
Lelystad Airport, 16 februari 2024 – Met de komst van een fabrieksnieuwe Tecnam P-Mentor is de teller bij Zelf Vliegen op vier gekomen. Daarmee is voor nu de vloot met opleidingstoestellen voor de Transavia vliegopleiding compleet. In het voorjaar van 2023 ontving Zelf Vliegen al het eerste toestel, de PH-IFR. In september van 2023 volgden de PH-ZVD en PH-ZVT. Op 16 februari was het de beurt aan de toekomstige PH-ZVE die als I-PTFH arriveerde.

Fabrieksregistratie
Dit kistje werd met de tijdelijke fabrieksregistratie I-PTFH in twee dagen overgevlogen van de Tecnam fabriek op Capua (LIAU) nabij Napels naar Lelystad Airport. Als eerste werd op 15 februari 2024 naar Albenga (LIMG) gevlogen voor de overnachting. Op 16 februari 2024 werd eerst naar Troyes Barberey (LFQB) in Frankrijk gevlogen alvorens op de nieuwe Nederlandse thuisbasis te landen.

Bij aankomst maakte de I-PTFH eerst nog een low pass en werd daarna door de brandweer getrakteerd op een watersaluut als welkom op de luchthaven.

Nummer 1075
De I-PTFH heeft constructienummer 1075. Dat is één hoger dan de – al in september 2023 – afgeleverde PH-ZVD (c/n 1074). Het bouwjaar van dit kistje lijkt ons dan ook 2023 te zijn waarbij de P-Mentor een tijdje bij Tecnam geparkeerd heeft gestaan. De PH-ZVT, die ook in september 2023 werd afgeleverd, heeft een iets hoger constructienummer, namelijk 1089.

De komende dagen zal de nieuwe registratie PH-ZVE op het toestel aangebracht worden. Bij het typeplaatje is het kenmerk PH-ZVE wel al aangebracht.

Op de romp staat aan de linkerkant nog een sticker met “1075”, het constructienummer. Deze cijfers zullen vermoedelijk tegelijk bij het verwijderen van de tijdelijke Italiaanse fabrieksregistratie verdwijnen.

Van de vier P-Mentors staan er nu drie op naam van Zelf Vliegen zelf (PH-IFR, PH-ZVD en PH-ZVE). De PH-ZVT is van een particulier die het toestel aan Zelf Vliegen uitleent ten behoeve van de Transavia vliegopleiding. Alle kistjes hebben hetzelfde uiterlijk maar hebben verder geen titels van Zelf Vliegen of Transavia.
P-Mentor vloot
Hieronder een overzicht van de Tecnam P-Mentor vloot bij Zelf Vliegen. Deze PH-IFR is destijds als “youngtimer” aangeschaft, de overige drie toestellen zijn nieuw uit de fabriek gekomen.
Registratie | Type | C/N | Bouwjaar | Opmerking |
PH-IFR | Tecnam P-Mentor | 1003 | 2022 | |
PH-ZVD | Tecnam P-Mentor | 1074 | 2023 | ex I-PDVL |
PH-ZVE | Tecnam P-Mentor | 1075 | 2023 | ex I-PTFH |
PH-ZVT | Tecnam P-Mentor | 1089 | 2023 | ex I-PDVI |
Grappig feitje is dat de registratie PH-IFR al eerder in gebruik is geweest. Bij de Tecnam verwijst dit kenmerk naar de mogelijkheid om met het kistje onder IFR-condities te kunnen vliegen.

Voorheen stonden deze letters op een luchtvaartuig dat zeer zeker niet in staat was om IFR te vliegen (varen), namelijk een heteluchtballon. De registratie stond tussen 22 december 1987 en 11 oktober 1995 op een Colt 105A met c/n 711 (ex G-BMHO). Naderhand is deze ballon nog tot 16 april 2015 in België actief geweest als OO-BFR.

Een gedachte over “Vierde Tecnam P-Mentor arriveert bij Zelf Vliegen voor Transavia vliegopleiding”
Mooi en goed stuk Dankjewel Berend