PH-OKX Piper PA-28-180 Cherokee Challenger, de voorloper van de Archer

PH-OKX Piper PA-28-180 Cherokee Challenger

Teuge, 21 februari 2024 – Op vliegveld Teuge verblijft sinds 2021 de PH-OKX. Dit is een Piper PA-28 van een bijzonder subtype. Het is een PA-28-180 Cherokee Challenger. We duiken even in de Piper Cherokee geschiedenis om de Cherokee Challenger te duiden.

PH-OKX Piper PA-28-180 Cherokee Challenger

Cherokee

De eerste Piper PA-28 maakte haar eerste vlucht op 10 januari 1960. Het toestel met de naam Cherokee werd tot 1972 op basis van dezelfde configuratie gebouwd, in de loop der jaren verscheen er wel een extra raampje achter in de romp.

De N8325W is een “korte” Piper PA-28-180 Cherokee C, nog zonder het extra raampje
De N6466J is een “korte” Piper PA-28-180 Cherokee D, het eerste model met het extra raampje in de romp

Opgerekt

Al vanaf 1962 kon de Piper Cherokee uitgerust worden met een 180 pk sterke Lycoming O-360 motor. Begin jaren zeventig wilde Piper een Cherokee II romp ontwikkelen, met een deur links en rechts (de PA-28 heeft er tot op de dag van vandaag slechts één aan de rechterkant) en een achterraam. Dit bleek allemaal financieel niet haalbaar en dus werd besloten om de bestaande romp van de Cherokee iets te verlengen. Tussen de voor- en achterstoelen werd het toestel met 12,7 cm (5 inch) verlengd. Die ruimte kwam ten goede aan de cabineruimte voor de achter-passagiers en er ontstond plek voor een grotere deur. Het in- en uitstappen werd daardoor makkelijker. Deze uitvoering van de romp wordt tot op de dag van vandaag, in licht aangepaste vorm, nog steeds gebruikt voor de thans leverbare PA-28-modellen (Pilot 100i, Archer DX en Archer TX).

De N739ND is een moderne Piper PA-28-181 Archer TX, een variant die nog steeds in productie is

In 1972 werden twee prototypes van dit verlengde moel gebouwd. Hiermee is de certificering doorlopen en op 22 mei 1972 ontving Piper voor hun verlengde Piper PA-28-180 het typecertificaat. Piper noemde dit model de Cherokee Challenger.
De Cherokee Challenger was voorzien van een Lycoming O-360-A4A motor. Naast de verlenging had het toestel nog meer verbeteringen. De staartvleugel van de PA-32 werd toegepast. De Wingtips van de PA-28-235 kwamen op de vleugeluiteinden en de stoelen waren beter verstelbaar. Het startgewicht van het toestel nam toe van 1.088 kg naar 1.111 kg.

De cockpit van de PH-OKX Piper PA-28-180 Cherokee Challenger

Er werden tussen eind 1972 en eind 1973 in totaal (naast de twee prototypes) 601 Piper Cherokee Challengers gebouwd. Voor het modellenjaar 1974 werden nog weer andere verbeteringen aangebracht en gebruikte Piper van dan af aan de aanduiding Cherokee Archer.

De D-EERM uit 1974 als voorbeeld van de opvolger van de Cherokee Challenger; de Piper PA-28-180 Cherokee  Archer

PH-OKX / HB-OKX

Terug naar de PH-OKX, dit is dus één van de 601 Piper PA-28-180 Cherokee Challengers. En dit toestel is één van de eerste, namelijk nummer zeven, die van de productielijn afkwam. De reeks constructienummer van de Piper Cherokee Challeneger liep van 28-7305001 tot en met 28-7305601. Het constructienummer van de PH-OKX is 28-7305007.

Het typeplaatje van de PH-OKX Piper PA-28-180 Cherokee Challenger

De PH-OKX is pas op 23 augustus 2021 in Nederland ingeschreven. Voor die tijd verbleef het toestel al met zijn vorige kenmerk op Teuge. Het is niet moeilijk te raden dat dit een voormalig Zwitsers toestel is. Het was de HB-OKX.

Het is nog overduidelijk dat de PH-OKX Piper PA-28-180 Cherokee Challenger hiervoor Zwitsers was
Hier is het toestel nog als HB-OKX geregistreerd (Teuge, 13 augustus 2021)

Bij de wisseling naar een PH-kenmerk is alleen “HB” gewisseld in “PH”. De rest is ongewijzigd gebleven. Daarbij is “PH” en “OKX” met twee aparte witte stickers over het oude kenmerk geplakt. Alleen het oude koppelteken is gebleven. Dat is vermoedelijk gedaan om kleurverschil tussen het nieuwe “PH” en het oude “OKX” te verhelpen.

HB-OKX Piper PA-28-180 Cherokee Challenger (Teuge, 13 augustus 2021)
PH-OKX Piper PA-28-180 Cherokee Challenger met de registratie op twee witte stickers en het oorspronkelijke streepje ertussen

De HB-OKX stond al sinds 12 januari 1973 in Zwitserland ingeschreven. Het is ons niet bekend of deze Cherokee Challenger nog een tijdelijke Amerikaanse registratie heeft gehad, vermoedelijk wel. In 2021 werd de Piper te koop aangeboden met 3.500 vlieguren in de boeken. Het uiterlijk van het toestel werd in de advertentie omschreven als Juneau wit en Las Vegas goud met Pontiac rood. Op 8 mei 2021 kwam de HB-OKX vanuit Lausanne (LSGL) naar Teuge toe. Het Zwitserse kenmerk werd op 19 mei 2021 doorgehaald. De Piper Cherokee Challenger verblijft in de ronde hangaar op Teuge.

De PH-OKX Piper PA-28-180 Cherokee Challenger buiten voor de ronde hangaar op Teuge

2 gedachten over “PH-OKX Piper PA-28-180 Cherokee Challenger, de voorloper van de Archer

Geef een reactie