Waterkloof, 21 september 2022 – In Zuid-Afrika kwamen we de ZS-HUD tegen. Dit is een Bell 430 uit 1997 die in 2019 voorzien is van een nieuw interieur. Het toestel is een VIP-heli en biedt plaats aan twee piloten en zes passagiers. Voor die laatste groep zijn knappe lichtbeige fauteuils beschikbaar. De heli hoort thuis op Lanseria en wordt verhuurd door ExecuJet South Africa, onderdeel van het – in onze regio – bekende Luxaviation.
De Bell 430 is een aardig zeldzame verschijning. Er zijn slechts 129 exemplaren gebouwd (c/n 49001 t/m 49129) bij de Canadese vestiging van Bell Helicopter, onderdeel van Textron. Dit model stamt af van de Bell 222. Deze Bell 222 kwam in 1979 op de markt en heeft een moderniseringsronde meegemaakt waarna het model vanaf 1991 verkocht werd als Bell 230. Deze Bell 230 is in 1994 verlengd met 46 centimeter. Daardoor is er in de cabine meer plek voor de passagiers. Door de grotere lengte is er plek voor een derde cabineraam. Dat maakt de Bell 430 makkelijk te onderscheiden van de Bell 222/230.
Een andere herkenbare verandering bij dit model is de vierbladige rotor. De Bell 222/230 heeft slechts twee rotorbladen. De eerste “2” en “4” in de typeaanduiding staan dan ook voor de aantal rotorbladen.
Motorisch gezien is de Bell 420 gelijk aan de Bell 230. Beiden hebben twee Rolls-Royce (Allison) 250-C40B turbinemotoren. Alleen weet de Bell 430 hier 10% meer vermogen uit te persen. Net als de Bell 222/230 kon ook de Bell 430 uitgerust worden met skids of met een intrekbaar onderstel.
Er zijn verschillende configuraties bij de Bell 430 mogelijk. De cabine biedt plaats voor maximaal acht passagiers. Daarnaast is de heli geschikt te maken voor EMS (Emergency Medical Services) taken.
De eerste Bell 430 vloog op 25 oktober 1994 en de eerste afleveringen vonden plaats in 1996. In 2008 werd de productie van de Bell 430 gestopt.
In Europa komt de Bell 430 nauwelijks voor. Er hebben er een stuk of elf gevlogen in Italië, Ierland, Griekenland, Duitsland en Zwitserland. Zover we kunnen nagaan vliegt er momenteel geen enkele Bell 430 meer met een Europese registratie rond.
De ZS-HUD heeft toevalligerwijs wel een Europees verleden. Deze heli is met c/n 49028 in 1997 gebouwd en kreeg de testregistratie C-FOFG mee. Tussen juni en december van 1997 kwam het toestel op naam te staan van Bell Helicopter in de Verenigde Staten met de registratie N4213V.
Westair Aviation uit Ierland werd in 1998 de eerste gebruiker van deze helikopter. Zij lieten het toestel als EI-WAV registreren. Van november 2013 tot en met augustus 2014 stond de EI-WAV te koop. Uiteindelijk vertrok de Bell in januari 2015 naar Zuid-Afrika als ZS-HUD op naam van Fortune Air Pty Ltd. Die onderneming lijkt niet meer actief en de ZS-HUD wordt te huur aangeboden door ExecuJet South Africa.
In Zuid-Afrika is de Bell 430 redelijk populair. Er zijn dertien exemplaren in het luchtvaartuigregister terug te vinden. Wij zagen de ZS-HUD op Waterkloof tijdens de beurs Africa Aerospace and Defence (AAD) van 2022. Het toestel stond gedurende een dag op het platform en vertrok aan het eind van de dag huiswaarts.
Een gedachte over “ZS-HUD Bell 430 van ExecuJet South Africa”
De opvolger van airwolf 😎