels met linnen bespanning te laten vervangen door met aluminium bedekte vleugels.

De N81077 Cessna 140 heeft metalen vleugels, net als de Cessna 140A
N81077 Cessna 140 voor de toren op Teuge

Cessna 120/140-Famillie

Tot slot nog wat uitleg over de geschiedenis van en de verschillen tussen de Cessna 120, 140 en 140A. Na de tweede wereldoorlog beschikte Cessna over een grote productiecapaciteit. Gedurende de Tweede Wereldoorlog had men bijvoorbeeld alleen al zo’n 5.400 Cessna T-50 Bobcats gemaakt. Halverwege de jaren veertig werd deze capaciteit ingezet voor Cessna’s eerste naoorlogse ontwerp, de Cessna 140.

N81077 Cessna 140

De Cessna 140 is in productie geweest van 1946 tot en met 1951. Als eerste werd de “gewone” Cessna 140 geproduceerd. Het prototype NX41682 (c/n 8000) vloog voor het eerst op 25 juni 1945. Op 21 maart 1946 werd het typecertificaat behaald en hierna kon de productie beginnen. De Cessna 140 werd standaard uitgerust met een Continental C-85-12 motor van 85 pk (63 kW). Maar ook een C-90-14F van 90 pk (67 kW) was mogelijk, net als een 108 pk (81 kW) sterke Continental O-235-C1. Van de Cessna 140 werden in totaal 4.907 exemplaren gebouwd.

N81077 Cessna 140

Daarnaast werd een eenvoudiger model op de markt gebracht, de Cessna 120. Motorisch gelijk aan de Cessna 140, maar zonder flaps en ook ontbrak het “D-raampje” achter het deurtje in de romp. Al kon dit raampje als optie alsnog geleverd worden. Van deze “goedkope” versie werden 2.172 toestellen gebouwd.

N81077 Cessna 140

In 1950 kwam een gemoderniseerde Cessna 140 op de markt als Cessna 140A. Dit toestel had metalen vleugels, in plaats van de met linnen beklede vleugels bij de Cessna 140. Verder heeft dit model maar één vleugelsteun per vleugel in plaats van twee bij zijn oudere broer. Deze versie werd met de Continental C-90-12F motor afgeleverd, goed voor 90 pk (67 kW). Van deze versie werden tot 1951 in totaal 525 toestellen gebouwd.

N81077 Cessna 140

De serienummers van deze Cessna-tweezitter lopen als volgt: Cessna 120/140 c/n 8000 t/m 15075. Cessna 140A c/n 15200 t/m 15724. In totaal zijn er 7.604 van deze staartwielkisten geproduceerd. Vanuit de Cessna 140 ontwikkelde Cessna in 1948 nog een vierzitter, dat was eigenlijk een verlengde Cessna 140 en dit model kreeg de naam Cessna 170 mee. Nadat de productie van de Cessna 120/140 was gestopt zou het nog tot 1959 duren voordat Cessna met een tweezits-opvolger op de markt zou komen, de Cessna 150.

N81077 Cessna 140
N81077 Cessna 140

Nederlandse Cessna 120/140(A)’s

De Cessna 120/140(A) is in Nederland nooit erg populair geweest. Pas op 2 april 1984 werd de eerste Cessna 140 ingeschreven. Dat was de PH-COA. Deze Cessna 140 (c/n 14737) had hiervoor gevlogen in Zwitserland als HB-COA en daar nog voor als N2469V. In januari 2014 werd het toestel uitgeschreven om in juli van dat jaar weer ingeschreven te worden. Uiteindelijk vertrok het toestel per 24 mei 2018 naar Frankrijk als F-AYAN. De PH-COA hoorde indertijd thuis op Texel.

PH-COA Cessna 140

Een tweede Nederlandse Cessna 140 werd nog niet zo lang geleden ingeschreven, dat is de PH-GAL. Dit toestel met c/n 8936 werd op 21 september 2022 ingeschreven en was hiervoor D-EVKO, G-BPKO en N89891. De PH-GAL hoort thuis op Breda/Seppe.

(PH-GAL) Cessna 140

Naast de twee PH-geregistreerde exemplaren weten we dat de N3651V Cessna 140 (c/n 14922) in Nederland thuishoort. Deze gepolijste Cessna 140 staat voornamelijk op Ameland.

N3651V Cessna 140

Een vierde en laatste Cessna 140 in Nederland was de Cessna 140A met de registratie N5306C (c/n 15426). Dit toestel stond in de begin jaren zeventig enige tijd op Schiphol en Rotterdam. Later werd het toestel in België verkocht en zou daar als OO-BNV ingeschreven worden, maar ging uiteindelijk naar Denemarken als OY-BYW.

Terug naar Hoogeveen

Na een verblijf van een klein uurtje op Teuge vertrok de N81077 weer huiswaarts. Helaas was het een beetje grijs deze dag. Voor de kenners, de ISO-waarden moesten wat omhoog en de sluitertijden naar beneden om van de foto’s nog wat te maken. Laten we hopen dat we dit kistje snel nog eens tegenkomen op een zonnige dag, dan maken we er zeker weer een paar plaatjes van!

3 gedachten over “N81077 Cessna 140 uit 1946 nieuw in Nederland

  1. Hoi Berend-Jan, weer een heel interessant artikel. Ben zelf erg geïnteresseerd in de verschillen tussen de diverse Cessna modellen en heb nog een kleine aanvulling: de Cessna 120 heeft alleen “outher wing flaps” en de Cessna 140/140A “outher + inner wing flaps”.
    Groetjes Joop.

Geef een reactie