Kavel 10 neemt Belgische OO-ESA Cessna 404 Titan II op in de vloot

OO-ESA Cessna 404 Titan II

13 februari 2024 – Het Fries/Gronings aerial survey bedrijf Kavel 10 noemt zichzelf ‘Grensverleggers in landmeten’. Dat doet men vanuit hun hoofkantoor in het Friese Drachten en vooral vanuit de lucht met een drietal Tecnam P2006 SMP toestellen (PH-KAT, PH-KIO en PH-KLX), die op Groningen Airport Eelde gestationeerd staan. Zelf verlegt Kavel 10 nu ook bedrijfsmatig de grens door de aanschaf eind januari 2024 van de Belgische geregistreerde OO-ESA Cessna 404 Titan II. Dit toestel staat op naam van Kavel 10 Aerial Survey België uit Damme. Dit bedrijf is eind december 2023 opgericht.

Onderhoud

De OO-ESA was al op 22 december 2023 van haar voormalige standplaats Antwerpen overgevlogen naar Groningen Airport Eelde. Het bedrijf Dynamic Aviation op Lelystad Airport verzorgt sinds een tijdje het onderhoud aan de Tecnam’s van Kavel 10, vandaar dat op 1 februari 2024 de OO-ESA zich in de werkplaats van Dynamic Aviation op Lelystad meldde. Op 8 februari 2024 mocht het toestel weer naar haar nieuwe thuisbasis in het noorden van ons land vertrekken.

Interessante historie

De OO-ESA is in 1976 gebouwd en heeft constructienummer 404-0020. Het is één van de in totaal 396 gebouwde exemplaren van dit type. De OO-ESA werd op 7 oktober 2015 in België ingeschreven. Het toestel had daarvoor al een interessante historie.

Zweden

Op 25 april 1977 werd het toestel als N3985C overgevlogen naar Zweden. Daar werd het toestel op 9 mei 1997 als SE-GZA geregistreerd. De gebruiker was Swedair AB en de twin werd toen al gebruikt voor fotovluchten. Op 31 mei 1983 werd de Titan II uitgeleend aan de Zweedse Marine voor het testen van verkenningsapparatuur om onderzeeboten op te sporen. Defensie in Zweden houdt er een eigen typebenaming op na en dus werd de Cessna 404 aangeduid als Tp87. Het militaire serial werd 87002 met code F 18-872 (behorende bij de basis Tullinge). Op 31 december 1983 werd de code F 16-872 (behorende bij de basis Uppsala).
Aan de bruikleen door de Zweedse defensie kwam op 2 mei 1989 een einde, toen ging het toestel weer terug naar Swedair. De registratie SE-GZA werd weer aangebracht, maar niet voor lang. Op 9 juni 1989 werd de Cessna 404 Titan II namelijk verkocht naar België. Je zou wellicht verwachten als OO-ESA, maar nee, het werd de OO-GIS op naam van Eurosense NV.

OO-GIS Cessna 404 Titan II op Brussel met nog vaag de Zweedse opschriften zichtbaar (Foto: coll. R. van Belleghem, via Bob Rongé)

OO-GIS

In zijn eerste wit/blauwe kleurenschema kwam de OO-GIS naar België. Nog vaag waren toen op het toestel de voormalige Zweedse militaire kenmerken te zien. Later zou de OO-GIS door Eurosense in zijn huidige groen/witte kleuren gespoten worden.

OO-GIS Cessna 404 Titan II op Rotterdam, 4 juli 1991 (Foto: coll. André Wadman, via Henk Wadman)

D-IARC

Het eerste Belgische avontuur zou tot 24 juni 1993 duren, toen werd het toestel naar Duitsland verkocht en dook het in augustus 1993 op als D-IARC met Eurosense GmbH als eigenaar. Op de neus van het toestel kwam de naam “Köln” te staan.

D-IARC Cessna 404 Titan II op Antwerpen, 31 december 2004 (Foto: Bob Rongé)

LZ-ESA en OO-ESA

In 2005 mocht de Bulgaarse tak van Eurosens zich over het toestel ontfermen. De registratie werd toen gewijzigd naar LZ-ESA. Ook kwam op de neus de naam “Sofia” te staan, deze staat er tegenwoordig nog op. Zoals eerder gemeld kwam de Titan op 14 augustus 2015 terug naar België, niet als OO-GIS, maar vanaf 7 oktober 2015 als OO-ESA.

LZ-ESA Cessna 404 Titan II op Antwerpen, 8 mei 2010 (Foto: Bob Rongé)
LZ-ESA Cessna 404 Titan II nu met rode deuromlijstingen op Antwerpen, 3 mei 2015 (Foto: Henk Wadman)

Te koop

Medio 2023 werd de OO-ESA te koop aangeboden door de toenmalige eigenaar Eurosense-Belfotop bvba. Daar maakte de OO-ESA deel uit, samen met de OO-GPS Cessna 404 Titan II, van de Belgische vloot van dit bedrijf. De Titan had op dat moment 12.601 uren in de boeken staan. Daar zijn in de loop van 2023 nog wat uren bijgekomen omdat het toestel van 9 juli 2023 tot en met 21 november 2023 werkzaam was in Hongarije.

De OO-GPS is de andere Cessna 404 Titan II die voor Eurosense-Belfotop bvba vliegt

Kavel 10

Er is nu weer een nieuw (foto)rolletje beschikbaar voor deze, inmiddels zevenenveertig jaar oude, kist. Het toestel mag bij Kavel 10 aan de slag. Zoals blijkt, de oudjes doen het nog best!

OO-ESA Cessna 404 Titan II

Eerste OO-ESA

De registratie OO-ESA is overigens al eens eerder aan een vliegtuig toegewezen. Tussen 27 december 1978 en 11 februari 2004 hoorde dit kenmerk toe aan een Piper PA-38-112 Tomahawk (c/n 38-78A0733.

OO-ESA Piper PA-38-112 Tomahawk op Grimbergen (Foto: Bob Rongé)

Dit artikel is samengesteld met informatie en foto’s van Henk Wadman, André Wadman, Bob Rongé en R. van Belleghem. Waarvoor dank.

Een gedachte over “Kavel 10 neemt Belgische OO-ESA Cessna 404 Titan II op in de vloot

Geef een reactie