Harmonieus bezoek van zeldzame Falcon 100 aan Schiphol-Oost

9H-HMJ Dassault Falcon 100

Schiphol, 25 februari 2024 – Een Dassault Falcon 10 of Falcon 100 kom je in Europa niet veel meer tegen. Van de 226 gebouwde exemplaren staat nog een respectabel aantal van 81 ingeschreven. Verreweg de meeste daarvan (52) zijn geregistreerd in de Verenigde Staten. Of die overigens allemaal nog luchtwaardig zijn valt te betwijfelen.

9H-HMJ Dassault Falcon 100 op short final

Harmony Jets

In Europa zelf vliegt de Franse Marine met een zestal exemplaren. Andere “grootverbruiker” in Europa is de Maltese luxe jet chartermaatschappij Harmony Jets Ltd.. Zij hebben nog vier Falcon 100’s in de vloot.

Registratie Type C/N Bijzonderheden
9H-CLD Dassault Falcon 100 208 ex F-GSLZ, F-WQBJ, N71M, F-OANN, F-GELS, F-WZGO
9H-FRM Dassault Falcon 100 203 ex F-GPGL, I-FJDC, F-WQBM, N54FH, N45JB, N100CT, VR-CLA, N267FJ, F-WZGJ
9H-HMJ Dassault Falcon 100 225 ex N225CC, PT-LXJ, N127FJ
9H-SSG Dassault Falcon 100 209 ex EC-KPP, OY-PHN, HB-VKR, N312AR, N312AT, N272FJ, F-WZGP

Uit Milaan via Antwerpen

Eén van die vier Falcon 100’s, de 9H-HMJ, bracht een bezoekje aan Schiphol. Het toestel, dat plaats biedt aan zeven passagiers, was eerder op de middag in Milaan opgestegen en had een stop op Antwerpen gemaakt. Vervolgens werd een uurtje later doorgevlogen naar Schiphol. Dat was een kort hopje van slechts dertig minuten.

9H-HMJ Dassault Falcon 100

Grappig was daarbij dat, terwijl we op het toestel stonden te wachten, de Falcon vanuit het zuiden op 7.000ft over Schiphol heen kwam. Boven het Markermeer werd met een dalende bocht naar baan 22 gedraaid. De 9H-HMJ is overigens niet altijd even makkelijk te volgens op de bekende ADSB-websites. Vandaag was bijvoorbeeld alleen het vluchtnummer HMJ225 te zien, een afgeleide van de maatschappij en het constructienummer van het toestel.

De 9H-HMJ Dassault Falcon 100 passeert op 7.000ft Schiphol

Morgen terug

Na de landing op baan 22 van Schiphol-Oost werd deze kleine bizjet op het achterste platform geparkeerd. Niet ideaal voor de foto’s helaas. Een terugvlucht in omgekeerde richting, via Antwerpen naar Milaan staat voor 26 februari 2024 op het programma.

De 9H-HMJ Dassault Falcon 100 taxiet naar het platform op Schiphol-Oost

Geen kleine Falcon 20

De Falcon 10 is ontwikkeld uit de grotere Dassault Falcon 20. Het is evenwel geen verkleinde Falcon 20, maar een nieuw ontwerp met een andere romp en een nieuw ontwikkelde vleugel. De Falcon 10 is van 1971 tot en met 1989 in productie geweest. Een versie met een hoger startgewicht, meer ruimte voor bagage en met digitale avionica werd de Falcon 100 genoemd.

9H-HMJ Dassault Falcon 100

Eén na laatste

De 9H-HMJ is zo’n modernere versie, een Falcon 100 dus. Dit is de één na laatst gebouwde Falcon 100 en het toestel heeft constructienummer 225. De testregistratie van deze kist was N127FJ. Daarna is het toestel in oktober 1989 naar Brazilië gegaan als PT-LXJ. Op 31 maart 1998 verhuisde de Falcon naar de Verenigde Staten en werd N225CC. Er zouden in totaal zes verschillende Amerikaanse eigenaren volgen tot het toestel op 1 augustus 2022 uitgeschreven werd met de toevoeging: uitgeschreven naar Frankrijk. Alleen werd het geen Frankrijk, maar Malta. Op Lyon is de Falcon gereed gemaakt voor Harmony Jets. De kist had toen 4.675 vlieguren en 4.355 landingen achter de kiezen. Het toestel staat sinds juli 2022 ingeschreven op naam van Harmony Jets Ltd. De letters “HMJ” zijn daarbij mooi gekozen.

9H-HMJ Dassault Falcon 100

Nog af en toe komt er een Falcon 10/100 naar Nederland. Zelf hadden we al een paar jaar niet meer een Falcon 10/100 gezien. Des te leuker om deze dag er nog weer eentje “voor de lens te kunnen vangen”.

9H-HMJ Dassault Falcon 100

Geef een reactie