De vliegende ambulances van Berlin Regional

N973 Learjet 25D zonder tekst op de tiptanks (Schiphol, 13 april 1987)

Schiphol, 1987 en 1988 – De Brits/Duitse luchtvaartmaatschappij Berlin Regional UK werd in 1985 opgericht door de voormalige British Airways directeur Richard A. “Dick” Twomey. De bedoeling was om zakelijke passagiers te vervoeren op lijndiensten van Berlijn Tempelhof naar Bazel, Brussel, Friedrichshafen, Genève, Kiel, Kopenhagen en Zürich. In de zomer van 1987 werd gestart met een tweetal BAe J31 Jetstreams (G-BRGL – c/n 637 en G-BTXL –  c/n 621).
Tegelijkertijd werd met de hulp van Ratliff Aero, gevestigd in Scottsdale in Arizona, het zusterbedrijf Berlin Regional U.S.A. gelanceerd. Dit bedrijf ging ambulancevluchten uitvoeren met een Learjet 25D en een Gulfstream G159. Beide kisten zijn we in 1987 en 1988 wel eens op Schiphol-Oost tegengekomen.
De Learjet 25D met c/n 25D-254 stamt uit 1978. Op de tiptank stond aan het begin enige tijd Berlin Regional USA. Dit is later weer verwijderd. In de staart was een grote rode “R” aangebracht. Het toestel stond in die tijd op naam van Aval Incorporated uit Californa.

De N973 Learjet 25D hier nog met titels van Berlin Regional op de tiptanks (Schiphol, 7 maart 1987)

Diezelfde “R” was terg te vinden op de Gulfstream G159 (Gulfstream I) met c/n 99. Dit toestel uit januari 1963 vloog als vanaf januari 1988 als N750BR voor Berlin Regional USA en stond eveneens op naam van Aval Inc.

De N750BR Gulfstream G159 van Berlin Regional (Schiphol, 3 juni 1988)

Per 28 oktober 1988 werd het toestel alweer afgedankt en overgeschreven op naam van Steven Lubbezoo uit Monte Carlo. Deze eigenaar heeft maar kort plezier van zijn G159 gehad. Op 13 november 1988 vloog het toestel van Rotterdam naar Thessaloniki toen de propeller van de rechtermotor spontaan in vaanstand ging. Boven Duitsland wilde men daarop een noodlanding gaan maken. In de daling hield echter ook de linker motor ermee op. Hierop maakte het toestel een buiklanding bij Niedernberg (in de buurt van Frankfurt) in Duitsland en raakte onherstelbaar beschadigd. Uit onderzoek bleek dat het brandstofsysteem vervuild was. In maart 1989 werd het toestel bij MBB in Manching gesignaleerd. Daar is het toestel gekannibaliseerd voor het Franse Air Provence en vervolgens gesloopt.
Eind 1988 stopte Berling Regional USA met de tak van ambulancevluchten en de N973 werd naar Avioriprese S.r.l. verkocht als I-AVJE. Tegenwoordig is het toestel weer Amerikaans geregistreerd, nu als N76AX.
De passagierstak van Berlin Regional heeft het iets langer uitgehouden en men heeft zelfs nog met de Boeing 737 gevlogen (G-EURR Boeing 737-3L9 – c/n 23717). Uiteindelijk is het bedrijf per 1 juli 1990 opgegaan in Germania.

Geef een reactie